8 247 läst ·
91 svar
8k läst
91 svar
Det blir ett entreprenörsansvar i byggbranschen
När vi byggde på totalentreprenad så hade jag inget avtal med husleverantören. Deras offert låg som bilaga i mitt avtal med totalentreprenören.A alfredsama skrev:
Förövrigt hade den här diskussionen mått bra av att ni lugnar ner er och är sakliga.
Även jag jobbar i entreprenadbranchen (halvstor byggare) och har haft entreprenader genom LOU där vi inte valt UE innan beställning samt entreprenader i samverkan mot privat sektor där vi var tvungna att redovisa våra UE redan i anbudet.
Du får ju naturligtvis tro vad du villA alfredsama skrev:
Vilken beställare placerar en order på italiensk entreprenör som saknar trovärdiga referenser och som man inte tidigare har erfarenhet av? Ofta blir beställaren tillfrågad om lämpliga UE av huvudentreprenören.A alfredsama skrev:
Man tar in bindande offerter men placerar inte någon order förrän huvudordern har placerats.A alfredsama skrev:och att man inte går in med vissa viktigt entreprenörer från början är självklart det gör alla företag.
säg att man ska bygga ett badhus då är de ganska viktigt att man knyter upp UE som levererar reningsanläggning. Skulle inte varit roligt att vinna kontraktet och inte ha någon som kan leverera till projektet.
Då finns det ju inget problem om du hade avtal med totalentreprenören.P Poxeman skrev:När vi byggde på totalentreprenad så hade jag inget avtal med husleverantören. Deras offert låg som bilaga i mitt avtal med totalentreprenören.
Förövrigt hade den här diskussionen mått bra av att ni lugnar ner er och är sakliga.
Även jag jobbar i entreprenadbranchen (halvstor byggare) och har haft entreprenader genom LOU där vi inte valt UE innan beställning samt entreprenader i samverkan mot privat sektor där vi var tvungna att redovisa våra UE redan i anbudet.
men du kan aldrig påstå att beställaren ställer krav på vilka UE du får använda i dina entreprenader alltså om vi bortser från samverkansentreprenader som är speciella
har jag sagt att Italienska entreprenörer saknade trovärdiga referenser?.P phälle skrev:Du får ju naturligtvis tro vad du vill
Vilken beställare placerar en order på italiensk entreprenör som saknar trovärdiga referenser och som man inte tidigare har erfarenhet av? Ofta blir beställaren tillfrågad om lämpliga UE av huvudentreprenören.
Man tar in bindande offerter men placerar inte någon order förrän huvudordern har placerats.
beställaren blir aldrig tillfrågad om ens UE är lämpliga, de har de inte med att göra.
tror du blandar ihop begreppen med samordnad generalentreprenad vilket i själva verket är ytterst ovanligt
Jag skall klargöra att jag jobbar med industriprojekt, ofta på beställarsidan. I de projekt jag medverkar är bygg-delen bara en mindre del av projekthelheten. Jag skall också klargöra att jag aldrig arbetat med offentlig upphandling och saknar kompetens att uttala mig i sådana ärenden.A alfredsama skrev:
Du verkar hänga upp dig på olika typer av "definitioner". Generalentreprenad, delad generalentreprenad, totalentreprenad är samlingsbegrepp för olika avtalstyper. Då man ingår avtal är man på inget sätt tvungen att välja någon av dessa standardtyper. Avtal förhandlas fram mellan beställare och leverantör och är ofta någon form av hybrid mellan de olika begreppen. Jag har ännu inte medverkat i något projekt som faller under definitionen "samordnad generalentreprenad".
I min bransch är leveranssäkerheten A och O. Av den anledningen vill vi alltid veta vilka UE som kommer att användas. Vi blir ofta tillfrågade av leverantören vilka UE vi kan rekommendera. Vi väljer bort sådana UE som vi misstänker utgör en risk. Om du berättar för mig att jag inte har att göra med vilka UE du kommer att använda kommer jag att välja bort dig.
