2 278 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Dessa sniglar...
När jag går i min ensamhet i trädgårn (fru och ungar vägrar befatta sig med detta) och plockar sniglar som förhoppningsvis är av mördarmodell, hur stor är risken att jag plockar modeller som inte mördar? Dvs ska jag låta några vara kvar eller ska jag ta rubbet?
Administrator
· Skåne
· 8 688 inlägg
Mördarsnigelns (spansk skogssnigel) utseende är mycket variabelt, enligt alla källor jag kan hitta. Här är ett utdrag ur Wikipedia:
Själv chansar jag inte utan tar död på allihop. Kriteriet för mig är att de äter upp min trädgård och är otroligt många. De ska väck vilken art det än är.Vanligast är den gråbrun till rödbrun och längden uppgår i många fall till mer än 12 cm, av upp till en tummes tjocklek.Förväxlingsrisken med andra sniglar är stor, främst med röd skogssnigel (Arion rufus), bruna former av svart skogssnigel (Arion ater) ochArion lusitanicus. En annan snigel som ibland tros vara spansk skogssnigel är pantersnigel (Limax maximus) som drar uppmärksamheten till sig på grund av sitt exotiska utseende.[SUP][9][/SUP]
Snigelns brunröda färg beror på pigmentet rufin som bildas i körtelceller i huden och kan avsöndras med snigelns slem.[SUP][10][/SUP]
Då spansk skogssnigel är mycket variabel till det yttre och också i det närmaste identisk med röd skogssnigel krävs det anatomiska undersökningar för att verkligen fastställa vilken snigelart det handlar om. Som exempel kan nämnas att av i storleksordningen 1200 exemplar som allmänheten sände in under 1980-talet till Göteborgs Naturhistoriska Museum, i tron att det var spansk skogssnigel, var bara cirka 40 % av den arten.[SUP][5][/SUP]
Klicka här för att svara