Vi håller på att bygga ett helt nytt kök i ett torp från 30-talet. Har redan köpt själva köksinredningen. Det blev ett visningskök från Puustelli som vi fick köpa för 60 000 inkl alla lyxiga vitvaror (nypris 170 000 :D ). Butiken skulle stänga tre dagar senare så ibland har man tur!!

Lantköket är i borstad furu med halmgul lasyr. Typ vaniljvitt. Som kakel ska vi ha en stenliknande variant som ser ut som tegel, för detta kakel sitter redan på den gammeldags fläktkåpan. Dom massiva bänkskivorna är gjorda i Khaya, alltså ganska mörkt rödbrun-liknande nyans liksom teglet. Men resten av köket då? Vi ska ha pärlspont men vet inte vilken färg. I butiken var väggarna målade ganska mörkt blågrönt men det kändes för "murrig".

Skulle även vilja ha förslag på golv som passar till :-/. Övriga huset har trägolv...

Bilder kommer så småningom!

Grattis till fynd-köket!
Svårt att ge tips om sånt här utan bilder eller en anining om ljusförhållanden, stil eller övrigt möblemang, men här kommer mitt förslag: Ljusgrå pärlspont, kanske med dragning år grönt. Fortsätt med trägolv i köket oxå. Vad är borstad furu för något?
/U

Hittade en bild på "ditt" kök och lägger in den så att fler ser hur luckorna ser ut och kan ge lite förslag!

8614.JPG

Jag hade nog valt att sätta upp pärlspånt till brösthöjd och sedan en mönstrad tapet över det.
Om du inte kan fortsätta med samma trägolv (furu?) som i övriga huset tycker jag att linoleum-plattor är ett bra alternativ.

Det ska bli såpaskurade trägolv i resten av huset då nuvarande trägolv ska bytas. Men jag har förstått att det kanske inte är så bra där man tillreder mat? Har varit sugen på rutiga linoleuomplattor (typ grön-creme eller blå-creme) men det kanske skär sig mot tegelkaklet och brunröda bänkskivorna :-? I affären hade köket brunrött trälaminat i samma nyans som bänkskivorna.

Exakt detta kök har vi fast om ni tänker er tegel och khaya-bänskskivor och gammeldags fläktkåpa... :)

• s34_35.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm, vad tror ni om att satsa på ett golv i "rostig" färg som matchar kakel och bänkskivor, antingen klinker eller linoleum-plattor (typ vitt/rost-rutigt)? :-/ Vill gärna ha smakråd!

Här är en bild vi tog i affären innan nedmontering. Det är dold kyl, frys och diskmaskin.

• KOK3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Såpat furugolv (original?) och sånt där vitt franskt kakel med blått mönster på kanske?

/pinebar

Mm, såpat furugolv tänkte vi ha i resten av huset, men jag tänkte att det kanske är besvärligt med trägolv där man tillreder mat? :-/

Tänker behålla det tegelliknande kaklet som är på bilden då den medföljande fläktkåpan är gjord i samma kakel. Funderar mest på vad man ska ha för färg på dom spontade väggarna?

Jag tycker att det "rostrutiga" golvet låter jättesnyggt! Ni kan säkert låna hem plattor från butiken för att testa vad ni ska kombinera med – helvitt eller någonting med lite ton i (ljusgrått kanske, om ni nu målar pärlsponten i den kulören?).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.