2 524 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Varför brinner det dåligt i kaminen?
Sida 1 av 2
Hej!
Haft kamin snart ett år. En Viktoria Westbo med tilluft genom väggen utifrån. Har eldat en del nu i det senaste och det har gått bra tills nu. Nu får jag knappt eld och får jag eld så ligger det snart mest och pyr och ryker. Jag har snickare som tilläggsisolerar och byter fasad på väggen just nu. Inget har hänt med röret men nu är det inget ventilationsgaller på utan luften kan flöda rakt in i kaminen. Kan det bli för mycket kylig luft direkt in i kaminen, gör det någon skillnad att ventilationsgaller inte är på plats?
(Har provat att elda papper först, ingen skillnad. Testat ha öppet fönster, ingen skillnad. Att ändra spjället på kaminen ger ingen skillnad heller precis.)
Haft kamin snart ett år. En Viktoria Westbo med tilluft genom väggen utifrån. Har eldat en del nu i det senaste och det har gått bra tills nu. Nu får jag knappt eld och får jag eld så ligger det snart mest och pyr och ryker. Jag har snickare som tilläggsisolerar och byter fasad på väggen just nu. Inget har hänt med röret men nu är det inget ventilationsgaller på utan luften kan flöda rakt in i kaminen. Kan det bli för mycket kylig luft direkt in i kaminen, gör det någon skillnad att ventilationsgaller inte är på plats?
(Har provat att elda papper först, ingen skillnad. Testat ha öppet fönster, ingen skillnad. Att ändra spjället på kaminen ger ingen skillnad heller precis.)
Jag vet inte vad som skulle ha kunnat ändrats där. ”spaken” för spjället under kaminen, kan den ha gått sönder på något vis? Jag tycker att elden reagerar som att det är strypt där medan spjället borde vara öppet.Dennan4 skrev:
Jag har kollat röret och det är fritt. Snickarna (duktiga och ansvarsfulla) kan inte se att deras arbete skulle kunna ha påverkat eftersom de bara har tagit bort ventilationsgallret utifrån vad som berör röret för tilluften. Nu är det isoleringsskivor runt med men problemet började redan före det, alltså när röret stack ut från timmerstocken.F FDT skrev:
Om du låter dörren står på glänt vad händer då?
Brinner det bra då så är det problem med tilluften.
Är det fortfarande problem med dörren öppen så är problemet uppåt (fågelbo, sot som trillat ner osv)
Brinner det bra då så är det problem med tilluften.
Är det fortfarande problem med dörren öppen så är problemet uppåt (fågelbo, sot som trillat ner osv)
Snickarna gör väl ett superbra jobb.
Minns att min far nån gång på 60-talet anlitade en bysnickare.
Denne talade om hur duktig han var:
- Du vet, han Bertil? Jag var hos honom och renoverade kåken.
Det blev så tätt att det slocknade i köksspisen när nån kom på besök och ryckte upp ytterdörren.
Minns att min far nån gång på 60-talet anlitade en bysnickare.
Denne talade om hur duktig han var:
- Du vet, han Bertil? Jag var hos honom och renoverade kåken.
Det blev så tätt att det slocknade i köksspisen när nån kom på besök och ryckte upp ytterdörren.
du har stopp i röretH Helen111 skrev:Hej!
Haft kamin snart ett år. En Viktoria Westbo med tilluft genom väggen utifrån. Har eldat en del nu i det senaste och det har gått bra tills nu. Nu får jag knappt eld och får jag eld så ligger det snart mest och pyr och ryker. Jag har snickare som tilläggsisolerar och byter fasad på väggen just nu. Inget har hänt med röret men nu är det inget ventilationsgaller på utan luften kan flöda rakt in i kaminen. Kan det bli för mycket kylig luft direkt in i kaminen, gör det någon skillnad att ventilationsgaller inte är på plats?
(Har provat att elda papper först, ingen skillnad. Testat ha öppet fönster, ingen skillnad. Att ändra spjället på kaminen ger ingen skillnad heller precis.)
Seriöst så brinner det bättre nu igen när ventilationsgaller är fastsatt igen. Kanske blev det för mycket kall luft in till kaminen på en gång, jag vet inte.H Hybro skrev: