Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte spänningen som i första hand skadar, det är strömmen som skadar och dödar.

Elstängsel kan ha över 10 kV i sig, där går det (för en frisk människa iaf) att få stötar ifrån utan att skadas.

Ja, det varierar, bl.a. på hur tjock & torr hud man har, hur bra kontakt man har med fas & återledare.

Vad fick du för skador?

Hade du haft fullgod kontakt med både fasledaren och återledaren så lär du inte ha överlevt några skakiga sekunder med strömmen genom kroppen, främst inte hand-hjärta-hand.
Det där med spänning och ström är bara en villfarelse - spänningen mellan dig och elstängslet sjunker direkt du får kontakt i och med att den inte kan driva någon markant ström. U=RI gäller alltid här. Så det är inga konstigheter att det inte direkt är dödligg

G grovspacklarn skrev:
Det där med spänning och ström är bara en villfarelse -
Det är ingen villfarelse. Det är strömmen som går genom kroppen, inte spänningen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte spänningen som i första hand skadar, det är strömmen som skadar och dödar.
Det vet jag. Inte dör man av att testa en tändspole med lillfingret.
Demmpa Demmpa skrev:
Elstängsel kan ha över 10 kV i sig, där går det (för en frisk människa iaf) att få stötar ifrån utan att skadas.
Jag har testat det med. 😀
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det varierar, bl.a. på hur tjock & torr hud man har, hur bra kontakt man har med fas & återledare.

Vad fick du för skador?
Det var för 30 år sedan, så Inga skador alls, så vitt jag vet.
Demmpa Demmpa skrev:
Hade du haft fullgod kontakt med både fasledaren och återledaren så lär du inte ha överlevt några skakiga sekunder med strömmen genom kroppen, främst inte hand-hjärta-hand.
Antingen är jag död.😬
Eller också har du fel.😁

Som sagt. Folk har överlevt kontaktledningskontakt ståendes på en järnvägsvagn och där finns det gott om både kräm i alla dess former och jord.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
A
L Laurentiusson skrev:
Att med vilje använda sig själv som spänningsprovare är väl inte den bästa av idéer...
Inte på ett sådant sätt nej men det är vanligt att kroppen faktiskt används som en del av kretsen för olika instrument. T ex en vanlig "spänningspenna" behöver en kapacitiv koppling via användaren för att kunna visa potentialskillnaden som en ljud eller ljus-signal.

useless useless skrev:
Det är ingen villfarelse. Det är strömmen som går genom kroppen, inte spänningen.
Tror inte riktigt du läste mitt inlägg ordentligt

G grovspacklarn skrev:
Kan inte admin redigera TS inlägg och markera att det är direkt livsfarliga påståenden
Det är ingen bra idé. Att försöka undertrycka dåliga idéer gör inte att de försvinner.

Man analyserar idéerna och erbjuder bättre idéer, och i detta fall försöker förklara och övertyga TS om vad det är han missat. Vi bryr väl oss alla om att TS och alla andra som läser tråden inte råkar illa ut pg.a. bristande förståelse?

Den stora fällan är att tro att en stöt vid en tidpunkt betyder att ungefär samma sak kommer att hända nästa gång, när förutsättningarna har ändrat sig på ett subtilt sätt. Eller att strömmen tar en aningen annorlunda väg genom kroppen.

Det finns också ett annat fält som studerat elström i kroppen, och det är elektroporering. Där använder man typiskt öppningspulser < 100 mikrosekunder för att skapa kontrollerade cellskador (att utnyttja i efterkommande steg), en 50 Hz halvperiod genererar för stora skador: https://en.wikipedia.org/wiki/Electroporation

Detta ger en annan sorts påverkan än akuta skador och yttrar sig inte direkt.

Farstatjej90
G grovspacklarn skrev:
Tror inte riktigt du läste mitt inlägg ordentligt
Det var rätt svårförståeligt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det var rätt svårförståeligt.
Inte särskilt, ganska grundläggande ellära

Intet Intet skrev:
Som sagt. Folk har överlevt kontaktledningskontakt ståendes på en järnvägsvagn och där finns det gott om både kräm i alla dess former och jord.
Det sätts högre standarder på arbete med el i hem enligt lag än att man ska överleva.

Är det någon matchogrej att du minsann kan ta nätspänning genom kroppen utan skador, eller vad handlar det om?

• Haha
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Antingen är jag död.😬
Eller också har du fel.😁
Jasså?

Så du vet att du hade fullgod kontakt med både fasen och återledaren?

Farstatjej90
G grovspacklarn skrev:
Inte särskilt, ganska grundläggande ellära
Förmedlat utan grundläggande språklära i så fall...

G grovspacklarn skrev:
Det sätts högre standarder på arbete med el i hem enligt lag än att man ska överleva.
Det var inte det jag ifrågasatte.
G grovspacklarn skrev:
Är det någon matchogrej att du minsann kan ta nätspänning genom kroppen utan skador, eller vad handlar det om?
Ja.

• Haha
grovspacklarn
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det var inte det jag ifrågasatte.

Ja.
En del tar det bokstavligt med att söka spänning i tillvaron 😆.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Du får plocka upp en kursbok i el helt enkelt. Eller som lagen säger - ring en elektriker om du inte har kunskap 🤭

På vanlig svenska: spänningen är lika med motståndet gånger strömstyrkan. ( Ohms lag).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.