289 958 läst ·
2 205 svar
290k läst
2,2k svar
Den stora tråden om släp
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 921 inlägg
Är det verkligen provförrättarnas sak att agera polis och hantera frågor utanför själva uppkörningen?
Jag är skeptisk.
Jag är skeptisk.
När jag tog B96 fick jag ingen fråga om hur släpet kommit på plats. Det första jag gör sen när vi åker ut på uppkörningsrundan är att köra för fort. Det är en 40-sträcka och jag är snabbt uppe i 60 innan jag kollar hastighetsmätaren. Tänker att nu är det ju kört direkt. Men vi åker vidare och efter en stund får jag en kommentar om hur svårt det är att hålla 40 på flera ställen. (Bor i en stad med massor av nya 40-sträckor). Godkänt körprov.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 921 inlägg
Har en fundering/fråga om påskjutsbroms efter att ha fått underkänd besiktning av att den var "stum" då de på besiktningen körde framåt sakta, bromsade och ville att den skulle gå ihop lite? Jag köpte ny dämpare enligt spec på bromsen som är ännu hårdare än den gamla!
Så nu till min fråga ska den gå att trycka ihop lätt? eller yrar dom bara i nattmössan?
Så nu till min fråga ska den gå att trycka ihop lätt? eller yrar dom bara i nattmössan?
Med spännband har jag justerat in bromsarna men dom hävdade att påskjutet skulle röra på sig bara genom att köra sakta utan last och bromsa vilket jag tycker känns konstigt...
Det låter lite konstigt i mina öron, kanske på ett släp med låg lastvikt, men annars kommer det ju smälla rejält i påskjutet när du har maxlast på flaket.
hur gjorde de egentligen kontrollen? Det ska ju göras med hjulen på rullar och sedan trycker man ihop påskjutet med någon hävarm.
hur gjorde de egentligen kontrollen? Det ska ju göras med hjulen på rullar och sedan trycker man ihop påskjutet med någon hävarm.
Dom körde på rullarna och testade både med handbromsen och påskjutet, allt bra där, sen ber den som är utanför den andra att köra framåt och bromsa och då säger han "stum" och ber föraren att köra fram igen och bromsa... 
Vanligt 750 med tjänstevikt 170 kg och maxlast på 580 kg.
Vanligt 750 med tjänstevikt 170 kg och maxlast på 580 kg.
Jag har aldrig varit med om det provet heller. Däremot hade jag enorma problem med bromsverkan på våra boggisläp axlar när det ej var last, otroligt svårt att få till jämnt. En pall med betongplintar på släpet vid varje besiktning har sen dess löst problemet.
Det låter inte riktigt. En tom vagn kräver normalt kraftig inbromsning för att pressa ihop dragstången. Skulle det gå för lätt kommer bromsen riskera att låsa hjulen och styrförmågan upphör, dvs vagnen kan sladda ut i mötande vägbana eller dra runt bilen.
Påskjutet ska på inget sätt gå trögt/kärvt men påskjutsdämparen ska med sin gasfjäder skjuta ut påskjutet.
Den hävarm man bromsprovar med har en utväxling på 5-10 gånger och kräver en del handkraft att manövrera. Så det säger sig självt att lättare inbromsning i låg fart med tomt släp inte räcker för att pressa in påskjutet. Vissa besiktningsmän saknar tyvärr teknisk kunskap om detta.
Det känns inte bra när man besiktar och får nerslag på kort slaglängdsreserv, åker hem och finner att det bara behövs marginell justering, man besiktar om och får omdömet " riktigt bra". Men jag har ju knappt gjort nått?
Numer har min dragstång gradering 0-25-50-100%. Diskussionerna och ombesiktningarna har uteblivit....
Påskjutet ska på inget sätt gå trögt/kärvt men påskjutsdämparen ska med sin gasfjäder skjuta ut påskjutet.
Den hävarm man bromsprovar med har en utväxling på 5-10 gånger och kräver en del handkraft att manövrera. Så det säger sig självt att lättare inbromsning i låg fart med tomt släp inte räcker för att pressa in påskjutet. Vissa besiktningsmän saknar tyvärr teknisk kunskap om detta.
Det känns inte bra när man besiktar och får nerslag på kort slaglängdsreserv, åker hem och finner att det bara behövs marginell justering, man besiktar om och får omdömet " riktigt bra". Men jag har ju knappt gjort nått?
Numer har min dragstång gradering 0-25-50-100%. Diskussionerna och ombesiktningarna har uteblivit....