P
harry73 harry73 skrev:
Det påverkar visst totalentreprenader. Och ja husleverantörer borde egentligen vara totalentreprenader eftersom de ritar, beräknar och bygger.
Instämmer, och inte nog med det. De lämnar dessutom offerter på arbete som skall utföras av annan, icke namngiven, entreprenör? Hur fungerar detta? Har de behörighet att göra det? Är offerten bindande för entreprenören? Vilseleder de konsumenten?

• Gilla
harry73
  • Laddar…
A
P phälle skrev:
Jag läser vad du skriver men du förefaller vara dåligt insatt i hur det går till i verkligheten. Så länge det inte rör sig om en offentlig upphandling väljer beställaren vilka entreprenörer som får lämna anbud. Oftast måste entreprenören redovisa vilka underentreprenörer som de avser att använda. Beställaren har oftast rätt att välja bort underentreprenörer som bedöms som "sämre". En underentreprenör riskerar att väljas bort p.g.a. inga eller dåliga referenser och eventuellt svag ekonomi. Detta påverkas dock inte av det nya förslaget, det har alltid varit så. Trots det råder det oftast hård konkurrens om uppdragen
Nej du har ingen aning om entreprenadbranchen, helt uppenbart.

Den vanligaste upphandlingsformen är Generalentreprenad och då har beställaren ingen som helst rätt att välja bort sämre entreprenörer, vad har du fått detta ifrån?
och vem är beställare att avgöra om vem som är dålig och inte?
Entreprenören behöver aldrig redovisa vilka entreprenören de avser använda, oftast vet de ju inte de själv för en långt in i projektet. ditt resonemang faller ganska snabbt på sin egen logik.

A
harry73 harry73 skrev:
Det påverkar visst totalentreprenader. Och ja husleverantörer borde egentligen vara totalentreprenader eftersom de ritar, beräknar och bygger. Men deras ovana att bryta upp bygget upp i olika delar där t ex grunden, fasaden, montering blir sidoentreprenader som inte är totalentreprenad, gör saker plötsigt väldigt otydligt.
Nästa gång när du vill tillrättavisa någon, berätta då gärna varför du tycker det är fel och hur det enligt dig ska vara.
Försök dessutom att svara på den fråga som stäldes. För inte är du så dum att du inte fattade vad som menades.
de påverkar självklart totalentreprenader de har jag inte sagt något om de på verkar alla typer av entreprenader.
det är inte något specifikt för totalentreprenader utan för ALLA

A
P phälle skrev:
Instämmer, och inte nog med det. De lämnar dessutom offerter på arbete som skall utföras av annan, icke namngiven, entreprenör? Hur fungerar detta? Har de behörighet att göra det? Är offerten bindande för entreprenören? Vilseleder de konsumenten?
alla svar på dina frågor finns i AB så hade du arbetat i branschen i 30år hade du uppenbarligen kunnat detta

harry73
A alfredsama skrev:
de påverkar självklart totalentreprenader de har jag inte sagt något om de på verkar alla typer av entreprenader.
det är inte något specifikt för totalentreprenader utan för ALLA
Låt oss då tillbaka till mikael_L:s fråga
Mikael_L Mikael_L skrev:
Många småhusentreprenader (de flesta?) är inte totalentreprenader, påverkar det byggherren negativt?
A alfredsama skrev:
Detta har inget med totalentreprenad att gör
jag hoppas att du inser att ditt svar är något kort och samt att den inte ger något egentligt svar, bara förmedlar en känsla att frågeställaren är dum i huvudet och du en arg liten man.

Försök nu igen och ge ett svar som tillför tråden något.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
Låt oss då tillbaka till mikael_L:s fråga

jag hoppas att du inser att ditt svar är något kort och samt att den inte ger något egentligt svar, bara förmedlar en känsla att frågeställaren är dum i huvudet och du en arg liten man.

Försök nu igen och ge ett svar som tillför tråden något.
Jag har ju svarat på detta åtskilliga gånger, detta kommer påverka byggherren negativt

harry73
Kan du då förklara hur?

A
harry73 harry73 skrev:
Kan du då förklara hur?
Har gjort det säkert 4-5 gånger tidigare i tråden.

men i kortadrag så kommer de bli dyrare för byggherren pga minskad konkurrens vilket kommer driva upp priserna.
mindre företag samt nystartade företag kommer inte kunna konkurrera på marknaden där av mindre konkurrens.

sedan kommer detta innebära en högre risk för huvudentreprenören eftersom den eventuellt måste bära kostnader för underentreprenörer. Denna risk kommer huvudentreprenören ta betalt för och de är byggherren som kommer få betala för detta.
När en entreprenör lämnar anbud till en byggherre så lägger man på prosentsatser för alla eventuella risker och precis så kommer man göra men denna risken.

harry73
Men då borde svaret till @Mikael_L vara att det minskar kostnader för kunden, eftersom det som egentligen borde vara underentreorenad nu blir sidoentreprenad. Eller ser jag det fel?

