Den beställda jorden kom snabbare än jag trott.. 13:30 låg den på backen :)

En hög med jord på en uppfart bredvid en grön skottkärra och en spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu har man första pausen då sambon skulle och hämta ett paket, så jag får ta hand om sonen under tiden :)

Men man har hunnit en liten bit iaf!
En stor hög med jord levererad på en gata med en tom skottkärra bredvid, redo för ett byggprojekt.
Skapa konto

Nyjord levererad och utlagd i en trädgård under arbete med kärra och trädgårdsverktyg synliga.
Skapa konto

Nu ska jag snart och hämta lite fler plattor, så grillplatsen blir klar och så får jag nog hämta en rullebör till... Man kanske kan lura på svärfar att rulla lite också :crysmile::crysmile:

• Gilla
AndEcho
  • Laddar…
Nu ger jag upp för idag... Eller ja, kroppen ger upp!

Grillplats så gott som klar men fick ju såklart soppatorsk på motorkapen med 2 kapning kvar :sweat:
Nästan färdigställd grå och beige stenläggning för grillplats vid gult tegelhus, verktyg syns.
Skapa konto
Nästan färdigställd grillplats med gatstenar, verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto

Imorgon blir det nog lite lugnare, börjar få lite ångest över att man knappt hunnit träffa lillgrabben på 2 dagar :(

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Kommit en liten bit till såhär innan frukost
Nyutjämnad mark för ett byggprojekt med en grön skottkärra, uteplats och staplade byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Då avbryter vi för dagen!

Metallfäste för byggprojekt fastskruvat i betongplatta med synlig Hilti husskruv.
Skapa konto

Tog och fäste fästena (:rofl:) innan jag limmade fast de sista stenarna med PU700. Använde Hiltis husskruv.. Sjukt smidiga för ändamålet och att de dessutom är diskreta är ara ett plus!

Sen limmade jag fast stenen
Byggplats med pågående installationsarbete av stenar, träreglar, och Hiltis husskruv.
Skapa konto

Efter detta fortsatte jag rulla lite jord
Trädgård under konstruktion med nylagt stenparti, jordhög, skottkärra och framtida planteringytor.
Skapa konto

Fick dock avbryta det för att lägga klart frisen längs med muren.
Hörn av en nybyggd stenmur med en spade lutad mot den och en skottkärra med grus i förgrunden.
Skapa konto

Imorgon ska häcken sättas så jag kan lägga den sista frisen samt lägga ut matjord på resten av ytan :)

Fortsättning följer...

Fortsättning följer...

Vi följer fortsättningen:rofl:

B Beemaster skrev:
Fortsättning följer...

Vi följer fortsättningen:rofl:
Trevligt! :)

Och nu kommer fortsättningen!

Började morgonen med att packa ner lilleman i sin vagn för att ta en promenad och köpa soppa till motorkapen. Blev en liten promenix på 30 min och en dunk rikare!

Så hem för att kapa till en bit!

Efter det stod jag och funderade, frågade min sambo lite och beslutade mig för att köra över hennes input och göra som jag själv ville i alla fall :crysmile: samtalsämnet var frisen mot häcken och om den skulle följa mur/trappa eller bli så som den blev :)
En nyplanerad trädgårdsyta med mursättning, jord, verktyg och röd dunk, redo för gräsmatta.
Skapa konto

Nyplanterad gräsyta och stenlagd trapp med en häck i bakgrunden, redskap och en dunk på en gräsmatta.
Skapa konto

Nyjordad gräsplan och stensatt kant vid trädgårdsrenovering, med verktyg synliga.
Skapa konto

Enligt mig blev detta bättre, dels för att själva nyttoytan av tomten blir näst in till kvadratisk men även för att man kan ha lite planteringar där. Och ja, min sambo tyckte detta blev bättre i efterhand (y)(y):strong:

Sen fortsatte jag rulla jord...
Nyplanerad gräsmatta med murar och hus i bakgrunden efter markarbete.
Skapa konto

Och voila! Gräsytan är klar inför tumling!

Och det är inte jättemycket kvar
Hög med jord på en asfalterad väg vid kantsten nära en häck och ett gult tegelhus.
Skapa konto

En del lär gå åt där jag hittar avvikelser efter tumlingen och resten används till "bäddarna" :)

Och för er som undrar varför det inte sitter någon häck så är svaret enkelt, plantskolan tyckte det var bättre att vänta 2 mån för att då ta årets skörd och inte barrotade krukplantor. Köpte det argumentet och väljer helt enkelt att avvakta ett tag till :)

Fortsättning följer...

