18 129 läst ·
22 svar
18k läst
22 svar
Den nya trappan fryser sönder!
Nä, ingen speciell dränering runt trappan. Trappan är byggd med murade lecablock på en gjuten sula, utan armering. Men runtom trappan gjordes ingen speciell dränering. Det är lagt nya stengång, med först fiberduk och sedan sand som packades och sedan ny betongsten i snyggt mönster.
Borde det varit någon dränering runt trappan?
Borde det varit någon dränering runt trappan?
Jag hade nog lagt dränering runt trappen från början. Vatten har en bra förmåga att kunna "klättra" kapilärverkan.ToryKulan skrev:Nä, ingen speciell dränering runt trappan. Trappan är byggd med murade lecablock på en gjuten sula, utan armering. Men runtom trappan gjordes ingen speciell dränering. Det är lagt nya stengång, med först fiberduk och sedan sand som packades och sedan ny betongsten i snyggt mönster.
Borde det varit någon dränering runt trappan?
Har varit på Hem och Villamässan idag. Lite tråkigt som vanligt, men det fanns en som sålde denna produkt http://duracoat.se/info/132/DuraTrapp
Tror ni att det skulle varit ett möjligt sätt att reparera trappan? Då tänker jag att man bara knackar bort den gamla putsen och spacklar sidorna med det här tvåkomponentspacklet och lägger i stenen i det spacklet.
Nu har vi ju fortfarande inte kontaktat den som utfört jobbet och reklamerat skadan, men det kan vara bra att själv ha någon åsikt om hur skadan ska lagas när vi tar upp diskussionen.
Tror ni att det skulle varit ett möjligt sätt att reparera trappan? Då tänker jag att man bara knackar bort den gamla putsen och spacklar sidorna med det här tvåkomponentspacklet och lägger i stenen i det spacklet.
Nu har vi ju fortfarande inte kontaktat den som utfört jobbet och reklamerat skadan, men det kan vara bra att själv ha någon åsikt om hur skadan ska lagas när vi tar upp diskussionen.
Man kan inte bygga en trappa i Leca, den suger till sig vatten som en svamp. En trappa ska armeras och gjutas i ett mycket starkt bruk.ToryKulan skrev:Har varit på Hem och Villamässan idag. Lite tråkigt som vanligt, men det fanns en som sålde denna produkt [länk]
Tror ni att det skulle varit ett möjligt sätt att reparera trappan? Då tänker jag att man bara knackar bort den gamla putsen och spacklar sidorna med det här tvåkomponentspacklet och lägger i stenen i det spacklet.
Nu har vi ju fortfarande inte kontaktat den som utfört jobbet och reklamerat skadan, men det kan vara bra att själv ha någon åsikt om hur skadan ska lagas när vi tar upp diskussionen.
Förr hette det klass A bruk, men jag tror att det är ett nytt klassnings-system numera.
En riktigt armerad (järnen minst 5cm innanför betongytan) trappa tål att saltas hela vintern.
Annars skulle man ju inte kunna salta broar.
Reklamera trappan, det är en hittepå konstruktion.
Vill du ha mer kött på benen, låna hus ama på biblioteket och läs på hur en trappa ska konstrueras (vilket egentligen inte är din uppgift eftersom du har köpt den tjänsten).
Snicksnack. Klart man kan bygga en trappa i leca.
Klicka här för att svara