Mikael_L
Linus Lidis skrev:
Man får göra om el själv om man har bra kunskap inom el, Men man får inte hålla på med proppskåpet då ska man ringa en behörig elektriker.

Om ni inte tror mig kolla på det här

[länk]
Ja att Timell inte har koll på nästan något är ju allom bekant, men den där behörige elinstallatören Håkan bredvid borde ju veta något lite om behörighetsreglerna kan jag tycka. :eek:

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja att Timell inte har koll på nästan något är ju allom bekant, men den där behörige elinstallatören Håkan bredvid borde ju veta något lite om behörighetsreglerna kan jag tycka. :eek:
Jag har dragit om el i mitt hus jag är inte beörig elektriker, men jag har väldigt bra kunskap om el och
ringde jag till Folksam dom sa att det är inte nån lag på el drakning själv men det finns en lag på att man inte får andra nåt i proppskåp själv. Men jag fick försäkring på min el dragning via Folksam. Så det finns inte nån lag om el dragning,

Trollar du nu Linus?

• Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
En fundering, hur fick man fram el till huset då det enligt ägarna saknades både el och VA indraget? Något lurt är det.

Elektrikern som var där drog väl vidare från något av dom andra husen till den nya centralen i hallen. Vad var det för lurt med det?

mexitegel skrev:
Trollar du nu Linus?
Ring till försäkringsbolaget om du inte tror mig

AndersS m.fl. se programmet igen, så klarnar det vad det gäller en del frågor som har tagits upp här. Dock får vi inte svar på alla t.ex. behörighetsfrågan.

Mikael_L
Linus Lidis skrev:
Ring till försäkringsbolaget om du inte tror mig
Jag och väldigt många andra här vet med 100% säkerhet att du har fel, lika fel som de som du snackat med på ditt f-bolag.
Vi behöver inte kolla upp det alls, på något vis.

Och ringa f-bolaget och fråga är väl ungefär så dumt som det kan bli, bättre att läsa lagtext eller ringa elsäkerhetsverket.

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
J
Har inte sett programmet, men finns ingen el framdragen så är det ju ibland så att man drar 12 eller 24 volt batteri / solcell... Där borde rimligen behörighet inte vara en issue?

krillek skrev:
Elektrikern som var där drog väl vidare från något av dom andra husen till den nya centralen i hallen. Vad var det för lurt med det?
"Drog väl vidare från de andra husen" Det har ju tidigare varit luftledning som var nedtaget och som jag tolkade ägaren hade man inte grävt in någon ny anslutning. Man visade på någon hängande förlängningssladd vid ett trasigt fönster.
Det du säger att man upp till huset under programmet grävt fram en ny matning, etc, eller vad avser du?

Att gräva och lägga ner en ny jordkabel är väl inget jättejob och man såg ju tydligt en svart kabel som kom in i den nya centralen. Jag antar att det som vanligt gjordes mer än vad som visades i programmet.

Jag är däremot mer intresserad av min tidigare fråga. Vilken användning är egentligen tillåten för tvinnad textilkabel/porslinsisolatorer?

JohanLun, även om det är 12 V är det samma regler som gäller om anläggningen är på över 200VA . Många lever i den villfarelsen att det är "fritt fram" om spänningen är nog låg men det är det inte. Anläggningen måste vara max, 10A, 200 VA och högst 50 V för att behörighet inte ska krävas.

J
Får man inte koppla in ett nytt slutsteg i bilen utan behörighet alltså?

Det är helt andra regler som gäller för tex fordon. Vore det inte det skulle el i fordon se helt annorlunda ut.

som redan nämnts så var det ju en elektriker inblandad och sen var det ju teve och nåt ska de ju visa. Tror knappast att det faller inom ramarna för otillåtet att nån står och böjer en kulo och hänger upp en kabel.
Det enda caset är ju den tvinnade kabeln men troligtvis finns det väl ingen lagtext som säger att det är FÖRBJUDET att använda den så det enda elektrikern gör är väl att upplysa om det olämpliga och sen får ju kunden bestämma själv. Det är ju inte så att den är livsfarlig att bruka bara för att det finns moderna regler om hur det ska vara idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.