4 994 läst ·
66 svar
5k läst
66 svar
Det går tydligen att skarva strömförande sladd...
Medlem
· Västra Östra
· 71 inlägg
Hmm, om jag nödvändigtvis skulle koppla utan spänningsprovare hade jag skruvat ut alla 3 mätarsäkringar, eller åkt och köpt en
Asså, jag har fått världens propp när jag höll på att laga en förstärkare typ 1973.Demmpa skrev:
Den var igång, utan sitt hölje och jag lyfte den...med fingrarna direkt på inkommande fas & nolla (nätdelen).
Jag fick mig en diabolisk stöt, armarna slet sig isär och fingertopparna var blodiga i ränder (tänk undersidan på ett lött kretskort där komponentbenen sticker ut, dessa ben rev djupa fåror i fingrarna).
Men..jag överlevde så det verkar som att ung, vårdslös och dum är skydd mot eldöd 😮
Det var då jag lärde mig att tänka efter innan avs el.
En annan gång var när vi (gänget) sprang ombord på pråmar i Göteborgs hamn runt Carnegie slott och gick in i styrhytten (där fanns sjökort, signalflaggor och massa annat) men där fanns också en öppen manlucka ner i lastutrymmet.
Jag tog ett kliv och föll ner i hålet, men som tur var blev jag hängande i mina armbågar och kunde efter chocken ta mig upp.
Det var typ 10 meter fritt fall ner i lasutrymmet...det hade varit slutet på mitt liv.
En annan sak man fick lära sig var att vara försiktig med utrustning med radiorör, kondensatorerna kunde ge kraftiga stötar om än inte dödliga så i varje fall riktigt obehagliga så det var en god ide att ladda ur med en skruvmejsel innan man började arbeta med dem.
Jag har en dylik tingest i förrådet, från min tid som radioamatör….B Bitterhetsakademin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rätt stadig pjäs som skickar ut några hundra watt över 1 kW, lite beroende på sändarfrekvens samt ingångseffekt.
Det locket har trots min allmänna klåfingrighet fått ligga orört!😂
Mvh
Du tänker på "nödig kännedom" kontra "kunskap och färdigheter" ?Alfredo skrev:
https://www.elinstallatoren.se/2024/05/varfor-ska-man-inte-saga-nodig-kannedom-langre/
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 479 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 479 inlägg
Att ladda ur kondensatorer med en skruvmejsel kan vara en dålig idé beroende på vilka kondensatorer det handlar om.B Bitterhetsakademin skrev:
Det aktuella mätinstrumentet här var ju TS finger, vilket visserligen hade okänd status, men jag skulle inte rekommendera att i förväg testa det mot känd spänning ändå 😆H hempularen skrev:Grundfelet här var att du använde ett mätinstrument som du inte kände till status på. Innan man kontrollerar att strömmen är bruten så MÅSTE man testa instrumentet mot något med spänning. Dels fär att kontrollera instrumentet, dels för att kontrollera att man ställt in det på rätt mätområde. Detta gäller även om intrumentet fungerade för 10 minuter sedan.
Och sedan är det också lämpligt (få gör det) att kontrollera intrumentet igen efter att man konstaterat att det man vill arbeta med är strömlöst. Instrumentet kanske gick sönder när du mätte, kolla alltså att dte fortfaransde fungerar, innan du rör vid något.
Sedan, det fel du har råkat ut för är att en av huvudsäkringarna till din lägenhet har löst ut. De brukar sitta vid elmätaren, som oftats finns i ett centralt mätarrum för hela byggnaden. Ganska vanligt vid en ordentlig kortslutning. Man brukar behöva prata med föreningens fastighetskötare för att få komma åt mätaren.
Ja. En skruvmejsel ger ju ett nästan försumbart motstånd med kortslutning som följd.T TommyC skrev:
Mät spänningen mellan polerna och välj ett lämpligt motstånd som ger en kontrollerad urladdningsström enligt Ohms lag.