Byggahus.se
Det brinner i mig…
Ska försöka göra en lång historia ”kort”:

Företag renoverar hela mitt badrum, klinkers/kakel, 2008, lämnar ifrån sig kvalitetsintyg att de följt Byggkeramikrådets regler för våtrum.

2013 uppmärksammas avvikelser i form av för stora fogsprång, felaktigt fall, dåligt tillskurna plattor mm, allt dokumenteras av oberoende besiktningsman. Då det främst handlade om estetiska saker så enades vi om att jag skulle kompenseras ekonomiskt. Företaget erbjuder en summa som jag tycker är alldeles för låg, vilket jag framför och ber oss diskutera saken. Jag yrkar på en något högre summa än summan de erbjudit mig. Företaget drar då tillbaka sitt erbjudande och jag får inte en krona. Orkade tyvärr inte driva saken vidare.

Ungefär i samma veva ber jag företaget komma och titta på mina golvbrunnar. Jag tycker att det ser lite konstigt ut, som en ”flärp” ovanför klämringen. Blir osäker på om jag kan skada något om jag skulle rengöra brunnen då flärpen ser så mjuk ut. Företaget kommer och tittar på brunnarna och säger att det är inga problem alls, bara att ”duscha på”.

Nu, 15 år senare upptäcker jag lösa bitar som av bruk i brunnen. Tar därför ett kort och skickar till fackkunnig person. Personen bryr sig inte så mycket om biten jag hittat i brunnen men svarar däremot : ”Oj, brunnsmanschetten sitter ju fel, det där ser riktigt illa ut!”. Istället för att manschetten sitter fastklämd bakom ringen så går den upp över klämringen och hänger ner en bit ovanför ringen, hela vägen runt.

Jag tar kontakt med mitt försäkringsbolag, som skickar ut en besiktningsman. Besiktningsmannen upptäcker direkt felet och protokollför detta.
Hittar besiktningsmannen en skada (måste ta ner innertak i rummet under badrummet först, för att de ska komma åt att fuktmäta osv) så kan försäkringen gå in. Hittas ingen skada så går försäkringen inte in. Men, jag tänker att det isåfall kommer bli så att jag själv måste ta kostnaden för att bryta upp och göra ett nytt badrum, för skulle jag låta bli att åtgärda något som försäkringsbolaget nu har kännedom att har bristfälligt tätskikt så friskriver de säkert sig om det skulle bli en skada senare, som beror på att jag varit oaktsam och låtit bli att åtgärda det fel som nu uppdagats…

Men, företaget då??! De som är skulden till alltihopa. Som jag förlitat mig på har gjort ett bra jobb då de lämnar ifrån sig både kvalitetsintyg och dessutom muntligen intygat att det inte är några fel på mina golvbrunnar, då jag bad dem komma och titta på brunnarna tidigare. Allt detta gjorde jag inom tio år efter det att de avslutat sitt arbete hos mig. Känns för jävligt om de inte tar ansvar för detta! Är medveten om att man enligt konsumenttjänstlagen ska reklamera fel inom 10 år, vilket jag gjort. Men, känner jag företaget rätt så kommer de inte att vilja ta något som helst ansvar och hävda att reklamation kring felet i brunnen inte skett inom 10 år.

Finns det någonting juridiskt som jag kan luta mig mot i detta ärende, i relation till företaget? Oavsett åren så strider det
här verkligen mot tro och heder!! Jag är mer än beredd att driva ärendet vidare, men vet inte riktigt hur.

Sen kan man tycka att företaget borde värna sitt eget rykte. Skulle inte vara så bra för dem om jag ”går ut i tidningen och berättar om att detta företag lämnar ifrån sig falska kvalitetsintyg och dessutom inte tar något som helst ansvar för när de gjort bristfälliga jobb som bryter mot branschreglerna.

Tar tacksamt emot synpunkter och goda råd! Företrädesvis i privat meddelande till mig.

Tack på förhand!
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej. Tråkig historia. Mycket hänger på om du har någon skada som kräver ersättning. Det kan vara så att badrummet är skadefritt trots att arbetet inte är utfört enligt dåvarande branschregler.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Skulle du kunna lägga upp en bild på golvbrunnen?
 
  • Gilla
EHson och 2 till
  • Laddar…
Att det tar 5år att upptäcka estetiska fel verkar något udda. Då kan de inte varit särskilt allvarliga.

