GV-slang är som med TV-apparater och hushållsmaskiner, en tillverkare och flera olika namn påklistrade. Är bara ett fåtal i Europa som tillverkar GV-slang. Så det med kvalitet skiftar inte och spärren är en bit in i slangen på alla.

EDIT. När du ska lägga den, så fyll den med varmvatten och plugga ändarna, du kan inte ana hur snäll den blir och ligger kvar till 90 %.

• Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
U
Jag fräste med 16mm fullradie till 16mm slang.
Det gick fint men det kräver att man fräser med mall och får snygga jämna radier.

Ja mall är nog ett måste.
Det var första gången jag fräste och det var nästintill omöjligt att följa någon linje utan ha stöd hela tiden.

Jag klöv 22mm spånskiva i remsor om 20 cm och kapade ur med sticksågen rundningen för slangen.
Skruvade och limmade bitarna i befintligt golv med rätt avstånd för plåtarna.
Täckte golvet med lunpapp (grå papp man använder under lamellgolv)la sedan ekparkett golv 13mm ovanpå.
Tappade ca 38 mm i takhöjd.(Man kan behöva kapa av dörrar på grund av den skillnad som uppstår)
men ett enkelt sätt att installera golvvärme.

• Bild av golvvärmesystem under installation med rör placerade ovanpå skivor av spånskiva med urtag för rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det för dig?
Blev det några spår frästa?

Japp. Jag fräste spår med en cylindrisk pinnfräs.

• Gilla
Henrik 75
  • Laddar…
Eftersom detta är en ny tråd så lägger jag in en fråga här. Jag har wermgo rör 17mm och deras plåtar. Inget jag köpte själv utan följde med ett rust hus jag köpte. Fanns även frästa skivor med 20mm spår.
Jag tycker att plåtarna reser sig för mycket, ska det vara så? Se bild...
Jag har fräst egna spår också på redan lagt golv, då med 19mm fräs. Det blir ingen skillnad.

Jag tror ju inte att det skulle vara ett problem med ett tyngre ytgolv på det, typ 13mm men jag lägger 8mm och då kommer det inte orka trycka ned så det blir inte bra. Det slutade med att jag pappspikade fast plåten. Hoppas på att det inte kommer svälla så det blir bulor osv i plåten..

Vad tror ni och vad är era erfarenheter av att lägga plåt i spår...ligger dom plant och fint mot golvet eller reser dom sig?

• Golvyta med metallplåtar och frästa spår, Wermgo rörsystem, belysningsstativ synligt. Plåtarna tycks stå ut något och är fastsatta med spikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De flesta tillverkare av golv tillåter inte så tunna/lätta övergolv som 8mm av denna och säkert andra anledningar. Många kräver tex en 15mm parkett som då måste gå tvärs riktningen på slingorna alternativ ett mellangolv

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.