Det går nog att uppskatta en ungefärlig siffra på hur varmt det varit i takhöjd eftersom torix och doslock smält av värmen men inte brunnit upp helst.
Att döma av var det är sotigt längre ner på väggarna så måste det varit den där lådan som kanske rymt tre knivsäkringar (gissning) det brunnit i.
Intressant att normcentralen smält längre ner än skadorna på den gröna pappgrejen! Varmare längre ner just på den väggen nära lådan det brann i, brand som spreds sig längs kabel till normcentralen, mer lättsmält normcentral och/eller brand även där?
Att döma av var det är sotigt längre ner på väggarna så måste det varit den där lådan som kanske rymt tre knivsäkringar (gissning) det brunnit i.
Intressant att normcentralen smält längre ner än skadorna på den gröna pappgrejen! Varmare längre ner just på den väggen nära lådan det brann i, brand som spreds sig längs kabel till normcentralen, mer lättsmält normcentral och/eller brand även där?
Nu har det ju gått ett tag. Jag har varit nere igen med kameran. Tog lite bilder. Det var lite förändring. Men inte mycket. Nu var det ljus därnere så jag kunde se lite mer. Och fick mig gapskratt! På dörrens insida, dvs dörren till elrummet hade någon klottrat väldigt mycket och av dem så var det en dikt om kärleks glöd.... Så passande! Det kanske var det som brände stället trots allt - fjortisars brinnande kärlek. Men det måste vara ganska gammalt, här bor det inte längre några ungar. De hade rivit den nedsmälta centralen och öppnat lite, satt om lite kablar. Det man kan förstå är att kablarna har dragits så att man fått ljus i trapphuset, källarkorridoren och elrummet. I trapphuset så var en doslock helt öppen så man kan se att de dragit om kablar dit. (ej fotograferat)
Skriver mer om bilderna.
Bild 1: Korridoren, jag står med ryggen mot elrummet. Många kablar o skit på golvet. Vet inte om kablarna legat där innan branden eller om det är nytillkommet. Gissar på att några är nya för att mata alla drabbade trappuppgångarna. (3 st, vi bor över elcentralen)
Bild 2: Källan till branden! Tonårskärlek.
Bild 3: Dosa ovanför dörren på insidan av elrummet. förmodligen fixats till.
Bild 4: Här kan ni se att det hänt lite.
Bild 5: Luckor har öppnats. (motsvarar stället ni misstänkte brandens början)
Bild 6: Förteckning.... Här har man definitvt gnuggat bort soten.
Ja det var som sagt det jag kan bidra med som en okunnig men väldigt nyfiken hyresgäst.
(och nu har jag löst problemet med avsaknad av radbyten, det var tydligen så att jag behövde släppa till lite på säkerheten för den här sidan... NoScript i Firefox.)
Bild 1: Korridoren, jag står med ryggen mot elrummet. Många kablar o skit på golvet. Vet inte om kablarna legat där innan branden eller om det är nytillkommet. Gissar på att några är nya för att mata alla drabbade trappuppgångarna. (3 st, vi bor över elcentralen)
Bild 2: Källan till branden! Tonårskärlek.
Bild 3: Dosa ovanför dörren på insidan av elrummet. förmodligen fixats till.
Bild 4: Här kan ni se att det hänt lite.
Bild 5: Luckor har öppnats. (motsvarar stället ni misstänkte brandens början)
Bild 6: Förteckning.... Här har man definitvt gnuggat bort soten.
Ja det var som sagt det jag kan bidra med som en okunnig men väldigt nyfiken hyresgäst.
(och nu har jag löst problemet med avsaknad av radbyten, det var tydligen så att jag behövde släppa till lite på säkerheten för den här sidan... NoScript i Firefox.)
Redigerat:
Mittenknivsäkringen nedre klämman, totalt bortbränd. Enl min mening orsaken.
