När man behöver fakturor...
Då man ska deklarera husförsäljningen. Då sitter det fint med några 50k fakturor.... ;)

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar vi gå OT här...
Försäkringsbolaget har nog inget intresse av att anmäla folk för då har de ju förlorat en kund. Dessutom ska de veta att det felaktiga arbetet gjorts inom preskriptionstiden 2 år.
Det finns inga formella dokument som säger att en installation är korrekt och utförd av en firma med rätt behörighet. Ingen kan alltså kräva att få se ett sådant dokument. Det är den faktiska installationen som talar.

Mikael_L
Försäkringen är ett avtal mellan försäkringsbolaget och försäkringstagaren.

Allt som gäller ersättningen regleras i avtalet, dvs försäkringsvillkoren.

I grunden är avtalet att kunden betalar premie, vid skada betalar bolaget ut ersättning och kunden ev självrisk, önskade avsteg från detta måste både vara reglerat i avtalet och bevisas vara giltigt av den som vill göra avsteget.

Så det är bara att läsa villkoren.

• Gilla
carra och 1 till
  • Laddar…
De gånger jag har varit med så har försäkringsbolaget haft en egen besiktningsman som kontrollerat om renoveringen är gjord enligt branschregler. Jag vet inte om de bryr sig så mycket om vem som gjort de felaktiga installationerna.

• Gilla
carra och 1 till
  • Laddar…
Rrrrr Rrrrr skrev:
De gånger jag har varit med så har försäkringsbolaget haft en egen besiktningsman som kontrollerat om renoveringen är gjord enligt branschregler. Jag vet inte om de bryr sig så mycket om vem som gjort de felaktiga installationerna.
En besiktningsman gör notering som underlag för försäkringsbolagets beslut om ersättning och som sedan ska vägas in juridiskt om man kan neka eller begränsa ersättning.

Är installationen korrekt utförd och det har gått två år sen hempularen gjorde den så är den precis lika mycket värd som om en auktoriserad, certifierad och rektifierad elektriker hade gjort den.
Om det är mindre än två år sen den gjordes så är den fortfarande lika mycket värd hos försäkringsbolaget (eftersom dom bedömer skicket och utförandet), men hempularen riskerar i värsta osannolika falla att någon anmäler vederbörande för olaga elarbete.
Om försäkringsbolaget bedömer att anläggningen är korrekt utförd så kommer iallafall inte dom att anmäla hempularen, så det ska i så fall vara någon bitter granne...

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
offtopic vet jag inte om det blir med snack om det här. Det handlar ju faktiskt om huruvida lagen kan tillämpas, annars blir den ju som sagt ganska uddlös. Vilket den är uppenbarligen.
Alla andra lagar ser man till att folk efterlever och man får böter och ev straff. Här verkar det knappt finnas nånting eftersom den stora frågan verkar vara vem som ska anmäla och varför och när?
Att inte försäkringsbolagen kan anmäla är ganska normalt, de kan troligen inte lägga fram nå bevis utan är det totalskada eller brand så är ju allt bara gissningar iallafall. Vem som inte dragit åt skruven tillräckligt eller klämt fast isoleringen blir ju aningen svårbevisat.

tommib
....och nu börjar du se varför vissa av oss tycker att lagstiftningen är galen. Detta, och flera andra skäl.

:)

• Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
....och nu börjar du se varför vissa av oss tycker att lagstiftningen är galen. Detta, och flera andra skäl.

:)
jo det tycker jag också men jag var mer ute efter en diskussion om det också. Nån kanske vill försvara det hela också?
Såklart ska man följa gällande lagar och regler men just detta känns ju ändå väldigt märkligt eftersom ingen verkar vara den som vill använda lagen? Eller kan använda den?

BirgitS
S Stefan1972 skrev:
Det handlar ju faktiskt om huruvida lagen kan tillämpas, annars blir den ju som sagt ganska uddlös. Vilket den är uppenbarligen.
Alla andra lagar ser man till att folk efterlever och man får böter och ev straff.
Nej, det är förbjudet att gå mot rött ljus men det finns ingen påföljd för det. Däremot om du går mot rött ljus och orsakar en olycka kan du bli dömd för vårdslöshet i trafik eller liknande. Så det är en liknande situation.

• Gilla
mawi och 2 till
  • Laddar…
Om man får spekulera hejvilt:
Det är en tandlös lag skapad för att blidka elbranschen? Den gör ju effektivt att branschen kan säga "vi måste göra det, det är olagligt att göra det själv"

• Gilla
xerbee och 1 till
  • Laddar…
Lagen är väl iofs till för att stävja fler saker än privatpersoners uppsättande av egna vägguttag etc. Men just på den punkten är den mer eller mindre verkningslös.

engs
Någon som vet om de (el-branchen) lobbar för att förbjuda försäljning av elmaterial till privatpersoner?
Brukar fundera på det varje gång man ser skyltar vid hyllorna för installationsmaterial i butikerna, de om att man måste ha behörighet etc. Dessa känns lite som en sak som dykt upp just för att blidka elbranchens försök att göra just det. Men det kanske bara är konspirationsteorier från min sida.

O
engs engs skrev:
Någon som vet om de (el-branchen) lobbar för att förbjuda försäljning av elmaterial till privatpersoner?
Det finns utan tvekan många som drömmer att få göra precis det. Det kommer dock aldrig att hända. Det kan vi tacka den ökade globaliseringen och frihandelsreglerna inom EU för.

Edit: På Elinstallatören finns en intressant video där den det här diskuteras. Svanström antyder givetvis att det är ett stort problem och borde förbjudas. Han får visst stöd av Marcus Eklånge Gindemo men båda får tydligt mothugg från Joakim Grafström från Svensk Standard:
https://www.elinstallatoren.se/inne...-elfel-veteran-moter-svanstrom-i-panelsamtal/

Redigerat:
engs engs skrev:
Brukar fundera på det varje gång man ser skyltar vid hyllorna för installationsmaterial i butikerna, de om att man måste ha behörighet etc. Dessa känns lite som en sak som dykt upp just för att blidka elbranchens försök att göra just det. Men det kanske bara är konspirationsteorier från min sida.
Fast på ett sätt är det ju bra att de skyltar om det för med intåget av all elmateriel i handeln så inbjuder det verkligen de som inte kan ett dyft att ta steget till att byta nånting. Den biten i det hela försvarar jag inte alls för kan man ingenting, Ja då ska man inte hålla på med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.