3 830 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Det brinner på Regnaholms slott i Finspångs kommun.
Tragiskt. Lars Sjöberg har ju lagt massor av tid på att ta fram det ursprungliga. Undrar vad som startade branden - jag vill minnas att det varken finns el eller vatten/värme indraget i huvudbyggnaden. Kanske en eldstad/skorsten som inte var tät.
Om mellanbjälklaget håller och elden inte går ned i de nedre våningarna skall det där gå att reparera med en rimlig arbetsinsats. Murkrönet kan ha skadats av elden men nu är det ju rätt årstid för kalkbruksmurning. Allt det andra är trä och sådant växer i skogen.
Ett problem blir att få virket torkat. Sånt där virke finns inte i lager. Det skall synas ut på rot och huggas och sågas enligt beställning. Hugger man i maj-juni är det svårt att få grova dimensioner torra.
Vi skall bara hoppas att byggnaden är bra försäkrad och att försäkringsbolaget inte börjar krångla..... och att de får tag på en seriös och duktig byggare som gör ett gott arbete!
Annars är det mycket synd om ägaren.
Ett problem blir att få virket torkat. Sånt där virke finns inte i lager. Det skall synas ut på rot och huggas och sågas enligt beställning. Hugger man i maj-juni är det svårt att få grova dimensioner torra.
Vi skall bara hoppas att byggnaden är bra försäkrad och att försäkringsbolaget inte börjar krångla..... och att de får tag på en seriös och duktig byggare som gör ett gott arbete!
Annars är det mycket synd om ägaren.
Lars Sjöberg som varit ägare till Regnaholm de senaste 40 åren (om han inte nyligen sålt) har ju järnkoll, så jag är inte ett dugg orolig för att detta skall göras på fel sätt. Han om någon har kontakterna till att få fram material och bygga upp det igen.
För er som inte har koll - Lars är bl a pappa till Ikeas 1700-talsserie, har skrivit massor med böcker där t ex "Nio hus och en kyrka" visar de fastigheter han räddat. Regnaholm intar centralpositionen och är ett projekt han jobbat med i många år för att ta fram den ursprungliga inredningen. Regnaholm är unikt i Sverige och jag är oerhört tacksam att herrgården inte brann ned till grunden!
För er som inte har koll - Lars är bl a pappa till Ikeas 1700-talsserie, har skrivit massor med böcker där t ex "Nio hus och en kyrka" visar de fastigheter han räddat. Regnaholm intar centralpositionen och är ett projekt han jobbat med i många år för att ta fram den ursprungliga inredningen. Regnaholm är unikt i Sverige och jag är oerhört tacksam att herrgården inte brann ned till grunden!
Klicka här för att svara