Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Krille-72 Krille-72 skrev:
För att många beställare idag kräver kollektivavtal såklart. Förutom det så tror ju många att företag med kollektivavtal är attraktiva arbetsplatser. Det finns en trygghet helt enkelt vilket det också faktiskt är.

Varför är kön alltid längst i mitten på Mc Donalds? Vi fullkomligt älskar trygghet.
Exakt, många kunder kräver kollektivavtal och bestämmer man sig för att ha kollektivavtal ska man följa dom med. Annars får man ha kunder som inte kräver kollektivavtal

För att många beställare idag kräver kollektivavtal såklart. Förutom det så tror ju många att företag med kollektivavtal är attraktiva arbetsplatser. Det finns en trygghet helt enkelt vilket det också faktiskt är.

Varför är kön alltid längst i mitten på Mc Donalds? Vi fullkomligt älskar trygghet.
Vad är anledningen till att fötetag kräver att man har kollektivavtal då?

C ChristofferBrunnström skrev:
Det är intressant information du hittat. Jag tycker att det du lägger fram styrker det jag presenterar.
Mitt inlägg var inte menat som en lösning till dyra hyreshus utan mer ett konstaterande att hantverkare är dyra som tråden handlar om.
Utländsk arbetskraft är ett annat diskussionsämne som jag inte är intresserad av att diskutera.
Jag tycker sjukvårdspersonal är dyra. Speciellt just nu när många sjukhus befinner sig i beredskapsläge. Kunde man minska på dessa kostnader kunde man kanske minska arbetsgivaravgiften så att det blev billigare byggkostnader i samhället.
Nu tycker jag inte det jag skriver så starta ingen debatt om höga löner inom sjukvården.
Men jämför gärna lite i smyg med tex, Polen eller Turkiet.

Vad säger ditt eget lönekuvertet och vad jobbar du med?

”Jag tycker att det du lägger fram styrker det jag presenterar.”
Det jag lägger fram styrker inte ett skit av det du skriver i ditt tidigare inlägg som innehåller massa faktafel som jag precis lagt tid på att visa i föregående inlägg.
Dessutom är ett av de största felen att du jämför äpplen och päron.
Bara momsen inom EU skiljer sig ganska kraftigt.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
@Grizzlybjörnen123 hakar på här? Hur många exempel vill ni ha? Eftersom det finns exempel från forntiden i hjärnbarken kanske vissa exempel blir fel att ta upp idag. Så vi tar några färska.

Mur och Plattfirma 7 anställda inkl ägaren. Facket hör av sig för möte.
Va aja, baja. Har ni månadslön?

”Ja, det är förmånligare och alla mina anställda vill ha det”.

Nej, nej. Ni ska följa kollektivavtalet. Det här får ni lösa. Tim lön gäller. Vänta här nu. Ser att lönerna varierar för mycket. Så hör får det inte se ut.

” Anledningen till skillnaden är flera. Han som ligger högst är arbetsledande arbetsledare”.

Vadå arbetande arbetsledare. Antingen är man arbetsledare och ska då tillhöra tjänstemännen. Eller så är man arbetare och tillhör oss. Något mellanting finns inte.

”Men vi har inte råd eller behov just nu att låta honom arbeta 100 % som arbetsledare just nu. Men tanken är att växa. Så snart kanske vi kan anställa en till och låta honom arbeta 100% som arbetsledare”.

Ni kan ha kvar honom på denna påhittade tjänst. Men då får ni höja upp lönerna för övriga. Ni har alldeles för stora glapp i firman.

” Hen som tjänar lägst hade tidigare lönebidrag p.g.à X diagnos. Tyckte hen gnuggade på bra och ville belöna hen med en riktig anställning. Trots ålder kom vi överens om denna månadslön som faktiskt är BÄTTRE en lönen innan”.

Spelar ingen roll vad du målar upp för solskenshistoria. Ni har ett kollektivavtal att följa. Se till att åtgärda företagets lönenivåer.