Kul att du uppdaterar, fortsätt så. Kan bli intressant att följa 
Bjurran, nu när du säger det så... Ja det är inte bra. Olåst ytterdörr pga stambyte (dygnet runt dumt va), olåst dörr till källare (men det kan nog stängas till och då låses det men kan öppnas med nyckel), olåst (demolerad) dörr till elrummet... Och Gothia Cup-ungar rännandes runt i skolan som ligger precis mitt emot tvärs över gatan.
Hade totalt inte tänkt på säkerhetsaspekten. Förstår inte riktigt varför, jag är ganska noga på den här punkten annars ty jag HATAR att få elstötar och är livsrädd för att bränna ner bostaden, så elsäkerheten är "ganska hög" i alla fall mer medveten så långt jag kan förstå.
Jag får se till att gå ner imorgon och se till om jag kan stänga dörren. Eventuellt kan det vara kabel ivägen för de har dragit provisoriska kablar som går ut genom entredörren till butikslokalerna. Ser verkligen inte fint ut, spikade upp på väggen. Det ser nästan ut som i Marocko när jag var där på skolresa.
Tur att det inte bor några barn här, men som sagt, det kan komma in folk utifrån som pillar. (för att inte tala om mig själv som är nere och ränner hehe)
I det skicket och takten de fixar till blir jag förvånad om de sanerar till 100%, nej jag får nästan känslan av att de bara smäller upp en ny central över det svarta och skiter i skiten. På sin höjd rycker bort det gamla.
Hade totalt inte tänkt på säkerhetsaspekten. Förstår inte riktigt varför, jag är ganska noga på den här punkten annars ty jag HATAR att få elstötar och är livsrädd för att bränna ner bostaden, så elsäkerheten är "ganska hög" i alla fall mer medveten så långt jag kan förstå.
Jag får se till att gå ner imorgon och se till om jag kan stänga dörren. Eventuellt kan det vara kabel ivägen för de har dragit provisoriska kablar som går ut genom entredörren till butikslokalerna. Ser verkligen inte fint ut, spikade upp på väggen. Det ser nästan ut som i Marocko när jag var där på skolresa.
Tur att det inte bor några barn här, men som sagt, det kan komma in folk utifrån som pillar. (för att inte tala om mig själv som är nere och ränner hehe)
I det skicket och takten de fixar till blir jag förvånad om de sanerar till 100%, nej jag får nästan känslan av att de bara smäller upp en ny central över det svarta och skiter i skiten. På sin höjd rycker bort det gamla.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Det känns som om tråden lägger en röst på plåtkapslingar i diskussionen om man ska använda plast- eller plåtkapslingar...
Intressant nog har försäkringsbolagen ingen åsikt i frågan om plåtcentraler är bättre än plastcentraler (brandtålighet mot risken för kortslutning).
Intressant nog har försäkringsbolagen ingen åsikt i frågan om plåtcentraler är bättre än plastcentraler (brandtålighet mot risken för kortslutning).
En plåtkapsling full av dvärgar i plast brinner nog rätt bra ändå med.Anders Johansson skrev:
Det verkar ju ha börjat brinna i lådan med knivsäkringarna, det är ju inne i gjutjärnskapslingarna. Det är väl inte så gott om syre där men det syns ju att "värmen stiger" har gjort att skåpen ovanför knivsäkringslådan är svarta, medan ett annat "nedanför"-skåp verkar ha klarat sig.mycke_nu skrev:
Intressant att de ids riva ur innehållet i skåpen, har de tänkt att tvätta allt som det är och skruva dit normkapslar inne i skåpen? (Ja, det med knivsäkringarna måste väl skrotas men de andra?)...
Jag gissar centralen är från -60 talet och är väl inte mycket att spara...
Att byta till en ny central är nog det bästa....normcentral eller diazed är väl mest en smaksak, priset blir ungefär det samma.....
Att byta till en ny central är nog det bästa....normcentral eller diazed är väl mest en smaksak, priset blir ungefär det samma.....