A
harry73 harry73 skrev:
Men då borde svaret till @Mikael_L vara att det minskar kostnader för kunden, eftersom det som egentligen borde vara underentreorenad nu blir sidoentreprenad. Eller ser jag det fel?
Nu hänger jag inte med, hur skulle det minska kostnaden?

P
A alfredsama skrev:
Nej du har ingen aning om entreprenadbranchen, helt uppenbart.
Verkligen? Det nya förslaget gäller all form av entreprenad, inte enbart byggbranschen.

A alfredsama skrev:
Den vanligaste upphandlingsformen är Generalentreprenad och då har beställaren ingen som helst rätt att välja bort sämre entreprenörer, vad har du fått detta ifrån? och vem är beställare att avgöra om vem som är dålig och inte?
Nu är du ute och cyklar, Generalentreprenad i sig förhindrar inte parterna att avtala om rätten till val av underleverantör. I min bransch använder vi oss av branschspecifika standardavtal, koncernspecifika avtal, leverantörspecifika avtal. Vanligast är branschspecifika standardavtal. Där måste leverantören specificera vilka underleverantörer han avser att använda. Beställaren har rätt att välja bort de han inte önskar. Beställarens kunskap om branschen och dess aktörer är mycket god. Ofta använder sig beställaren av ett projektkonsultbolag (som t.ex. mitt bolag) som inte gör annat än att driva industriprojekt.
A alfredsama skrev:
Entreprenören behöver aldrig redovisa vilka entreprenören de avser använda, oftast vet de ju inte de själv för en långt in i projektet. ditt resonemang faller ganska snabbt på sin egen logik.
Möjligtvis när du leder upphandlingen men aldrig när jag leder den. En entreprenör som inte kan redovisa vilka underentreprenörer han tänker använda är ett osäkert kort. Kanske han inte har tillgång till några underentreprenörer över huvud taget? En sådan aktör väljs bort.

A
P phälle skrev:
Verkligen? Det nya förslaget gäller all form av entreprenad, inte enbart byggbranschen.

Nu är du ute och cyklar, Generalentreprenad i sig förhindrar inte parterna att avtala om rätten till val av underleverantör. I min bransch använder vi oss av branschspecifika standardavtal, koncernspecifika avtal, leverantörspecifika avtal. Vanligast är branschspecifika standardavtal. Där måste leverantören specificera vilka underleverantörer han avser att använda. Beställaren har rätt att välja bort de han inte önskar. Beställarens kunskap om branschen och dess aktörer är mycket god. Ofta använder sig beställaren av ett projektkonsultbolag (som t.ex. mitt bolag) som inte gör annat än att driva industriprojekt.
Möjligtvis när du leder upphandlingen men aldrig när jag leder den. En entreprenör som inte kan redovisa vilka underentreprenörer han tänker använda är ett osäkert kort. Kanske han inte har tillgång till några underentreprenörer över huvud taget? En sådan aktör väljs bort.
först och främst kan du inte göra allt du säger vid LOU men om vi bortser från LOU så är allt ändå fel.

att en entreprenör skulle ha handlat upp sina UE innan han fått projektet stämmer inte och inga företag gör så. har arbetat på flera av dom största företagen i nordnen och detta gäller för alla dessa.
Däremot kan man gå in med vissa som samarbetspartners men de innebär inte att beställaren får reda på vilka dessa är.

vid upphandlingar av typen partnering/samverkan så kan man självklart komma överens om vilka UE som ska upphandlas men detta är en försvinnande liten del av alla upphandlingar.

harry73 harry73 skrev:
Kan du då förklara hur?
Därför alla extra kostnader totalentreprenören har överförs till beställaren på ett eller annat sätt. Ingen vill väl stå med skägget i lådan och gå minus på ett jobb?
All byråkrati fördyrar byggen så enormt mycket

P
A alfredsama skrev:
alla svar på dina frågor finns i AB så hade du arbetat i branschen i 30år hade du uppenbarligen kunnat detta
Du är dåligt påläst. Allmänna bestämmelser är ett ramverk inte ett avtal. En husleverantörs rätt att offerera entreprenad från tredje part utan att själv ingå avtal med beställaren har ingenting med AB att göra. En offert är bindande för den som lämnar offerten. Om beställaren accepterar anbudet har avtal ingåtts mellan vilka parter? Om husleverantören är behörig att ingå avtal för entreprenörens räkning har avtal slutits med entreprenören. Om husleverantören saknar behörighet att ingå avtal för tredje part blir det komplicerat.

P phälle skrev:
entreprenör som inte kan redovisa vilka underentreprenörer han tänker använda är ett osäkert kort. Kanske han inte har tillgång till några underentreprenörer över huvud taget? En sådan aktör väljs bort.
Varför är det intressant för dig som beställare? Du vet troligtvis inte vilka bolagen är ändå och ettstörre företag står för fiolerna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.