En fråga! Ska man köra med gallervält eller slätvält?

Idag har jag en lugn dag! Så inget gjort i trädgården mer än att beställa gräs :)

Däremot åkte jag hem till svärföräldrarna nu när ingen av dem är hemma och slängde ihop en grind.. De har pratat om en sedan de byggde huset för 10 år sedan men inget har hänt, så nu gjorde jag det ist som tack för all hjälp här hemma och med lilleman :)
Nybyggd trägrind mellan hus och skjul med verktyg och material på marken.
Skapa konto
Nybyggd trägrind mellan husvägg och skjul med en slangvinda i förgrunden.
Skapa konto

Är lite finjustering kvar samt målning men det ger jag mig inte på idag för himlen är kolsvart!

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
En fråga! Ska man köra med gallervält eller slätvält?
Själv har jag och familjen trampat, trampat, trampat.
Därefter sladdat m. hjälp av ett belastat armeringsnät i lämplig storlek.
Sedan gjort om hela proceduren en gång till innan jag sått.

Lycka till!

• Haha
Appendix
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Själv har jag och familjen trampat, trampat, trampat.
Därefter sladdat m. hjälp av ett belastat armeringsnät i lämplig storlek.
Sedan gjort om hela proceduren en gång till innan jag sått.

Lycka till!
Nja.. Får bli vält för min del :crysmile:

Har inte fått gjort någonting i vår trädgård idag heller... Men är klar hos svärföräldrarna :)
Husets sida med tegelvägg, vit staket, sopcontainer och trädgårdsredskap som ej används idag.
Skapa konto

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu har jag grovvältat... Får köra finlir ikväll, är ju förjäkla hett ute!

Nygrovvältad trädgård framför tegelhus med påbörjad stenläggning och arbetsmaterial.
Skapa konto

• Gilla
Snål-Jocke och 3 till
  • Laddar…
Så, idag kör vi igång igen!

Fick välta igår, slitsamt! :sweat:

Pga lite omständigheter hos leverantören så kunde inte han köra ut gräset, så polarens kollega löste det ist. Det innebar dock att gräset kom idag vid 18 tiden så man fick stressa på för att hinna förbereda med gödsel och dylikt!

Förberedd trädgård för gräsläggning med gödsel utspridd och verktyg synliga.
Skapa konto

Gödsla och klart!

Har även börjat rulla lite gräs innan det blev kaffe och kramp i benen paus :crysmile::sweat:
Delvis utrullad festgräsmatta i en trädgård med trädäck och verktyg.
Skapa konto

Fyller på senare (y)

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Ny lagd gräsmatta i en trädgård med bevattningsslang och trädgårdsverktyg synliga.
Skapa konto

Gräset färdiglagt och vattnat!

Det var helt klart fel dag att göra detta på... Energinivå - 100, nu går jag och lägger mig! Godnatt :)

• Gilla
Snål-Jocke och 6 till
  • Laddar…
Så.. Nu börjar det eviga vattnandet!

Vattenspridare i trädgården av radhus med en vattenslang dragen över en träterrass.
Skapa konto

Men som en del av er här inne kanske också gör så bor jag ju som sagt i ett radhus. Vårt radhus är det andra huset in från gatan och vi har bara en vattenutkastare på framsidan :thinking: och den har jag själv satt in dessutom. Så hur löser man då problemet? Ja man kan dra slang genom huset, men då vi dessutom har en innekatt som inte får vistas utomhus då han är en demonisk halvpsykopat till katt och kommer få sig själv dödad in no time så är det ett väldigt omständigt alternativ! :crysmile::sweat:

Så då gör man helt enkelt såhär!
Vattenslang dragen genom takluckan ner till handfatet i badrummet för bevattning.
Skapa konto

En stege lutad mot ett tegelradhus med en antenn på taket och en slang som hänger från takrännan.
Skapa konto

Nu blir det lugnt ett litet tag framåt och njuta av långhelgen.. Men kanske framförallt vila upp sig lite :) får se hur bra det går bara ;)

Fortsättning följer...

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Idag är det ju midsommar så då har jag inte gjort något... Eller jo, jag har vattnat :crysmile: har även lånat hem maskin modell stor så jag kan dra fast stolpfästena ordentligt :)

Men nu sitter jag här i vårat mysiga midsommarväder och funderar på belysning. Vi har ju i altanen och på väggen, men jag funderar på om man inte skulle ha något nere vid muren? Några tips på vad som varit snyggt?

Jag tänker att man kunde ha någonting som lyser upp häck/planteringen för att skapa lite mer mysfaktor :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.