P Prodigys skrev:
Satte uppkörningen för BE idag. Teorin klarade jag i höstas så nu blir det ut och fixa material till [länk] ;)
Grattis! Alltid najs med en till behörighet på lappen.

Finns det nån gratissida där man kan köra ett prov på BE?

T
nino nino skrev:
Var det bara lite körning och backa runt hörn nu?
Jag körde upp i Tullinge (södra Stockholm) i november och jag fick börja med att koppla vagnen och göra en säkerhetskontroll av bil och släp inklusive frågor på lastsäkringen och var man hittar info om kultryck, vikter etc.
Sen var det en "vanlig" uppkörning för B-kort med mycket villakvarter (30-50-40-skola-skymd sikt), en knepig stopplikt under järnväg med trång genomfart och flera cirkulationsplatser. Vidare körning efter skyltning mot angivna mål där de tittade på placering, uppsikt, samspel med medtrafikanter, växling, bromsberedskap osv.
I villakvarteret fick jag backa runt hörn där jag skulle välja vilket med hänsyn till lämplighet...
Tillbaka på TSV skulle jag backa in i en ficka till vänster och fick inte backa på något och skulle stå rakt i fickan med rakt ekipage.
Avslutningsvis så skulle släpet backas in i en parkeringsplats och kopplas loss på ett säkert sätt och bilen parkerad bredvid.

Tog nog 40-45 minuter totalt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns det nån gratissida där man kan köra ett prov på BE?
Vill minnas att det inte var direkt dyrt att köpa ett gäng digitalprov man loggar in på en sida och simulerade ett prov. några hundralappar typ

• Gilla
nino
  • Laddar…
F
Har nu bokat in körprovet för BE. Jag har ett gallersläp som jag funderar på om det kan användas. Exempelvis om jag sätter upp en plyfa på främre gallret för att hindra bakåtsikten. Någon som vet om det är godkänt?
Nedan ur TV:s skrivning om krav på släp vid körprov:
  • "ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används."

Det ska vara en sluten lådkonstruktion.

Edit: Detta verkar inte gälla längre: Dessutom måste det ju tillsammans med din bil klassas som ett BE ekipage, dvs kräva BE.

Redigerat:
F Frågan skrev:
Har nu bokat in körprovet för BE. Jag har ett gallersläp som jag funderar på om det kan användas. Exempelvis om jag sätter upp en plyfa på främre gallret för att hindra bakåtsikten. Någon som vet om det är godkänt?
Nedan ur TV:s skrivning om krav på släp vid körprov:
  • "ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används."
Gör dig själv en tjänst och fråga en körskola vad de skall ha för att hyra ut ett färdiglastat & lastförankrat BE för körprovet. Vissa har tom släpen ståendes på uppkörningsplatserna, så slipper du problemet med hur du skall få dit ett BE-släp.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
F
Tidigare var det ju en logistisk utmaning att få till det men nu (som jag tolkar det) så kan jag själv köra dit med ett släp mha mitt befintliga B96. Kravet på fordonskombinationen vid uppkörning för BE är exvis "Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3500 kg." vilket funkar med B96 samt diverse andra rätt lätthanterade krav. Så antingen ett bensinmackssläp eller mitt eget gallersläp. Släp via körskola kostar 3000 kr men finns bara i paketlösningar så minimum 7000 kr.

T
F Frågan skrev:
Tidigare var det ju en logistisk utmaning att få till det men nu (som jag tolkar det) så kan jag själv köra dit med ett släp mha mitt befintliga B96. Kravet på fordonskombinationen vid uppkörning för BE är exvis "Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3500 kg." vilket funkar med B96 samt diverse andra rätt lätthanterade krav. Så antingen ett bensinmackssläp eller mitt eget gallersläp. Släp via körskola kostar 3000 kr men finns bara i paketlösningar så minimum 7000 kr.
Då kanske det är enklare att hyra ett kåpsläp med totalvikt som gör att det krävs BE/B96 och lasta det enligt instruktionerna (styckegods, minst hälften av lastvikten för släpet, lasten säkrad korrekt etc) så slipper du tänka på inklädning och nitisk trafikinspektör. Även om du har "rätt" så kan det bli trist att behöva stå och dividera om det innan uppkörningen. :)

F
MathiasS MathiasS skrev:
Dessutom måste det ju tillsammans med din bil klassas som ett BE ekipage, dvs kräva BE
Har du någon källa på det? Jag kan inte hitta det i Transportstyrelsens föreskrifter.

Tekniska krav på bil och släp
Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3500 kg.

Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/h och ska ha:
  • en tjänstevikt av minst 1000 kg
  • en totalvikt av högst 3500 kg
  • huvudstöd (nackskydd) på framsätena
  • godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena
Släpfordonet ska:
  • ha en totalvikt av minst 1000 kg och högst 3500 kg
  • vara lastat till minst halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär, bruttovikten får dock inte understiga 800 kg
  • ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används.
  • vara utrustad med färdbroms (gäller även vid omprov som enbart omfattar säkerhetskontroll).

F Frågan skrev:
Har du någon källa på det? Jag kan inte hitta det i Transportstyrelsens föreskrifter.
Nej, jag tror jag har fel på den punkten. Det gäller inte längre.

F
T Testarn skrev:
Då kanske det är enklare att hyra ett kåpsläp med totalvikt som gör att det krävs BE/B96
Jo det är min backup-plan. Tänkte mest kolla om det är praxis att man godkänner gallersläp med lämplig modifiering.

Hus tomte
Du kan ju inte köra dit me ett BE ekipage när du inte har BE.

vet inte hur du tänkte där:thinking:

MathiasS MathiasS skrev:
Nej, jag tror jag har fel på den punkten. Det gäller inte längre.
Jag trodde också det var så men verkar ändrat. Så med många bilar verkar man kunna köra upp BE med B96-tillåtet släp, intressant. Vanliga 1000kg-släp och lite tyngre bilar uppfylller kraven, men jag har aldrig sett någon köra upp med sådana, nästan bara tandemaxel och 14-1500 kg totalvikt. Reglerna är från 2017 så inte så nya.

Nu tog jag BE direkt så för mig var det ingen skillnad.

/M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.