8 053 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Det sitter i väggarna svt1
Ja att Timell inte har koll på nästan något är ju allom bekant, men den där behörige elinstallatören Håkan bredvid borde ju veta något lite om behörighetsreglerna kan jag tycka. :eek:Linus Lidis skrev:
Jag har dragit om el i mitt hus jag är inte beörig elektriker, men jag har väldigt bra kunskap om el ochMikael_L skrev:
ringde jag till Folksam dom sa att det är inte nån lag på el drakning själv men det finns en lag på att man inte får andra nåt i proppskåp själv. Men jag fick försäkring på min el dragning via Folksam. Så det finns inte nån lag om el dragning,
AndersS m.fl. se programmet igen, så klarnar det vad det gäller en del frågor som har tagits upp här. Dock får vi inte svar på alla t.ex. behörighetsfrågan.
Jag och väldigt många andra här vet med 100% säkerhet att du har fel, lika fel som de som du snackat med på ditt f-bolag.Linus Lidis skrev:
Vi behöver inte kolla upp det alls, på något vis.
Och ringa f-bolaget och fråga är väl ungefär så dumt som det kan bli, bättre att läsa lagtext eller ringa elsäkerhetsverket.
"Drog väl vidare från de andra husen" Det har ju tidigare varit luftledning som var nedtaget och som jag tolkade ägaren hade man inte grävt in någon ny anslutning. Man visade på någon hängande förlängningssladd vid ett trasigt fönster.krillek skrev:
Det du säger att man upp till huset under programmet grävt fram en ny matning, etc, eller vad avser du?
Att gräva och lägga ner en ny jordkabel är väl inget jättejob och man såg ju tydligt en svart kabel som kom in i den nya centralen. Jag antar att det som vanligt gjordes mer än vad som visades i programmet.
Jag är däremot mer intresserad av min tidigare fråga. Vilken användning är egentligen tillåten för tvinnad textilkabel/porslinsisolatorer?
Jag är däremot mer intresserad av min tidigare fråga. Vilken användning är egentligen tillåten för tvinnad textilkabel/porslinsisolatorer?
JohanLun, även om det är 12 V är det samma regler som gäller om anläggningen är på över 200VA . Många lever i den villfarelsen att det är "fritt fram" om spänningen är nog låg men det är det inte. Anläggningen måste vara max, 10A, 200 VA och högst 50 V för att behörighet inte ska krävas.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
som redan nämnts så var det ju en elektriker inblandad och sen var det ju teve och nåt ska de ju visa. Tror knappast att det faller inom ramarna för otillåtet att nån står och böjer en kulo och hänger upp en kabel.
Det enda caset är ju den tvinnade kabeln men troligtvis finns det väl ingen lagtext som säger att det är FÖRBJUDET att använda den så det enda elektrikern gör är väl att upplysa om det olämpliga och sen får ju kunden bestämma själv. Det är ju inte så att den är livsfarlig att bruka bara för att det finns moderna regler om hur det ska vara idag.
Det enda caset är ju den tvinnade kabeln men troligtvis finns det väl ingen lagtext som säger att det är FÖRBJUDET att använda den så det enda elektrikern gör är väl att upplysa om det olämpliga och sen får ju kunden bestämma själv. Det är ju inte så att den är livsfarlig att bruka bara för att det finns moderna regler om hur det ska vara idag.