Mikael_L
Jaha, vad kan man tro om den här då? (kolla bilderna).

Såvitt jag förstått kan den avgöra om det är lik eller växelspänning.

På baksidan står det lite kryptiskt 1-1,5 mA 3mS, vilket får mig att tänka på JFB-test.
Däremot är ju vare sig tid eller ström rätt, så jag antar att jag tänker fel då ...

• matpinne.jpg
  • matpinne-1.jpg
Tja tolkar som om 4,5 V till 380 V lik och växelsp. klarar den enligt märkningens övre rad. Sen kommer "ED 30s", kan det betyda att man inte skall mäta längre än så (Kan bli för varmt i den vid 380 V annars ???)

Undre raden 1-1.5mA, borde vara den ström som den drar... under/inom 3 millisekunder eller ?

(Tänds en diod är det lik- och bägge växel antar jag)

Denna var vanlig förr. Är inte tillåten nu!

Varför är den inte tillåten längre?

Två lysdioder + och - visar polaritet vid "stora proben". Bägge lyser vid AC. Funkar från några volt upp till 400 (380).

Löser dock gärna JFB så 1-1.5mA undrar jag över. Har iofs inte kollat texten på min men utseendet är identiskt.

Undrar också över varför den inte skulle vara tillåten.

om den är typad upp till max 380 V får man väl inte använda den på 400 V, men för att mäta inom dess område hade inte jag hört något om. Tror jag har en sån kvar i garaget nånstans...

Förbjuden?
  • Att saluföra?
  • Att använda professionellt
  • Att använda pga elsäkerhetsaspekter?
Om alla elapparater som är märkta med 380V skulle det bli förbjudna så skulle det bli kö på sopstationerna!

Jag har också en sådan liggande och den fungerar som sagt även idag även om jag inte använder den.

När vi ändå är inne på spänningsprovare så undrar jag om någon kan ge tips på bra moderna provare för beröringsfria och vanliga handhållna spänningsprovare. Jag har ett antal olika AVO-metrar men inga bra handinstrument.

Tackar på förhand! :)

Den är förbjuden pga att det var för dålig isolering tror jag. Den fanns just då jag började jobba för 11 år sedan men försvann just då. Det var flera som hade fått ström av den.. Om de var sladden eller testproberna som var defekta minns jag ej.

Ser ut som en sådan iaf..

Dom hade ingen inbyggd "säkring" så om man mäter tex. på ett skensystem med många ampere bakom och det blir nått fel i mätapparaten ( och det har hänt) kan det bli en mycket kraftig kortis i mätaren =livsfarligt. Om jag inte mins fel var det därför dom förbjöds, det finns även i dag "mätare" med samma svagheter att köpa så en varning kan vara på sin plats.
Dom "godkännda" har alla en inbyggd säkring som förhindrar att det blir kortis i mätaren.

Rrrrr skrev:
Den är förbjuden pga att det var för dålig isolering tror jag. Den fanns just då jag började jobba för 11 år sedan men försvann just då. Det var flera som hade fått ström av den.. Om de var sladden eller testproberna som var defekta minns jag ej.

Ser ut som en sådan iaf..
Min fick jag på jobbet 1978, så den har saluförts i mer än 20 år!

Min är säkert från den tiden också. :eek:

elmont skrev:
Dom "godkännda" har alla en inbyggd säkring som förhindrar att det blir kortis i mätaren.
Får man be om ett exempel på en prisvärd sådan? Antar att det är hög tid att uppgradera sig. :)

Fluke T140

Mikael_L
Tack för alla synpunkter hitintills.
Jag ska kolla om den löser en JFB.

Den råkade "ramla in" i hushållet. Jag ser egentligen inte att den egentligen kommer bli använd nåt. Löser den JFB så kan den få agera enkel JFB-testare, annars får den ligga i nån låda som reservpryl för att kunna konstantera spänning / ej spänning.

Mikael_L
Mellan varven är jag dock sugen på att köpa denna:
http://www.jula.se/tangamperemeter-ut201-127849
405011-jpg.jpg
edit:
Jag äger givetvis redan en multimeter, eller 2 faktiskt.
Även om den ena är iec 61010 class III-klassad så tycker jag ändå inte att en multimeter är det mest praktiska elektrikerverktyget. En sådan här strömtång/multimeter känns betydligt mer användbart och säkert.

Redigerat:
Den tången duger nog utmärkt för hemmabruk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.