Nu fick jag dig att klicka, kanske? :) Detta här är ingenting viktigt. Bara någonting jag vill dela med mig. I fredags stank det rök i trapphuset i hyreshuset när vi kom hem och gick upp. Vi befarade att lägenheten brann eftersom stanken blev starkare för var våning vi kom upp... Men för att göra historian kort så hade det pyrt på i elcentralen i källaren. Det hade varit strömavbrott i 1 timma enligt grannarna och grannarna märkte inte någonting utöver avbrottet tills vi kom hem och kände lukten. Ringde på brandkåren. Dagen efter var jag förstås jättenyfiken (jag menar, jag hänger i det här forumet bara för att spana in kul saker, inte för att fråga om elgrejer, vi är trots allt hyresgäster...) så jag gick ner och fotografera. Se hur vackert det såg ut efteråt. ;) Och ifall ni undrar, elen kom tillbaka kl 2:30 på natten. (avbrottet började någon gång kl 20 tror jag) Nej de har inte lagat/sanerat skiten ännu, utan bara kopplat nån sorts bypasskabel och det fortsätter vara så än. (med uppmaning att inte använda för mkt el) Och för att tillgägga så har vi precis haft stambyterenoveringshelvete inkl renovering av el i lägenheterna. byggt 1952. Vet inte om de renoverat utanför lägenheterna. Renoveringen pågår fortfarande, just vår trapphus blev alldeles precis klar 1v sedan.
 
  • fire1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fire2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fire3.jpg
  • fire4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Plast centralen ser inte så rolig ut nu.......
 
Ser ut som en äldre Hager-kapsling.

Stort tack för bilderna! :)

//Patrik
 
Trevligt att se att det finns fler som nördar ner sig i sådant här. :)
 
Plåtcentral och med halogenfri kabel skulle ha varit bra...;)
 
Vet du vad som startade branden? Ser ju ut att ha börjat i normcentralen, men det kan ju vara bara för att den brinner bäst.
 
Tycker lådan längst ner på denna bild verkar misstänkt?
 
Fotografen skrev:
Tycker lådan längst ner på denna bild verkar misstänkt?
[bild]
Ser ju lite ut som om att branden börjat i lådan och spridigt sig upp till normcentralen.
 
Kanske överhettning på kabeln mellan lådan och normcentralen?

Hoppas det blir nån slags utredning man kan sätta tänderna i.

En intressant fråga är om locken på plåtcentralerna var öppna/stängda då det brann. Det ser rätt sotigt ut i flera centraler - fast sot kan kanske ha gått via någon kanal upp från den nedre lådan?


Bonusfråga:
Görs alltså fortfarande elrenovering med stambyte utan att byta till trefas?
 
Jag kan inte svara på mer än att jag som hyresgäst har åtkomst till. Normalt är dörren till elcentralen stängd och låst men nu var det ju öppet för de vill väl vädra skiten. Och jag kan inte heller svara på vad som renoverats utanför min sikt/åtkomst som hyresgäst. (och jag är också n00b men intresserad :D) Jag kan också lägga lite större bilder så ni kan kika lite bättre. Jag har totalt 8 bilder, men mestadels upprepningar då jag fotograferade i blindo i mörkret. :D (inget el därnere)
 
Och förresten, nej ingen trefasspis. Det vi fått är jordat, lite fler eluttag som tyvärr är externa med kablar men alternativet vore ju att fräsa ut i väggarna vilke jag inte är så pigg på heller vi som gjort det så fint här hemma. Och ny normcentral om det är det det heter, förut var det alltså proppskåp a'la diazed med 3 proppar. Nu har vi lite fler flärpar men när jag räknade så var det inte så mycket fler egentligen, de 2 nya är badrum + jfb om jag förstått rätt. Så resten av lgh har lika många "proppar". Men det kanske är lite mer kräm ampere sett, jag har inte kollat. De kanske inte ville byta ut spisar åt oss.. (fast man kanske kan köra spis på 3fas ändå bara man ignorerar de extra fasen?)
 
Testar lägga in större bilder
 
  • fire09.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fire01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fire05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fire04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fire03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fire02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fire06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fire07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
' I wish you were here ' :p :rolleyes:
 
pinnladan skrev:
' I wish you were here ' :p :rolleyes:
Av klottret på väggarna att döma har inte skrubben varit låst för jämnan.

Kan den ha varit tillhållsplats för någon lokal, inofficiell "ungdomsklubb",
och branden vara orsakad av sabotage?

Att det brinner i ungdomliga miljöer är ju inte helt ovanligt (jmfr skolor).
 
Vad går säkringarna till är det huvudsäkring till varje lägenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.