Snarare du som blandar definitioner och begreppP phälle skrev:Jag skall klargöra att jag jobbar med industriprojekt, ofta på beställarsidan. I de projekt jag medverkar är bygg-delen bara en mindre del av projekthelheten. Jag skall också klargöra att jag aldrig arbetat med offentlig upphandling och saknar kompetens att uttala mig i sådana ärenden.
Du verkar hänga upp dig på olika typer av "definitioner". Generalentreprenad, delad generalentreprenad, totalentreprenad är samlingsbegrepp för olika avtalstyper. Då man ingår avtal är man på inget sätt tvungen att välja någon av dessa standardtyper. Avtal förhandlas fram mellan beställare och leverantör och är ofta någon form av hybrid mellan de olika begreppen. Jag har ännu inte medverkat i något projekt som faller under definitionen "samordnad generalentreprenad".
I min bransch är leveranssäkerheten A och O. Av den anledningen vill vi alltid veta vilka UE som kommer att användas. Vi blir ofta tillfrågade av leverantören vilka UE vi kan rekommendera. Vi väljer bort sådana UE som vi misstänker utgör en risk. Om du berättar för mig att jag inte har att göra med vilka UE du kommer att använda kommer jag att välja bort dig.
De olika begreppen du nämner är inte avtalstyper och framförallt inte hör ihop.
Totalentreprenad är en entreprenadform
delad entreprenad och generalentreprenaad är upphandlingsformer
delad generalentreprenad finns det inget som heter utan det du tänker på är antagligen samordnad generalentreprenad vilket också är en upphandlingsform.
Att blanda entreprenadform med upphandlingsform är ett misstag nybörjare ofta gör eftersom de är ganska komplext
Ursäkta, jag menade naturligtvis "entreprenadsformer". var för snabb på tangentbordet.A alfredsama skrev:Snarare du som blandar definitioner och begrepp
De olika begreppen du nämner är inte avtalstyper och framförallt inte hör ihop.
Totalentreprenad är en entreprenadform
delad entreprenad och generalentreprenaad är upphandlingsformer
delad generalentreprenad finns det inget som heter utan det du tänker på är antagligen samordnad generalentreprenad vilket också är en upphandlingsform.
Att blanda entreprenadform med upphandlingsform är ett misstag nybörjare ofta gör eftersom de är ganska komplext
Vi får börja med formalia. Delad entreprenad och generalentreprenad är entreprenadsformer även om byggbranschen ibland felaktigt använder uttrycket, upphandlingsformer. Det syftar på projektgenomförande inte upphandling.
Tyvärr begränsar du dig till de "standard definitioner" du lärt dig. Verkligheten är oftast annorlunda, varje projekt är unikt. Ibland faller projektet i något av dina "standardformer" men oftast inte. Begreppen kan vara olika för beställare och leverantör. En leverantör får totalansvar för en "turn-key" leverans för ombyggnad av ett maskinavsnitt. Samtidigt ingår i det stora projektet att bygga om ett annat maskinavsnitt som skall utföras av en annan leverantör. De båda leverantörerna har sålt en "generalentreprenad" men beställaren har köpt en "delad entreprenad"
Går ej diskutera om du inte kan de grundläggande.P phälle skrev:Ursäkta, jag menade naturligtvis "entreprenadsformer". var för snabb på tangentbordet.
Vi får börja med formalia. Delad entreprenad och generalentreprenad är entreprenadsformer även om byggbranschen ibland felaktigt använder uttrycket, upphandlingsformer. Det syftar på projektgenomförande inte upphandling.
Tyvärr begränsar du dig till de "standard definitioner" du lärt dig. Verkligheten är oftast annorlunda, varje projekt är unikt. Ibland faller projektet i något av dina "standardformer" men oftast inte. Begreppen kan vara olika för beställare och leverantör. En leverantör får totalansvar för en "turn-key" leverans för ombyggnad av ett maskinavsnitt. Samtidigt ingår i det stora projektet att bygga om ett annat maskinavsnitt som skall utföras av en annan leverantör. De båda leverantörerna har sålt en "generalentreprenad" men beställaren har köpt en "delad entreprenad"
Nej, generalentreprenad och delad entreprenad är inte entrprenadformer utan upphandlingsformer.
