Mikael_L
Hur mycket nytta gör egentligen lite linolja på olika ställen på fasadpanelen?
(Främst ändträ, är det väl man brukar stryka på)

Är det verkligen någon olja kvar om säg 5 år? Eller har allt avdunstat? :O

Jag håller på och linoljar lite ändträ här och där, men det sinkar ju ner jobbet något kopiöst.
Det är främst ställen som sen döljs av foder och bleck som är jobbiga, för dom kommer jag inte åt senare och måste därför dutta lite på någon planka här och där, typ. :|

Ehh... Linolja på ändträ, vad ska du måla panelen med för färg...?

Om du inte ska måla med linoljefärg så skulle jag inte gå på med linolja.
Moderna färger är hela system, från impregnerande grundolja, grundfärg och täckfärg.
Ska du måla med moderna system så rekomenderar jag dig att använda grundoljan till det tänkta systemet på ändträ...

Mikael_L
Ja just det.
Där glömde jag lite info, som behövdes. :blushing:

Vi målar med slamfärg.
Och detta är ju en av anledningarna till att det tar så bedrövligt lång tid att olja in färskt trä, det måste torka in riktigt ordentligt innan det går att gå på med slamfärgen.

Men tipset att linolja ändträ innan man målar med typ falu rödfärg är ju vitt spritt.

Hm... Inget jag har hört iaf.
Linolja torkar och bildar en yta... är du 100 på att slamfärgen sitter på det...?
Isf. skulle jag vara nogrann med att hålla mig till endast till ändträt...

Mikael_L
Jaa du ... :S

Jag börjar vackla lite nu.
Google och forumsökning ger inga massiva åsikter åt att man ska linolja och sen slamfärgsmåla.

Jag hittade denna tråd som jag minns sedan förut:
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16705-staende-panel-med-omalat-aendtrae-snabba-rad.html
Där var jag säker på att det tipsades om att linolja ändträ.
Och det gör det ju också, men när jag nu läser noga framgår det inte säkert att det gäller vid slamfärg.

Jag googlar vidare lite. ;)

Förövrigt; Ja precis, det är bara själva ändträet jag avser att linolja, inga ytor på brädan.

http://www.falurodfarg.com/?sektion=forarbete

Att behandla ändträn o.dyl. är bra eftersom du blockerar kapillärerna (det är kanterna som har, ehem, sugkraft). Däremot är det inte alltid rekommenderat att du använder just linolja, se bl.a. ovanstående länk, utan följ hellre råden för färgen du ska måla med.

Man kan ju läsa på slamfärgsburken oxå...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.