1 281 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
dessa ångspärrar ...
Hej!
Håller på att renovera ett rum i hus från 1920-talet
Taket är sänkt ca 10-15 cm. träfiberskivor på detta. Ovanför detta är det råspont upp mot vind. Ingen plast eller isolering.
Väggarna också träfiberskivor, plast (plasten rätt mycket tunnare än dagens) direkt bakom skivorna mot yttervägg samt i väggen mot kattvinden (som är uppreglad och isolerad invändigt med 45mm mineralull).
Vinden är "isolerad" med ca 20 cm spån ...
Borde man riva hela reglingen för innertaket och slänga upp plast där med eller ska jag bara smälla upp nytt innertak, det har ju fungerat sen -70 ungefär. Lär ju spara ett par dagars jobbb (för mig).
Kommer att riva bort alla väggskivor och ersätta med gips. Innertaket blir spontad panel. Borde man skippa plasten och köra nån vindpapp istället eller ersätta med ny plast (i väggarna bara).
Huset är tilläggsisolerat utvändigt med 45mm mineralull.
Håller på att renovera ett rum i hus från 1920-talet
Taket är sänkt ca 10-15 cm. träfiberskivor på detta. Ovanför detta är det råspont upp mot vind. Ingen plast eller isolering.
Väggarna också träfiberskivor, plast (plasten rätt mycket tunnare än dagens) direkt bakom skivorna mot yttervägg samt i väggen mot kattvinden (som är uppreglad och isolerad invändigt med 45mm mineralull).
Vinden är "isolerad" med ca 20 cm spån ...
Borde man riva hela reglingen för innertaket och slänga upp plast där med eller ska jag bara smälla upp nytt innertak, det har ju fungerat sen -70 ungefär. Lär ju spara ett par dagars jobbb (för mig).
Kommer att riva bort alla väggskivor och ersätta med gips. Innertaket blir spontad panel. Borde man skippa plasten och köra nån vindpapp istället eller ersätta med ny plast (i väggarna bara).
Huset är tilläggsisolerat utvändigt med 45mm mineralull.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Ska man ha plast så ska man sätta det överallt. Inte bara 1 rum.
Problemet är att jag inte vet om det är plastat i alla rum... Taken verkar iaf inte vara plastade... Frågan är om jag skulle kunna skippa plast helt eller om jag ska byta den mot vindpapp. Kommer renovera alla rum på övervåningen förutom en liten hall.
Beror på om du tänker tilläggsisolera vinden.
Behåller du befintlig isolering och inte lägger på ny/mer så kan du strunta i plasten, men om du tilläggsisolerar så bör du sätta plast.
Orsaken till att den gamla vindskonstruktionen har klarat sig är högst sannolikt pga måttlig isolering så att vinden har varit lite varmare än ute. Med mer isolering sjunker temp => högre fukthalt och risk för mögel och i allra värsta fall röta. Samma sak gäller principiellt väggarna.
Behåller du befintlig isolering och inte lägger på ny/mer så kan du strunta i plasten, men om du tilläggsisolerar så bör du sätta plast.
Orsaken till att den gamla vindskonstruktionen har klarat sig är högst sannolikt pga måttlig isolering så att vinden har varit lite varmare än ute. Med mer isolering sjunker temp => högre fukthalt och risk för mögel och i allra värsta fall röta. Samma sak gäller principiellt väggarna.
Klicka här för att svara