Totalentreprenad och utförandeentreprenad är entreprenadformer.
Sedan finns de flera former på båda än de jag nämt.
Med dess ör de absolut vanligaste kanske styrd totalentreprenad är en av de vanligare med som borde kvala in på listan
Samtliga är entreprenadformer.Generalentreprenad och delad entreprenad kallas ibland upphandlingsformer. (inom byggbranschen)A alfredsama skrev:
Nej, ingen aning hur du kan tro detta.P phälle skrev:
En totalentreprenad kan ju vara en delad entreprenad eller en generalentreprenad alltså de är två helt olika begrepp.
http://byggteknikforlaget.se/entreprenadformer-upphandlingsformer-och-standardbestammelser/
här kan du läsa så du lär dig om skillnaderna
Den
Vidare kan man läsa:
"Entreprenadformernas namn har ingen juridisk betydelse. Det är de bestämmelser som parterna avtalat om tillsammans med de individuella före-skrifter, det vill säga vad parterna kommit överens om i det specifika fallet, som avgör vad som gäller mellan parterna."
Det är ju det jag försöker säga.
Blanda inte ihop upphandlingsformer och entreprenadformer. Upphandlingsformer handlar om hur man handlar upp en entreprenad, ingenting annat. Jag hänvisar till länken nedan som kanske ger en mer generell beskrivning av terminologin
http://www.wimertlundgren.se/verkty..._entreprenadformer_120605_ny_logga_140330.pdf
Den länk to hänvisar till förkunnar "I Sverige finns två grundläggande entreprenadformer, totalentreprenad och utförandeentreprenad " Man refererar till två grundläggande entreprenadformer. Man säger inte att de är de enda entreprenadformerna.A alfredsama skrev:
Vidare kan man läsa:
"Entreprenadformernas namn har ingen juridisk betydelse. Det är de bestämmelser som parterna avtalat om tillsammans med de individuella före-skrifter, det vill säga vad parterna kommit överens om i det specifika fallet, som avgör vad som gäller mellan parterna."
Blanda inte ihop upphandlingsformer och entreprenadformer. Upphandlingsformer handlar om hur man handlar upp en entreprenad, ingenting annat. Jag hänvisar till länken nedan som kanske ger en mer generell beskrivning av terminologin
http://www.wimertlundgren.se/verkty..._entreprenadformer_120605_ny_logga_140330.pdf
men kan du inte bara erkänns att du hade fel.P phälle skrev:Den
Den länk to hänvisar till förkunnar "I Sverige finns två grundläggande entreprenadformer, totalentreprenad och utförandeentreprenad " Man refererar till två grundläggande entreprenadformer. Man säger inte att de är de enda entreprenadformerna.
Vidare kan man läsa:
[länk]
upphandlingsform och entreprenadform måste man kunna skilja på.
det är ju två helt olika saker, läs AB så så ser du skillnaderna och att de är viktigt att veta skillnaderna.
" Frågan om upphandlingsform avser förhållandet mellan beställaren och entreprenören. De upphandlingsformer som finns är delad entreprenad, generalentreprenad eller samordnad generalentreprenad. Om en generalentreprenör ska handla upp en underentreprenör så är upphandlingsformen ”generalentreprenad” eftersom det beskriver upphandlingsformen mellan generalentreprenören och beställaren. Om entreprenören istället är en av flera entreprenörer i en delad entreprenad och ska upphandla en underentreprenör så är alltså upphandlingsformen ”delad entreprenad”. När det gäller entreprenadformer så handlar det istället om vem som ansvarar för projekteringen, dvs. om det är en utförandeentreprenad eller totalentreprenad."P phälle skrev:Den
Den länk to hänvisar till förkunnar "I Sverige finns två grundläggande entreprenadformer, totalentreprenad och utförandeentreprenad " Man refererar till två grundläggande entreprenadformer. Man säger inte att de är de enda entreprenadformerna.