( Historian kommer troligen att sluta med att hen som gick på lönebidrag innan och nu fått anställning får sparken pga. Arbetsbrist. Några få får löneförhöjning i samband med att månadslönerna görs om till Timlöner. De flesta har haft för höga löner. Löneförhöjningen blir istället 50% av vad avtalet säger. Detta för att jämna ut skillnaderna. Dom som haft för höga löner får ingen löneökning alls enligt x förslag. Den anställde som arbetat som arbetade arbetsledare återgår till att bli arbetare igen och får därför sänka sin lön vilket han gått med på.)

Summa summarum 1 får troligen sparken. Jag tror att alla får sänkt lön eftersom dom går över till Tim lön. Förslaget just nu.

Hur gör ni med de anställdas ATF timmar?
” Vi har gemensamt kommit överens om när de anställda tar ut dom. Här kan du se listan”

Aja baja. Du kan inte styra om när folk vill ta ut sina ATF timmar. De anställda ska själva bestämma och meddela dig när dessa timmar skall tas ut. Det här måste ni lösa direkt.

”Men vi har gemensamt kommit fram till detta beslut. Alla tyckte dagarna vi valde var kanon. Dessutom minskar det företagets administration och det blir lättare att planera. Förutom det så ser du att företaget bjuder på ytterligare 4 timmar”

Spelar ingen roll. En kan sluta en annan kan börja. Då tvingas den nyanställde anpassa sig till ers beslut. De anställda kanske ångrar sig men vågar inte gå emot kollektivet.

( Förslaget nu blir att alla får alla ansöka om ledighet när ATF timmar tas ut. Det 4 extra timmarna kommer tas bort).

Vi stoppar där. Detta gäller en bekantas firma. Hen har bett mig om hjälp. Jag har fortfarande inte fått läsa protokollet från mötet eller kollektivavtalet. Detta är alltså ett färskt exempel. Det finns delar i det jag beskriver ovan som jag själv ställer mig lite frågande till. Får se om det klarnar när jag har alla papper på bordet.

Nästa exempel om jag orkar skriva, kommer från en målarfirman.
Protokollet ska väl din bekant visa dig och kollektivavtalet har han väl oxå eftersom han skrivit under det, han borde väl vara med i en arbetsgivarorganisation där han kan få hjälp.
Hur många av de anställda föll till föga för ägarens önskemål, påtryckning och kanske tjat och kanske några arbetskamrater. Det är bla därför man följer lagar och avtal.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Exakt, många kunder kräver kollektivavtal och bestämmer man sig för att ha kollektivavtal ska man följa dom med. Annars får man ha kunder som inte kräver kollektivavtal
Om du har ett avtal med en rörmokare om att byta blandare och så byter han samtidigt bslofixer utan kostnad så grinar du inte.

Men inte ens när något är bättre än kollektivavtalet så låter man det vara. Många har helt enkelt missuppfattat sin roll. Det är det problemet jag vill belysa. Inget annat.

Om det finns 5 anställda medlemmar så borde representanten från facket sätta sig ner och diskutera med dessa medlemmar innan han kontaktar arbetsgivaren och ställer till en onödig soppa som ingen är nöjd med.

• Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Om du har ett avtal med en rörmokare om att byta blandare och så byter han samtidigt bslofixer utan kostnad så grinar du inte.

Men inte ens när något är bättre än kollektivavtalet så låter man det vara. Många har helt enkelt missuppfattat sin roll. Det är det problemet jag vill belysa. Inget annat.

Om det finns 5 anställda medlemmar så borde representanten från facket sätta sig ner och diskutera med dessa medlemmar innan han kontaktar arbetsgivaren och ställer till en onödig soppa som ingen är nöjd med.
Kollektivavtalet är ett ska lögstaavtal man kan alltid avtala om bättre om lagen är dispositiv. Nu kan det ju vara så att en medlem kontaktat sin ombudsman om något han tyckte var fel och då är det inte frågan om någon handuppräckning bland gubbarna om hur det ska vara utan avtal och lagar ska följas, punkt.
det är därför lagar o avtal finns

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Kollektivavtalet är ett ska lögstaavtal man kan alltid avtala om bättre om lagen är dispositiv. Nu kan det ju vara så att en medlem kontaktat sin ombudsman om något han tyckte var fel och då är det inte frågan om någon handuppräckning bland gubbarna om hur det ska vara utan avtal och lagar ska följas, punkt.
Håller med dig till punkt

• Gilla
kortis
  • Laddar…

Ombudet ställer inte till soppa med företagsledningen om det inte finns fog för det

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ombudet ställer inte till soppa med företagsledningen om det inte finns fog för det
:rofl: Om du bara viste...
Tror inte det är många anställda som ringer facket och klagar där resultatet sen blir sämre villkor.

