Hej!
Haft kamin snart ett år. En Viktoria Westbo med tilluft genom väggen utifrån. Har eldat en del nu i det senaste och det har gått bra tills nu. Nu får jag knappt eld och får jag eld så ligger det snart mest och pyr och ryker. Jag har snickare som tilläggsisolerar och byter fasad på väggen just nu. Inget har hänt med röret men nu är det inget ventilationsgaller på utan luften kan flöda rakt in i kaminen. Kan det bli för mycket kylig luft direkt in i kaminen, gör det någon skillnad att ventilationsgaller inte är på plats?
(Har provat att elda papper först, ingen skillnad. Testat ha öppet fönster, ingen skillnad. Att ändra spjället på kaminen ger ingen skillnad heller precis.)
 
Du har inte stängt något uppåt? Dvs, det är drag i kaminen ut i skorstenen?
 
”Inget har hänt med röret”…
Hmmmm
Skulle nog misstänka att fasadrenoveringen påverkat insuget.
Kolla noga.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Du har inte stängt något uppåt? Dvs, det är drag i kaminen ut i skorstenen?
Jag vet inte vad som skulle ha kunnat ändrats där. ”spaken” för spjället under kaminen, kan den ha gått sönder på något vis? Jag tycker att elden reagerar som att det är strypt där medan spjället borde vara öppet.
 
F FDT skrev:
”Inget har hänt med röret”…
Hmmmm
Skulle nog misstänka att fasadrenoveringen påverkat insuget.
Kolla noga.
Jag har kollat röret och det är fritt. Snickarna (duktiga och ansvarsfulla) kan inte se att deras arbete skulle kunna ha påverkat eftersom de bara har tagit bort ventilationsgallret utifrån vad som berör röret för tilluften. Nu är det isoleringsskivor runt med men problemet började redan före det, alltså när röret stack ut från timmerstocken.
 
Har kajorna byggt bo i skorstenen?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Har kajorna byggt bo i skorstenen?
Nej det finner jag för oroligt. Här finns många duvor men inga kajor. Plåtskorstenen är ny sedan ett år och sitter inte där duvorna sitter heller, har aldrig sett några fåglar just där.
 
Om du låter dörren står på glänt vad händer då?
Brinner det bra då så är det problem med tilluften.
Är det fortfarande problem med dörren öppen så är problemet uppåt (fågelbo, sot som trillat ner osv)
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Snickarna gör väl ett superbra jobb.

Minns att min far nån gång på 60-talet anlitade en bysnickare.
Denne talade om hur duktig han var:

- Du vet, han Bertil? Jag var hos honom och renoverade kåken.
Det blev så tätt att det slocknade i köksspisen när nån kom på besök och ryckte upp ytterdörren.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
H Helen111 skrev:
Hej!
Haft kamin snart ett år. En Viktoria Westbo med tilluft genom väggen utifrån. Har eldat en del nu i det senaste och det har gått bra tills nu. Nu får jag knappt eld och får jag eld så ligger det snart mest och pyr och ryker. Jag har snickare som tilläggsisolerar och byter fasad på väggen just nu. Inget har hänt med röret men nu är det inget ventilationsgaller på utan luften kan flöda rakt in i kaminen. Kan det bli för mycket kylig luft direkt in i kaminen, gör det någon skillnad att ventilationsgaller inte är på plats?
(Har provat att elda papper först, ingen skillnad. Testat ha öppet fönster, ingen skillnad. Att ändra spjället på kaminen ger ingen skillnad heller precis.)
du har stopp i röret
 
Men seriöst. Upp på taket med ett mindre lod och fira ned...

Du har väl inte kommit åt nåt spjäll som stryper draget i skorstenen?
 
Dennan4 Dennan4 skrev:
Du har inte stängt något uppåt? Dvs, det är drag i kaminen ut i skorstenen?
Nej jag har inte rört något men nu brinner det bättre igen. Det kan nog vara att det blev för mycket kall luft in på en gång kanske.
 
  • Gilla
Dennan4
  • Laddar…
returen returen skrev:
du har stopp i röret
Hej!
Nu brinner det bättre igen, kanske var det för mycket kall luft som kom in i kaminen på en gång.
 
H Hybro skrev:
Men seriöst. Upp på taket med ett mindre lod och fira ned...

Du har väl inte kommit åt nåt spjäll som stryper draget i skorstenen?
Seriöst så brinner det bättre nu igen när ventilationsgaller är fastsatt igen. Kanske blev det för mycket kall luft in till kaminen på en gång, jag vet inte.
 
Vi får ibland kall pluggar i skorstenen som är riktigt svåra att få att röra på sig. Har de gångerna kört mitt camping gasolkök några minuter inne i kaminen för att få fart på luften.
 
  • Gilla
Helen111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.