B Bjober skrev:
Numer har min dragstång gradering 0-25-50-100%. Diskussionerna och ombesiktningarna har uteblivit....
Har du några bilder på den graderingen?
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det låter inte riktigt. En tom vagn kräver normalt kraftig inbromsning för att pressa ihop dragstången. Skulle det gå för lätt kommer bromsen riskera att låsa hjulen och styrförmågan upphör, dvs vagnen kan sladda ut i mötande vägbana eller dra runt bilen.
Påskjutet ska på inget sätt gå trögt/kärvt men påskjutsdämparen ska med sin gasfjäder skjuta ut påskjutet.
Den hävarm man bromsprovar med har en utväxling på 5-10 gånger och kräver en del handkraft att manövrera. Så det säger sig självt att lättare inbromsning i låg fart med tomt släp inte räcker för att pressa in påskjutet. Vissa besiktningsmän saknar tyvärr teknisk kunskap om detta.

Det känns inte bra när man besiktar och får nerslag på kort slaglängdsreserv, åker hem och finner att det bara behövs marginell justering, man besiktar om och får omdömet " riktigt bra". Men jag har ju knappt gjort nått?

Numer har min dragstång gradering 0-25-50-100%. Diskussionerna och ombesiktningarna har uteblivit....
Skulle vilja se bilder på din gradering jag med

har en boggi kärra som har för kort reserv enligt bilprovningen, men minsta justering så ligger bromsarna på och när jag mäter hemma med spännband är det OK!
 
Jodå det kommer bilder, men det dröjer en vecka... det är en typ pil urklippt i plåt som dragits fast i kulhandskens bakre bult. Pilen pekar bakåt på dragstången och där är en skala ritad med spritpenna. Minns jag rätt har ena vagnen 100mm slag och den andra 80-90mm. Jag har sett lite olika uppgifter men 30 eller 25% reserv ska det minst vara.
Mina påskjut ser lite olika ut men det ska gå att klura ut när stången bottnat, finns liksom nått det tar stopp mot. (Man kan ju få vara beredd att argumentera för sin sak och visa bilprovaren....på ett glatt och lättsamt sätt...)
Tror det räcker att backa för att bottna stången när man ska rita sin skala. Annars får man haka av bromslänkaget.
Försökte googla fram mått på slaglängd från bromstillverkaren men hittade inte riktigt.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag har aldrig varit med om det provet heller. Däremot hade jag enorma problem med bromsverkan på våra boggisläp axlar när det ej var last, otroligt svårt att få till jämnt. En pall med betongplintar på släpet vid varje besiktning har sen dess löst problemet.
När jag var inne och skulle besiktiga ett av mina obromsade släp senast, så ville de i fortsättningen se släpen helt olastade. Det var först efter att jag börjat ifrågasätta var denna information/dessa krav finns, som de motvilligt gick med på att låta det gå för denna gång..

Jag har besiktigat släp i över 15 år och aldrig hört det tidigare. Som jag uppfattade deras beskrivning så handlade det som arbetsmiljörelaterade orsaker, snarare än tekniska?
 
GoForIt GoForIt skrev:
När jag var inne och skulle besiktiga ett av mina obromsade släp senast, så ville de i fortsättningen se släpen helt olastade. Det var först efter att jag börjat ifrågasätta var denna information/dessa krav finns, som de motvilligt gick med på att låta det gå för denna gång..

Jag har besiktigat släp i över 15 år och aldrig hört det tidigare. Som jag uppfattade deras beskrivning så handlade det som arbetsmiljörelaterade orsaker, snarare än tekniska?
Enligt TSFS 2017:54 (kan finnas någon senare, kollade inte noga), paragraf 18 får du ha lite last, men inte fullt lastat.

18 § Ett fordon får vara delvis lastat om det finns skäl för det och särskilda säkerhetsföreskrifter inte anger att fordonet ska vara olastat.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Enligt TSFS 2017:54 (kan finnas någon senare, kollade inte noga), paragraf 18 får du ha lite last, men inte fullt lastat.

18 § Ett fordon får vara delvis lastat om det finns skäl för det och särskilda säkerhetsföreskrifter inte anger att fordonet ska vara olastat.
Volym eller viktmässigt?
I mitt fall var släpet inte ens halvlastat viktmässigt, och jag använder släpet löpande i mitt företag.
De kunde på förfrågan inte hänvisa till någon information.
Besiktningsföretaget i det här fallet var Besikta.
 