Vidare kan man läsa:
[länk]
här har du en kortare förklaring från jurister från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.
Nu är du ju åter där och påstår att alla avtal måste följa standardmallen. Det gör dem inte. Vidare hänvisar du till AB som är vanligt inom byggbranschen men sällan används för industriprojekt. De tre definitionerna på upphandlingsform stämmer inte in på speciellt många av mina projekt. Ofta delar beställare och leverantör på projekteringsansvaret. Upphandlingsformen skulle då bli en hybrid mellan generalentreprenad och delad entreprenad för att följa AB nomenklatur. För att använda AB-nomenklatur gällande entreprenadformen så är det oftast en hybrid mellan utförande- och totalentreprenad. UE entreprenadform mot huvudentreprenör kan vara både totalentreprenad och utförandeentreprenad eller en kombination. Enligt AB definitionen är upphandlingsformen hybrid-general-entreprenad oberoende av förhållandet mot huvudentreprenören. Rörigt?A alfredsama skrev:" Frågan om upphandlingsform avser förhållandet mellan beställaren och entreprenören. De upphandlingsformer som finns är delad entreprenad, generalentreprenad eller samordnad generalentreprenad. Om en generalentreprenör ska handla upp en underentreprenör så är upphandlingsformen ”generalentreprenad” eftersom det beskriver upphandlingsformen mellan generalentreprenören och beställaren. Om entreprenören istället är en av flera entreprenörer i en delad entreprenad och ska upphandla en underentreprenör så är alltså upphandlingsformen ”delad entreprenad”. När det gäller entreprenadformer så handlar det istället om vem som ansvarar för projekteringen, dvs. om det är en utförandeentreprenad eller totalentreprenad."
här har du en kortare förklaring från jurister från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.
Jag upprepar:
Entreprenadformernas namn har ingen juridisk betydelse. Det är de bestämmelser som parterna avtalat om tillsammans med de individuella före-skrifter, det vill säga vad parterna kommit överens om i det specifika fallet, som avgör vad som gäller mellan parterna.
Du nämner bland annat "Ofta delar beställare och leverantör på projekteringsansvaret. Upphandlingsformen skulle då bli en hybrid mellan generalentreprenad och delad entreprenad för att följa AB nomenklatur."P phälle skrev:Nu är du ju åter där och påstår att alla avtal måste följa standardmallen. Det gör dem inte. Vidare hänvisar du till AB som är vanligt inom byggbranschen men sällan används för industriprojekt. De tre definitionerna på upphandlingsform stämmer inte in på speciellt många av mina projekt. Ofta delar beställare och leverantör på projekteringsansvaret. Upphandlingsformen skulle då bli en hybrid mellan generalentreprenad och delad entreprenad för att följa AB nomenklatur. För att använda AB-nomenklatur gällande entreprenadformen så är det oftast en hybrid mellan utförande- och totalentreprenad. UE entreprenadform mot huvudentreprenör kan vara både totalentreprenad och utförandeentreprenad eller en kombination. Enligt AB definitionen är upphandlingsformen hybrid-general-entreprenad oberoende av förhållandet mot huvudentreprenören. Rörigt?
Jag upprepar:
Entreprenadformernas namn har ingen juridisk betydelse. Det är de bestämmelser som parterna avtalat om tillsammans med de individuella före-skrifter, det vill säga vad parterna kommit överens om i det specifika fallet, som avgör vad som gäller mellan parterna.
Du blandar begrepp som är vedertagna och du använder dom helt fel hela tiden.
Generalentreprenad och delad entreprenad har inget alls att göra med projekteringsansvaret, vad har du fått detta ifrån?
Om man skulle resonera som du så är de snarare en hybrid mellan totalentreprenad och utförandeentreprenad vilket har med projektering att göra. Detta kallas vanligen styrd totalentreprenad i branschen.