peternicklas
Hur är det med dräneringen runt trappen?
 
ToryKulan skrev:
Om man tittar på bilden från i höstas så ser man att trappan är våt lite överallt. Alltså innan vintern och innan saltet eventuellt gjort saker och ting ännu värre.
Exakt, och då hade inte putsen lossnat.
 
Nä, ingen speciell dränering runt trappan. Trappan är byggd med murade lecablock på en gjuten sula, utan armering. Men runtom trappan gjordes ingen speciell dränering. Det är lagt nya stengång, med först fiberduk och sedan sand som packades och sedan ny betongsten i snyggt mönster.

Borde det varit någon dränering runt trappan?
 
peternicklas
ToryKulan skrev:
Nä, ingen speciell dränering runt trappan. Trappan är byggd med murade lecablock på en gjuten sula, utan armering. Men runtom trappan gjordes ingen speciell dränering. Det är lagt nya stengång, med först fiberduk och sedan sand som packades och sedan ny betongsten i snyggt mönster.

Borde det varit någon dränering runt trappan?
Jag hade nog lagt dränering runt trappen från början. Vatten har en bra förmåga att kunna "klättra" kapilärverkan.
 
Har varit på Hem och Villamässan idag. Lite tråkigt som vanligt, men det fanns en som sålde denna produkt http://duracoat.se/info/132/DuraTrapp
Tror ni att det skulle varit ett möjligt sätt att reparera trappan? Då tänker jag att man bara knackar bort den gamla putsen och spacklar sidorna med det här tvåkomponentspacklet och lägger i stenen i det spacklet.

Nu har vi ju fortfarande inte kontaktat den som utfört jobbet och reklamerat skadan, men det kan vara bra att själv ha någon åsikt om hur skadan ska lagas när vi tar upp diskussionen.
 
ToryKulan skrev:
Har varit på Hem och Villamässan idag. Lite tråkigt som vanligt, men det fanns en som sålde denna produkt [länk]
Tror ni att det skulle varit ett möjligt sätt att reparera trappan? Då tänker jag att man bara knackar bort den gamla putsen och spacklar sidorna med det här tvåkomponentspacklet och lägger i stenen i det spacklet.

Nu har vi ju fortfarande inte kontaktat den som utfört jobbet och reklamerat skadan, men det kan vara bra att själv ha någon åsikt om hur skadan ska lagas när vi tar upp diskussionen.
Man kan inte bygga en trappa i Leca, den suger till sig vatten som en svamp. En trappa ska armeras och gjutas i ett mycket starkt bruk.
Förr hette det klass A bruk, men jag tror att det är ett nytt klassnings-system numera.
En riktigt armerad (järnen minst 5cm innanför betongytan) trappa tål att saltas hela vintern.
Annars skulle man ju inte kunna salta broar.
Reklamera trappan, det är en hittepå konstruktion.
Vill du ha mer kött på benen, låna hus ama på biblioteket och läs på hur en trappa ska konstrueras (vilket egentligen inte är din uppgift eftersom du har köpt den tjänsten).
 
Snicksnack. Klart man kan bygga en trappa i leca.
 
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
H
Hoppas jag dock att TS har fått till trappan är över 3 år sedan han skapade tråden
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.