Jag är på jakt efter golv till flera rum i huset. Jag vill ha samma golv i alla rum. Det är golvvärme(spårade spånskivor). Golvet jag siktar på är ett vanligt klassiskt 3-stav lamellparkett. Dvs 2-3mm trä så man kan slipa någon sväng om det skulle krävas. Jag vill gärna ha så naturlig ek-ton i golvet som möjligt. Det är väl enklast att koplettera med liknande golv i framtiden då, antar jag.

När jag kollar på den här typen av golv rent generellt så är det väldigt mkt kvist och skiftningar. Det ger ett oroligt intryck tycker jag. Jag har i huset ett annat golv som är lagt 1972 och har sedan dess trafikerats. Det är fortfarande i väldigt gott skick och det har aldrig slipats om. Det är inte en kvist på hela golvet och det är endast mks svaga nyansskillnader mellan stavarna. I princip upplever man det som helt homogent i ytan. Går det att få tag på sådana golv i dagsläget? Det kostar kanske mer än vad jag är beredd att betala?

När jag kikar på de billigare golven i byggladorna så tycker jag att bauhaus har ett golv som verkar vara rätt så ok i förhållande till priset. Knappa 400 SEK/kvadrat.

https://www.bauhaus.se/parkettgolv-lignum-oak-tribus-5g-3-stav-ek-mattlack-2-64m-pkt

Det ser ju relativt OK ut på visningsbilderna. Men hur tusan vet man vad just mina paket innehåller? Det vore ju trist att inse att golvet inte håller måttet ca 15-20 kvadrat in i projektet.

Vad har ni för erfarenheter av den här typen av golv? Kom gärna med tips. Och lägg gärna upp bilder.

Här fick du inte mycket hjälp ser jag. Vi byggde nytt 2023, klart 24. Nu vet jag inte hur din planlösning ser ut. Men vi valde ett golv från tarkett. I de stora utrymmena valde vi plank. Men trestav i alla mindre rum. Dock samma serie. Väldigt nöjda med det.

Har går det/har det gått för dig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.