GoForIt GoForIt skrev:
När jag var inne och skulle besiktiga ett av mina obromsade släp senast, så ville de i fortsättningen se släpen helt olastade. Det var först efter att jag börjat ifrågasätta var denna information/dessa krav finns, som de motvilligt gick med på att låta det gå för denna gång..

Jag har besiktigat släp i över 15 år och aldrig hört det tidigare. Som jag uppfattade deras beskrivning så handlade det som arbetsmiljörelaterade orsaker, snarare än tekniska?
Där ser man! Jag har kapell så frågan om vad jag har på släpet har aldrig kommit upp. Sist jag var där så frågade han tom innan om jag hade sett till att ha bra med last:)
 
GoForIt GoForIt skrev:
Volym eller viktmässigt?
I mitt fall var släpet inte ens halvlastat viktmässigt, och jag använder släpet löpande i mitt företag.
De kunde på förfrågan inte hänvisa till någon information.
Besiktningsföretaget i det här fallet var Besikta.
Det framgår inte, så det blir upp till besiktningsföretagets godtycke.

Problemet generellt med släp är att man tidigare fick spänna ner dessa i marken för att göra bromsprovet, det är vad jag förstår inte tillåtet längre och därför är det svårt att bromstesta vissa släp (typiskt större släp som har bromsar för flera ton) pga för dålig friktion mot rullarna.
 
Jag har fått besiktiga en båttrailer med båt på flera ggr. Vikten var närmare 80-85% av maxvikten. Förvisso några år sen nu..
 
Det här med last kan ju ha ändrats de senaste åren men när jag hade båt får ett antal år sedan så stod den alltid på trailern när det var dags för besiktning. Jag tyckte att besiktningen gick utmärkt varje gång eftersom de som besiktigade oftast nästan var mer intresserade av båten än av trailern. Men det var aldrig något snack om att det var last på trailern och lasten var nog kring 95-105% (hängde på hur mycket bränsle som fanns i den fasta tanken) av vad den trailern var godkänd för.
 
Vad regeln är står ju lite längre upp. Hur den tillämpas tror jag varierar stort.
 
useless useless skrev:
Har du några bilder på den graderingen?
Närbild av en dragstång med fäst pil och suddiga markeringar ritade med spritpenna, på en snötäckt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig dragstång till släpvagn med märkningar ritade med spritpenna, synliga i snöig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dåligt med siffror kvar med ni ser nått på första bilden i alla fall. Ritat med spritpenna direkt på dragstången. Och hur pilarna sitter fast i draget.
 
  • Gilla
Mickebandsåg och 5 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
När jag var inne och skulle besiktiga ett av mina obromsade släp senast, så ville de i fortsättningen se släpen helt olastade. Det var först efter att jag börjat ifrågasätta var denna information/dessa krav finns, som de motvilligt gick med på att låta det gå för denna gång..

Jag har besiktigat släp i över 15 år och aldrig hört det tidigare. Som jag uppfattade deras beskrivning så handlade det som arbetsmiljörelaterade orsaker, snarare än tekniska?
Jag bokade tid igår för att besiktiga släpet och på hemsidan stod det att "släpet ska i princip vara olastat" så lite utrymme för godtycke verkar ju finnas.
 
M Myckling skrev:
Jag bokade tid igår för att besiktiga släpet och på hemsidan stod det att "släpet ska i princip vara olastat" så lite utrymme för godtycke verkar ju finnas.
ja eftersom släpet får vara delvis lastat.
 
GoForIt GoForIt skrev:
När jag var inne och skulle besiktiga ett av mina obromsade släp senast, så ville de i fortsättningen se släpen helt olastade. Det var först efter att jag börjat ifrågasätta var denna information/dessa krav finns, som de motvilligt gick med på att låta det gå för denna gång..

Jag har besiktigat släp i över 15 år och aldrig hört det tidigare. Som jag uppfattade deras beskrivning så handlade det som arbetsmiljörelaterade orsaker, snarare än tekniska?
Det finnas både tekniska och säkerhetsmässiga orsaker till att fordonet inte skall vara tungt lastat.
Nu gäller det väl främst tunga lastfordon, men skall man lyfta axel eller ram så uppstår punktbelastningar som kan skada fordonet och personal. Tex däck och luftfjädringsbälgar som är i dåligt skick smäller gärna i samband med lyft. Jag har bevittnat ett antal bälgsmällar på verkstaden under åren. Det är runt 10bar tryck, dvs runt 1000-2000kg tryck som slår undan huvudet på mekanikern som ligger direkt mot en sån luftbälg! Detta ska man ha respekt för.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.