8 247 läst ·
91 svar
8k läst
91 svar
Det blir ett entreprenörsansvar i byggbranschen
Jo men folk verkar inte förstå att är dom som i slutändan får stå för denna kostnaden precis som alla kostnader.K kanonkula skrev:
Bara för de inte står Huvudentreprenörskostnad som en punkt i deras offert.
istället kommer ju kostnaden läggas på alla delar i kontraktet med en viss %
dett hade ju inte med saken att göra ens?P phälle skrev:Du är dåligt påläst. Allmänna bestämmelser är ett ramverk inte ett avtal. En husleverantörs rätt att offerera entreprenad från tredje part utan att själv ingå avtal med beställaren har ingenting med AB att göra. En offert är bindande för den som lämnar offerten. Om beställaren accepterar anbudet har avtal ingåtts mellan vilka parter? Om husleverantören är behörig att ingå avtal för entreprenörens räkning har avtal slutits med entreprenören. Om husleverantören saknar behörighet att ingå avtal för tredje part blir det komplicerat.
AB har jag arbetat med i säkerligen hela mitt yrkesliv så är väldigt bekväm med detta.
och skulle nog med stor säkerhet säga att alla kontrakt inom entreprenad i sverige tecknas med AB som grund.
jo men jag förstår inte varför det skulle bli billigare?harry73 skrev:
Huvudentreprenörsansvaret gäller även vid delad entreprenad så alla problem kommer fortfarande finns och kostnaderna kommer öka för beställaren/privatpersonen.
Svammel? Varför i all världen skulle de handla upp UE innan de slutit avtal med beställaren? De tar alltid in offert från flera olika UE. Om/när de fått sin beställning handlar de upp vad de behöver för att genomföra projektet. . .A alfredsama skrev:
Om du har "samarbetspartners" som du inte är beredd att redovisa kommer det inte att vara till din fördel när offerterna skall utvärderas.[/QUOTE]A alfredsama skrev:
Minst 95% i de projekten jag medverkat i.A alfredsama skrev:
Minst 95% i de projekten jag medverkat i.[/QUOTE]P phälle skrev:Svammel? Varför i all världen skulle de handla upp UE innan de slutit avtal med beställaren? De tar alltid in offert från flera olika UE. Om/när de fått sin beställning handlar de upp vad de behöver för att genomföra projektet. . .
Om du har "samarbetspartners" som du inte är beredd att redovisa kommer det inte att vara till din fördel när offerterna skall utvärderas.
Du är medveten att du pratar i mot dig själv va?
De är ju jag som sagt att man i princip aldrig handlar upp UE innan och beställaren inte har något att säga till om där.
Du är medveten att du pratar i mot dig själv va?A alfredsama skrev:
De är ju jag som sagt att man i princip aldrig handlar upp UE innan och beställaren inte har något att säga till om där.[/QUOTE]
Nu hänger jag inte riktigt med? Vi verkar ju vara eniga att man aldrig handlar upp UE innan man fått beställning av kund. Är det riktigt? De vi inte är eniga om är om beställaren har rätt att påverka valet av UE. I 95% av de projekt jag medverkat i har beställaren haft rätt att påverka valet av UE. För dig är siffran nära 0%?
Nu hänger jag inte riktigt med? Vi verkar ju vara eniga att man aldrig handlar upp UE innan man fått beställning av kund. Är det riktigt? De vi inte är eniga om är om beställaren har rätt att påverka valet av UE. I 95% av de projekt jag medverkat i har beställaren haft rätt att påverka valet av UE. För dig är siffran nära 0%?[/QUOTE]P phälle skrev:
jag vi är eniga på de första dock är de klart skillnad i samverkansentreprenader.
några viktigt entreprenörer handlas självklart upp innan man fått jobbet också, det kan beror på flera orsaker.
Beställaren har ingen rätt att påverka val av UE. Och det själv ytterst sällan heller.
Hela tanken med AB04 och ABT06 skulle fallera såfall.
hur skulle en entreprenör kunna känna pengar om han inte får konkuransutsätta sina projekt.
de beställaren gör är i vissa projekt att han har tex ett speciell arkitekt som varit med från början i proj skedet och är viktigt för projektet så man "tvingas" köpa honom.
Det är inte det som är frågan. En husleverantör offererar en entreprenad till konsument. Är husleverantören behörig att göra det? Vad händer i det fall husleverantören icke är behörig och konsumenten accepterar erbjudandet?A alfredsama skrev:
Händer aldrig i min bransch.A alfredsama skrev:
Det argumentet håller inte. Beställaren väljer inte UE. Beställaren förbehåller sig rätten att välja bort vissa UE. Oftast vet dock huvudentreprenören vilka UE beställaren godkänner. Huvudentreprenören brukar ha flera goda alternativ att välja på, konkurrens är inte ett problemA alfredsama skrev:
Det brukar vi försöka att undvika. Om beställaren finner det nödvändigt att vissa resurser skall medverka i projektet brukar han själv handla upp de tjänsterna.A alfredsama skrev:
Du arbetar uppenbart inte med detta för de är så långt i från sanningen man kan komma.P phälle skrev:Händer aldrig i min bransch.
Det argumentet håller inte. Beställaren väljer inte UE. Beställaren förbehåller sig rätten att välja bort vissa UE. Oftast vet dock huvudentreprenören vilka UE beställaren godkänner. Huvudentreprenören brukar ha flera goda alternativ att välja på, konkurrens är inte ett problem
Det brukar vi försöka att undvika. Om beställaren finner det nödvändigt att vissa resurser skall medverka i projektet brukar han själv handla upp de tjänsterna.
Hur ska Huvudentreprenören veta vilka UE en beställare inte gillar?
Tex. de ska byggas en bro i sthlm och en Italiensk entreprenör vinner detta avtal hur ska han kunna veta vilka entreprenörer beställaren inte gillar?
och att man inte går in med vissa viktigt entreprenörer från början är självklart det gör alla företag.
säg att man ska bygga ett badhus då är de ganska viktigt att man knyter upp UE som levererar reningsanläggning. Skulle inte varit roligt att vinna kontraktet och inte ha någon som kan leverera till projektet.
Men husleverantörer ingår inte avtal å entreprenörens vägnar utan avtalet upprättas mellan huleverantören och Beställaren.P phälle skrev:
inget konstigt även detta är reglerat tydligt i AB som du borde kunna
Du undviker frågan. Husleverantören offererar entreprenaden till konsument. Konsumenten accepterar erbjudandet. Då har avtal slutits mellan husleverantören och konsumenten. Konsumenten måste inte på något sätt acceptera att husleverantören överför avtalet på entreprenören. Vad händer då?A alfredsama skrev:
Jag skulle också uppskatta om du förtydligade vart i AB denna problematik är tydligt reglerad?