P
P pmd skrev:
Det där var väl olagligt? Du måste väl skicka in dokumentet till Skogsstyrelsen, och få ett positivt svar, innan du börjar arbeta med röjningen?

Det var väl ingen som såg vad du gjorde, hoppas jag …:thinking:;)
röjning?
Det är och var upparbetning av vindfällen..
Inte en skogsvårdande insats..
utan jag följde skogsvårdslagen.. åt skogsbolaget.. 45 träd är mer än 5m3sk..

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Det är fortfarande EU som är en del av problemet, och det måste man inse.
Nej, EU är inte orsaken till problemet.

P
Maskintok skrev:
röjning?
Vi skogsamatörer kallar det att röja när man tar hand om vindfällen. ;)

P
P pmd skrev:
Nej, EU är inte orsaken till problemet.
skrev jag det?
skrev inte jag en del av problemet :thinking:..
De enda som jag kan klandra är S och MP som har aktivt stöttat de organisationer som drivit en massa miljömål i EU domstol...
Och förstört Sverige som nation..

• Gilla
skoge
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Vi skogsamatörer kallar det att röja när man tar hand om vindfällen. ;)
nåja..
Det är inte så det är..
Men visst kan man kalla det för det man vill..

samtidigt så är inte själva vindfällena något som påverkar eller gynnar fåglarna just nu..
utan det är när man är i fåglarnas livsmiljö som det blir problem..

Maskintok skrev:
högg vindfällen idag..

började med att räkna fåglar, hur många arter och hur många per art.

Sedan gjorde jag en konsekvensanalys.
Hur många tankar som skulle gå åt, vilket bränsle, ljudnivå på sågen..
Hur långt en tank räckte.

tog sedan och staplade samt skrev ihop detta i ett dokument.

efter 1 tank räknade jag fåglarna igen och fick då försöka redogöra varför några gett sig av.. samt att det finns flera alternativ till detta.

gjorde detta under dagen och det blev sammanlagt 4 sidor och fem tankar..

Och sedan en femte sida med en slutlig redogörelse över min insats och vilka konsekvenser som jag orsakat...

Detta tog en stund...
[bild]
Då är det iallafall en svensk som försökt följa reglerna en ggn, de flesta avskräckas nog av dokumenterandet/byråkratin och låter det vara

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Då är det iallafall en svensk som försökt följa reglerna en ggn, de flesta avskräckas nog av dokumenterandet/byråkratin och låter det vara
Det måste ju gå att finna lösningar framåt..
Och mina kontakter på Skogsstyrelsen var då nöjda... vill de ha mina dokument så finns de ju sparade..
Jag ska ställa i ordning någon typ av dokumentet som jag bara kan fylla i på varje trakt...

digitalt vore trevligt, så går det fortare att skicka in..

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Jag tror att följden för de flesta blir att virket blir kvar i skogen och är det då gran ökar risken för barkborreangrepp och om ett par år har vi stora barkborre odlingar även i privata produktionsskogen precis som det är i reservaten i dag.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Jag tror att följden för de flesta blir att virket blir kvar i skogen och är det då gran ökar risken för barkborreangrepp och om ett par år har vi stora barkborre odlingar även i privata produktionsskogen precis som det är i reservaten i dag.
Den risken är enormt stor..
samtidigt så är det ju liten risk att man blir påkommen med att bedriva någon form av skogsbruk... Men visst kan det ju ske.

Maskintok skrev:
Den risken är enormt stor..
samtidigt så är det ju liten risk att man blir påkommen med att bedriva någon form av skogsbruk... Men visst kan det ju ske.
Jo men nu kommer ju jobb som innebär mest arbete och liten intäckt att riskera prioriteras ner av den självverksamma, samt bli dyrare och mindre produktiv om man lejer . Risken att påkommas med mer än 5 m3 av myndigheterna är mindre än att hitta och råka störa triviala fågelarter. Snöbrott och spridda vindfällen blir kvar och ska det huggas nått blir det storskalig maskinell slutavverkning på tid på året då risken att störa fågel är mindre.
Det är nog bäst att hugga rent på fastigheten om den är under 50ha om man ändå har maskin på plats och ska göra all dokumentation.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
skrev jag det?
skrev inte jag en del av problemet :thinking:..
De enda som jag kan klandra är S och MP som har aktivt stöttat de organisationer som drivit en massa miljömål i EU domstol...
Och förstört Sverige som nation..
Det är inte EU som är problemet här. Vi har gott om hemmaodlade miljötalibaner som ställer till problem.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Det måste ju gå att finna lösningar framåt..
Och mina kontakter på Skogsstyrelsen var då nöjda... vill de ha mina dokument så finns de ju sparade..
Jag ska ställa i ordning någon typ av dokumentet som jag bara kan fylla i på varje trakt...
Byråkrater ska med byråkrati bekämpas.
digitalt vore trevligt, så går det fortare att skicka in..
Nej, dränk dem med papper. Det är mer arbetsintensivt att ta hand om.

• Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det är inte EU som är problemet här. Vi har gott om hemmaodlade miljötalibaner som ställer till problem.
EU är en del av detta oavsett..
och miljöaktivister har kunnat använda sig av dess domstol för att aktivt slå ihjäl industri och skogsbruk...

P pmd skrev:
Vi har gott om hemmaodlade miljötalibaner som ställer till problem.
Precis som i skogen och morotslandet borde de oönskade individerna röjts/rensats/gallras bort för länge sedan

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
EU är en del av detta oavsett..
Nej. Med bättre lagstiftning i Sverige hade inte det här debaclet uppstått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.