Man kan lätt tro att detta är skrönor men tyvärr är det inte så.

K kortis skrev:
Du har bara en intressant grej i ditt inlägg och det är handuppräckningen. Borde inte ombudsmannen träffa de anställda innan mötet med arbetsgivaren och kolla av läget?

Vi är lite för många arbetsgivare nu för att gå på lögnen att detta skulle skett bakom vår rygg eller att en enskild medlem skulle ringt ombudsmannen och klagat.

Det som sker är att facket bokar möten och kontrollerat så arbetsgivare följer kollektivavtalet. Självfallet bra. Men när deras trångsynthet leder till sämre baklår för dem som företräds. Då börjar man faktiskt fundera.

INGEN av mina anställda är med i facket vad jag vet. Men vi har kollektivavtal.

Myrstacken
En sak man med bör tänka på är skaderisken samt antal dödsfall osv..
Det är betydligt mer dödsfall och skador bland hantverkare än säg lärare läkare kontorspersonal osv..
Vilka är de som sliter ut sin kropp mest och hur värderar man det??
En person som suttit på röven hela sitt yrkesliv på ett kontor eller någon som släpat betong och murbruk..
När de två personerna går i pension... Vems kropp skulle ni helst vilja ha??

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
J
Myrstacken Myrstacken skrev:
En sak man med bör tänka på är skaderisken samt antal dödsfall osv..
Det är betydligt mer dödsfall och skador bland hantverkare än säg lärare läkare kontorspersonal osv..
Vilka är de som sliter ut sin kropp mest och hur värderar man det??
En person som suttit på röven hela sitt yrkesliv på ett kontor eller någon som släpat betong och murbruk..
När de två personerna går i pension... Vems kropp skulle ni helst vilja ha??
Det är vanskligt med sådana jämförelser. Läkare t.ex. är överrepresenterade I självmordsstatistik. Och det finns ju även negativa hälsoeffekter av att ha vara stillasittande i sitt arbetsliv. Sen förekommer såklart otvivelaktigt högriskyrken men är verkligen hantverkare ett sådant?

Myrstacken
J Jonobe skrev:
Det är vanskligt med sådana jämförelser. Läkare t.ex. är överrepresenterade I självmordsstatistik. Och det finns ju även negativa hälsoeffekter av att ha vara stillasittande i sitt arbetsliv. Sen förekommer såklart otvivelaktigt högriskyrken men är verkligen hantverkare ett sådant?
Ja hantverkare dör mängder varje år i just arbetsplatsolyckor..
Hur många läkare dör på jobbet???

Myrstacken
J Jonobe skrev:
Vilka tror du får mest skador någon som suttit still ett halvt liv eller någon som slitit hund ett halvt liv???

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Du har bara en intressant grej i ditt inlägg och det är handuppräckningen. Borde inte ombudsmannen träffa de anställda innan mötet med arbetsgivaren och kolla av läget?

Vi är lite för många arbetsgivare nu för att gå på lögnen att detta skulle skett bakom vår rygg eller att en enskild medlem skulle ringt ombudsmannen och klagat.

Det som sker är att facket bokar möten och kontrollerat så arbetsgivare följer kollektivavtalet. Självfallet bra. Men när deras trångsynthet leder till sämre baklår för dem som företräds. Då börjar man faktiskt fundera.

INGEN av mina anställda är med i facket vad jag vet. Men vi har kollektivavtal.
Ni har kollektivavtal, men ingen som vågar organisera sig och då kan man undra vad det beror på?

Varför kräver era kunder att ni måste ha kollektivavtal?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.