Jag tog lån på 1,5 med 15% kontant hos Swedbank för ca 4 månader sen. Jag är ensamstående och hade ingen tidigare bostadsrätt, har för tillfället 1,43 i boränta

Jag får känslan att det spelar roll vem man pratar med på banken också. Kan det vara så att dom gör lite olika bedömningar? Jag tröttnade på Swedbank eftersom dom inte ville gå ned så mycket som jag tyckte var rimligt , sen har jag hört andra som fått betydligt bättre villkor.

Gå till olika banker och jämför, jag hade Swedbank men de ville inte ge mig någon bra ränta så jag bytte till Handelsbanken och fick 1.50 på 3 år

Överlag är det väl smidigare att förhandla om bundna lån än rörliga, eller har jag fel där?

får 0.5% rabatt hos Nordea
men dom måste lägga in manuellt varje år
rörlig ränta
lån ca.1.1 mille

Spelar def roll mellan handläggare, och är du beredd att byta bank eller kan slingra dig ur en bluff på annat sätt tror jag det är bra att skriftligen ge banken en target och säga att detta har jag från bank x, vill ni matcha?

Det har funkat för mig efter att ha kört fast i förhandlingen två gånger tidigare.

Nja jag fick samma rabatt på bunden som rörlig,

Svårt att förhandla om du inte har väldigt god ekonomi och kan uppvisa ett historiskt bra sparande gärna under 5-10 år, och då bör du redan ha fått en personlig bankman som ni har bra relation med.

Dom allra flesta får bara träffa en låtsas bankman/kassa personal och dom matar bara in parametrar i sitt datasystem och ut komer en ränta beräknat på er kreditvärdighet och inkomst, dom kan inte justera manuellt oavsett hur mycket ni försöker argumentera. Dom kan sänka räntan lite om ni flyttar pensionsförsäkring mm eller vill utnyttja fackförbundets förhandlade ränta, men även det är automatisk dvs ett klick i data programmet.

Har man blancolån, avbetalningar på kreditköp tex mobiltelefon på avbetalning och uc förfrågningar så är det mer eller mindre kört att förhandla vad jag hört från säker källa

Swedbank har ju sin nya internetbanken beta. Där kan man gå in och se sin personliga rabatt . Min rabatt har just gått ut och jag får enligt internetbanken 0.560 i rabatt och en ränta på 3 mån på 1.48%. Lånestorlek i stockholmsklass.
Jag väntar dock på vilken rabatt min personliga bankman kommer att ge. Kan iaf vara ett tips att kolla var internetbanken svarar ut för rabatt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Det värsta med Swedbank är väl att dom samtidigt vill att man skall skaffa dyra försäkringar och dåliga fonder för att få ner räntan.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi lyckades pruta rätt bra hos Swedbank när vi ledsnade på SEBs fulhöjningar häromåret. Det var på ett lån på ca 4M, vilket gav en belåningsgrad på ca 70%. Efter vad jag hört så är det runt den graden de är som gladast i att ge bra räntor. Sen hade vi lite sparat som de ville ha över också. Det fick de icke.

En lite oroväckande detalj är att vi fick betydligt bättre ränta när vi blev Premiumkunder hos Nordea. Samma bankman och allt. Innan var det ett blankt nej (utöver den rabatten vi fick pga trogna kunder) när vi ville förhandla ner räntan. Visar lite hur storbanker prioriterar.

Ny har vi bytt till en lokal liten bank. Fått ett riktigt bra lånelöfte, låg ränta på byggkreditivet och bra personlig service. Ringer jag honom så svarar han, mailar jag så har jag svar inom en timme och går jag dit oanmäld så tar han emot mig om han inte är i möte. De har även hjälpt oss med diverse juridiska frågor och kontraktsskrivning när vi köpte tomt. Kan ju glömma att få den servicen hos Nordea.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
Med all respekt - trådfrågan är felställd.

På en öppen marknad blir det bara ett konstaterande - bank X vill inte göra affär, då går jag till någon annan.

De har en massa parametrar och automatiserade program och säger datorn nej så kan inte den lilla banktjänstemännen på kontoret göra mer. Det är den centrala bolåneavdelningen som kan rucka och deala.

Varför detta snack om att byta bank? Det går utmärkt att ha flera och välja godbitarna ur barje bank.

Exempelvis:
* Handelsbanken för lönekonto, betaltjänst och mobilt bank-ID. Inget kort. 0:- i avgift.
* Santander MasterCard kreditkort utan växlingsavgift + sparkonto med ränta. 0:- i avgifter om man betalar allt när räkningen kommer på kreditkortet.
* Forex konto med Visa debit för kontantuttag. 0:- i avgift.
* Avanza för investeringssparkonto och aktiedepå.
* Lån där man får bäst villkor för stunden.

Det är ni som knyter näven i fickan och stannar kvar som tillåter bankerna att ta mer betalt för olika tjänster. Man har ingenting alls för att samla allt på samma ställe. Med mobilt bank-ID är det inte svårt att hålla titta till de olika kontona heller så länge man kommer ihåg sitt personnummer och koden till bank-ID.

Drygast är att byta bank för lön, betaltjänst och bank-ID. Det tog säkert 2-3h jobb sist jag bytte sådan bank innan alla e-fakturor trillade in rätt.

• Gilla
ordain och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.