33 077 läst ·
94 svar
33k läst
94 svar
Det går inte alls förhandla ner boräntan
De flesta kreditföretag som Klarna, Svea mfl tar bara en kreditupplysning "light" (en sk mikroupplysning) när man väl blivit kund, därefter görs fullständig kreditkontroll bara i undantagsfall. Dessa mikroupplysningar syns inte som förfrågningar vid begäran om personupplysning. Mikroupplysningen innehåller bara information om ev betalningsanmärkningar och skuldsaldo hos KFM, inget om lön eller aktiva krediter.MagHam skrev:
Klarna: https://www.klarna.com/se/kundservice/sakerhet/varfor-har-ni-gjort-en-kreditupplysning
Handlar ofta mycket om vilket "engagemang" man har hos banken, läs: hur många av deras avgiftsbelagda produkter man har (visakort, pensionssparande, fondsparande osv).
Har nu LF, 1,2% i ränta och betalar inga avgifter för kort, internetbank osv
/HLH
Har nu LF, 1,2% i ränta och betalar inga avgifter för kort, internetbank osv
/HLH
Gjorde det samma igår via SB beta version. Fick ränta 1,75 %, trots "bara" 1,5 milj i lån och ca 80000 i inkomst i hushållet, var inte det lite snålt tilltaget? Så jag tycker nog 1.48 var bra ändå22efw skrev:Swedbank har ju sin nya internetbanken beta. Där kan man gå in och se sin personliga rabatt . Min rabatt har just gått ut och jag får enligt internetbanken 0.560 i rabatt och en ränta på 3 mån på 1.48%. Lånestorlek i stockholmsklass.
Jag väntar dock på vilken rabatt min personliga bankman kommer att ge. Kan iaf vara ett tips att kolla var internetbanken svarar ut för rabatt.
Jag har upplevt något liknande hos SEB.
Min ränta på ett av lånen låg på 0,97% när jag blev uppringd av banken som ville meddela att de skulle höja till 1,46% vid nästa villkorsändring och var inte villiga att diskutera något, utan banken ansåg att 1,46% var bättre än vad många andra fick och då borde jag vara nöjd med det.
Döm om min förvåning när banken frivilligt sänkte till 0,91% vid nästa räntejusteringsdag för att sedan, 1 vecka senare, höja till 1,46% och där ligger jag sedan dess.
Dvs banken tycker att 0,97 var för bra så först sänker den till 0,91 för att sedan höja ordentligt och ingen förhandlingsvilja alls. Men, jag är inte förvånad.
Min ränta på ett av lånen låg på 0,97% när jag blev uppringd av banken som ville meddela att de skulle höja till 1,46% vid nästa villkorsändring och var inte villiga att diskutera något, utan banken ansåg att 1,46% var bättre än vad många andra fick och då borde jag vara nöjd med det.
Döm om min förvåning när banken frivilligt sänkte till 0,91% vid nästa räntejusteringsdag för att sedan, 1 vecka senare, höja till 1,46% och där ligger jag sedan dess.
Dvs banken tycker att 0,97 var för bra så först sänker den till 0,91 för att sedan höja ordentligt och ingen förhandlingsvilja alls. Men, jag är inte förvånad.
Det du beskriver har jag försökt ganska nyligen just på Länsförsäkringar. Det blev ett nej direkt. Vi har 3 lika stora lån på SEB. 2/3 är numera rörliga. 1/3 har ff bindningtid 1,5 år. Först när det lånet löper ut är vi välkomna för diskussion på Länsförsäkringar.
Nyckelordet är villkorsändring. Du hade gamla villkor som fortfarande gällde när de ringde dig och när räntejusteringen från 0,97 till 0,91 gjordes. När sedan den gamla villkorsperioden var över ändrade de villkoren och höjde din ränta. Tyvärr finns inget annat att göra än att byta bank när de beter sig så men eftersom det svenska bankoligopolet lyckats slå i folk att det är jättekrångligt knyter folk bara näven i fickan och accepterar de nya villkoren, precis som du.stigsj skrev:Jag har upplevt något liknande hos SEB.
Min ränta på ett av lånen låg på 0,97% när jag blev uppringd av banken som ville meddela att de skulle höja till 1,46% vid nästa villkorsändring och var inte villiga att diskutera något, utan banken ansåg att 1,46% var bättre än vad många andra fick och då borde jag vara nöjd med det.
Döm om min förvåning när banken frivilligt sänkte till 0,91% vid nästa räntejusteringsdag för att sedan, 1 vecka senare, höja till 1,46% och där ligger jag sedan dess.
Dvs banken tycker att 0,97 var för bra så först sänker den till 0,91 för att sedan höja ordentligt och ingen förhandlingsvilja alls. Men, jag är inte förvånad.
Jag hade också lite under 1% i höstas och SEB vill höja till ca 1,55. Hade inte jag hotat med att gå över till DB hade de knappast gått ner till 1,32 som jag fick till slut.
Jag tror inte heller att man an förhandla ner sin ränta, man är ju i en lite klen styrkeposition mot banken. Swedbank är inte beroende av just mig som kund, man har hundratusentals andra kunder och gör årligen en vinst på tiotals miljarder. Bara löjligt att tro att man kan sätta press på dessa bankjättar.sir_erken skrev:
Med all respekt. Det är den inställningen som bankerna älskar och önskar får fortsätta leva eftersom tacksamma passiva kunder garanterar fortsatta miljardvinster.
Det hjälper inte att försöka pruta - om bara EN kund gör det. Men om alltfler Svenne Banan vaknar och det blir en kritisk mängd kunder som ger sin gamla storbank fingret så kommer det hända något.
Självklart ingår det i marknadens spel att man spelar ut aktörerna mot varandra. Jämför och ställ krav. Självklart ska man inte förvänta sig att alla banker kommer rejsa mot botten dvs fortsätta bjuda under varandra tills låneräntan är noll. Men någon kommer ge bäst villkor. Då flyttar man dit.
Det hjälper inte att försöka pruta - om bara EN kund gör det. Men om alltfler Svenne Banan vaknar och det blir en kritisk mängd kunder som ger sin gamla storbank fingret så kommer det hända något.
Självklart ingår det i marknadens spel att man spelar ut aktörerna mot varandra. Jämför och ställ krav. Självklart ska man inte förvänta sig att alla banker kommer rejsa mot botten dvs fortsätta bjuda under varandra tills låneräntan är noll. Men någon kommer ge bäst villkor. Då flyttar man dit.
Bankerna får allt hårdare kapitaltäckningskrav från myndigheterna (läs BASEL III) så att man kommer bjuda under varandra för att kapa marknadsandelar är långt mindre självklart idag än för 10 år sen.
Känner man att man lyckats "förhandla" ned räntan beror det nog snarare på att man startade på en högre nivå.
Jmf listpriser kontra verkligt pris i andra brancher
Känner man att man lyckats "förhandla" ned räntan beror det nog snarare på att man startade på en högre nivå.
Jmf listpriser kontra verkligt pris i andra brancher
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 883 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 883 inlägg
Banken som helhet har givetvis mängder med kunder och i den massan försvinner man lätt. Det enskilda kontoret har kanske inte samma lust att tappa kunder. Det kontor som tappar för många kunder till konkurrenterna är det som ligger risigt till när kontor skall stängas. Det kanske inte banktjänstemannen på kontoret ser så positivt på...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 883 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 883 inlägg
Det innebär väl i praktiken att man bör förhandla, så man inte råkar vara den som börjar på en för hög nivå?Zodde skrev:
Sen lyckas olika personer komma ner olika långt så helt omöjligt är det nog inte.