1 447 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Det här med hetsen på prisuppgångar. Hjälp mig förstå?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagsfärsk på DI.
Ja sänk priset till marknadsvärde så får bostaden såld direkt.
Ska man ta ut prislapp som ingen vill betala kan de ha öppet hus hela åren och ingen såld.
Mäklare som anordnar visning nr 10 skulle kanske informera säljaren efter andra visningen att det är dags att acceptera eller plocka bort objektet
Det låter som du tror att vanliga människor påverkar hur bostadsmarknaden går. Det handlar om politik. Jag listar några som jag tror påverkat lite:P Pligg85 skrev:Jag är genuint intresserad av fenomenet att köpare av fastigheter är så fixerade i priserna.
De verkar se det som en investering i första hand och inte ett hem.
Det borde vara de yngre som inte köpt sitt boende än som skulle bevaka uppgången med oro eller nedgång med hoppfullhet.
Har man kommit in på bomarknaden och köpt hus eller lägenhet så kan jag inte förstår hetsen att det ska upp i värde. (?)
Ska man flytta framöver så kanske det känns bra att sälja för 3 miljoner om man köpte för 2,5.
Men huset man sen köper för 4 miljoner kostade 3 miljoner innan också. Det är ju inte enda huset i regionen som ökat 20% på några år.
Man köper nya huset och beklagar sig för att det nya badrummet kommer kosta 350kkr och att man minsann skulle klarat sig med 250kkr för några år sedan.
I tidningar och media så är man kvicka med att sätta stora rubriker om bostäder rör sig 1 procent.
Här sitter vi i en villa som värderades 2019 när vi byggde det på stor lantlig mark. Värderingen till banken gjordes när vi hade en träpall som insteg och utomhus såg ut som ett slagfält.
Vi har efter värdering köpt till mark, anlagt stora altaner, byggt ytterligare byggnad på 190kvm. Anlagt stora gräsmattor och fått det riktigt bra. Fina Växthus, fruktträd och lagt ner hundratals timmar enbart på att röja upp och planera tomten. Tusentals timmar på allt nämnt.
Folk stör sig på att vi inte har koll på värdet och ibland funderar vi på att tacka ja till dessa gratisvärderingar som erbjuds. Men varför?
Helt ärligt vill jag inte att fastigheten ökar allt för mycket för det innebär att alla andra ökar och barnen som ska flytta ut om 10år har dyrare prislapp att komma in.
Nya generation har ju fått erfara hus som stigit långt mycket mer än disponibla inkomster för hushållen och fortsätter hetsa stor uppgång som något självklart.
Det är åt helvete om huset gått ner 100.000kr på 3år fast man sovit 1000+nätter och haft ett hem.
På uppfarten står bilar som tillsammans tappar/kostar 400.000kr på tre år som används 30 minuter om dagen och är skrot om 10 år till.
Det är helt normalt.
Förklara varför man vill att husen bara skenar i värde? Tänker man inte på vad det innebär på lla plan?
-Finns det alternativ? T ex hyresrätter
-Markant ökade klassklyftor (sämre skolor, sämre boendemiljöer och kriminalitet i utsatta områden)
-Vad kostar det att låna? (räntan har varit väldigt billig sen 90-talet)
-Fastighetsskatten i Sverige RIP
-Subventioner, t ex ränteavdrag, ROT/RUT, andra skatteavdrag, bidrag för gröna renoveringar mm
När jag listar ovan verkar det ju nästan som att dom vill att vi ska äga och låna?
Fastigheter länge setts som den säkraste investeringen och denna trenden är ju global.
Det är väl inte konstigt att folk blir mer intresserade av hur bostadsmarknaden går när de flesta äger sin bostad
För att man kunnat tjäna mer pengar på att äga en villa i en stockholmsförort per månad än sin nettolön som en tjänsteman på någon myndighet - och det är skattefritt så länge man inte säljer och köper nå billigare
Så är det, och det är ju inte bara en trend eller en åsikt utan följer av att fastigheter är realtillgångar. Vilket dock inte är samma sak som att de ger maximal avkastning, eller är immuna mot nedgångar.Discoman skrev:
Problemet är nog att vi har en så lång period bakom oss med rusande bostadspriser att väldigt många blivit styva i korken och räknat med att kunna göra en "bostadskarriär".
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad heter den här delen på kranen? Finns det som reservdel?
Vatten & Avlopp -
Hur skadligt är det här? (Mögel i kök)
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Är det här ok att göra?
Kök -
Självdrag ventil har inget genomgående rör är det "normalt"/OK ? + lju
Ventilation -
Ännu en sån där ... "Hur ska man göra här så det blir bra!"
El