Har brunnen hållit i 10år tycks det ju inte vara ett allvarligt fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 24 till
  • Laddar…
Hur kommer det sig att folk som dagligen, eller i alla fall varje vecka, installerar avlopp i badrum håller på med den där jäkla klämringen hit och dit och monterar på alla möjliga felaktiga sätt? Kan själv inget om detta, men är det så att det är jättesvårt och komplicerat att få det rätt? Eller ska jag bara låta min fördom om vilka skoltrötta pantskallar hantverkare ofta är få växa sig större inom mig?
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 27 till
  • Laddar…
Förstår inte beskrivningen alls. Skulle manschetten inte vara klämd av ringen alls ? Det låter ganska orimligt.
 
S Slottsfrun skrev:
2013 uppmärksammas avvikelser i form av för stora fogsprång, felaktigt fall, dåligt tillskurna plattor mm, allt dokumenteras av oberoende besiktningsman.
Det låter konstigt att den besiktningsmannen inte upptäckte felet?
 
  • Gilla
Filbert och 3 till
  • Laddar…
Varför tog det 5 år mellan installation och besiktning?
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Om det är ett femton år gammalt badrum kan jag redan nu säga att det inte är ekonomiskt lönt att tvista om. Det åldersavdrag du får kommer äta upp större delen av ersättningen även om du vinner en sån tvist.

Detta förutsatt att du inte har någon vattenskada. Då kan det ju bli annorlunda ekonomiskt om det finns stora belopp att ersätta utöver badrummet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 13 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Hur kommer det sig att folk som dagligen, eller i alla fall varje vecka, installerar avlopp i badrum håller på med den där jäkla klämringen hit och dit och monterar på alla möjliga felaktiga sätt? Kan själv inget om detta, men är det så att det är jättesvårt och komplicerat att få det rätt? Eller ska jag bara låta min fördom om vilka skoltrötta pantskallar hantverkare ofta är få växa sig större inom mig?
Ja det har jag med undrat, har varit i branschen sen 2001 och böande det första jag köpte var en puruskniv sen en jafo skärmall.
Tror många än idag inte vet att det finns 😄
 
  • Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Hur kommer det sig att folk som dagligen, eller i alla fall varje vecka, installerar avlopp i badrum håller på med den där jäkla klämringen hit och dit och monterar på alla möjliga felaktiga sätt? Kan själv inget om detta, men är det så att det är jättesvårt och komplicerat att få det rätt? Eller ska jag bara låta min fördom om vilka skoltrötta pantskallar hantverkare ofta är få växa sig större inom mig?
Det undrar jag också. Jag har frågade hantverkaren som renoverade vårt badrum och han visade hur det går till och förklarade även hur tidigare modeller på golvbrunn har funkat. Det var superenkelt om man bara följer de ganska enkla instruktionerna. Ändå har vart och varannat besiktningsprotokoll anmärkningar på klämringen. Han fattade inte heller varför det är så.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan du inte driva det som ett försäkringsärende, så driver försäkringsbolaget i sin tur ärendet mot företaget.
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 2 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
ndå har vart och varannat besiktningsprotokoll anmärkningar på klämringen. Han fattade inte heller varför det är så.
Jag skulle tro att 99% av alla besiktningsanmärkningar på klämringar bara är rena friskrivningar. I de allra flesta fall handlar det om någon enstaka mm glipa mot sätet eller att det sticker ut några fransar av tätskiktsduken under. Inget av det borde rimligen påverka funktionen om man inte gjort andra grava fel.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Hur kommer det sig att folk som dagligen, eller i alla fall varje vecka, installerar avlopp i badrum håller på med den där jäkla klämringen hit och dit och monterar på alla möjliga felaktiga sätt? Kan själv inget om detta, men är det så att det är jättesvårt och komplicerat att få det rätt? Eller ska jag bara låta min fördom om vilka skoltrötta pantskallar hantverkare ofta är få växa sig större inom mig?
Antagligen för att de inte bryr sig om att läsa monteringsanvisningen/instruktionen.
 
  • Gilla
OXYD och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej. Tråkig historia. Mycket hänger på om du har någon skada som kräver ersättning. Det kan vara så att badrummet är skadefritt trots att arbetet inte är utfört enligt dåvarande branschregler.
Tack för synpunkterna!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.