Våren 2012 fick vi utemiljön renoverad. Samtidigt byggdes en ny trappa till entrén. Den blev väldigt snygg, men är antagligen totalt felbyggd.

Tidigare hade vi en trappa som var en färdiggjuten betongtrappa med sjösten. Installerad i slutet av 70-talet och säkert det modernaste man kunde få då, men inte så kul numera.

I samband med hela uterenoveringen så fick vi ny dränering och alltså var det då nödvändigt att riva den gamla trappan. Då fick vi också möjlighet att få en snyggare, modernare trappa. Den som ritade hela renoveringen av utemiljön, ritade också trappan och föreslog hur den skulle se ut. Och ja, den blev ju fräck, alltså rent designmässigt. Men, som vi ser det efteråt, en katastrof rent konstruktionsmässigt.

Trappan är byggd av murade lecablock som lades på en gjuten sula. Om jag kommer ihåg rätt så såg jag inte någon armering i sulan. Men det kanske inte ska vara armering i en sån sula? Sedan är trappan putsad. Och då kan man kan fråga sig vad dom putsat med? Därefter är det lagt stenplattor ovanpå som fogats med någon typ av klinkerfog. Sedan har vi själva målat putsen med silikatfärg.

Som ni ser av bilderna så har trappan frusit sönder i vinter. Det ser också ut som om den beter sig som en svamp och suger åt sig en massa vatten. Naturligtvis har vi varit tvungna att salta, detta är i södra Skåne. Det har snöat, töat och frusit om vartannat, med blankis på trappan vissa dagar.

En annan sak som är lite märklig är att vi aldrig pratade om eller fick förslag på trappräcke. Vi har under den här tiden insett att trappan känns lite farlig, det är långt ner från översta platån. Om man står överst på trappan med några matkassar är det väldigt enkelt att ta ett felsteg och ramla ner. Det lilla jag läst på om regler på Boverket säger att det ska finnas trappräcke på båda sidor om trappan är högre än 50 cm. Det borde väl den som ritat trappan känna till?

Ja, vi ska reklamera detta jobb. Saker och ting måste göras om. Det går inte att göra det just nu, först måste det bli varmare.

Man vad tycker ni alla experter att vi ska begära att firman ska göra med detta? Det hade varit bra med mer kunskap innan vi kontaktar firman för åtgärd. Utetrappan hösten 2012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utetrappan 2013-02-22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den såg inte kul ut, men att salta betong är vad jag vet ingen bra grej... Men det borde inte se ut sådär,,,

Kalasclas skrev:
Den såg inte kul ut, men att salta betong är vad jag vet ingen bra grej... Men det borde inte se ut sådär,,,
Jo, det håller jag med om. Med det ingår i begreppet "felkonstruerad". Vi måste kunna salta på en trappa här i södra Skåne, med tanke på snö/tö/frysgrader/plusgrader/blankis. Blankis på en sådan trappa ska man inte leka med!

Ja denna trapp var rätt felkonstruerad kan man säga!
Form följer knappast funktion i detta fall.

Jag skulle nog inte reklamera denna trapp, för saltar man på denna konstruktion blir det på detta vis, tråkigt att ni inte blivit informerade om att den inte är saltningsbar.
Däemot hoppas jag att ni kan reklamera denna trapp, det vor riktigt bra.

När ni beställer ny trapp behöver ni nog tänka över en kravspecifikation först, typ:
Saltningsbar.
Rätt steghöjd.
Trappräcke.
Tillräckligt stora stegplan.
Hållbar material, en stentrapp borde hålla 100 år.
Inga sylvassa hörn.......

Nej, håller absolut inte med dig om att det måste vara ett konstruktionsfel, oavsett om det är skåne eller norrland.
Frostsprängning i betong och murade konstruktioner är något som uppstår om vatten tränger in i dessa konstruktioner. MEN problemet blir mycket värre pga av saltet som gör att expansionsvolymen blir 10-15 % större och därmed så kommer skadorna bara att öka och bli som på bilden.
Om du måste salta så får välja andra material.
Jag själv har jag bott/bor delvis i skåne med en gjuten trappa från 20 talet under många år och klarat mig med sopkvast, skyffel och grus eftersom jag försökt att undvika denna sortens problem.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Om trappen går sönder av saltningen så är den felkonstruerad eller felbehandlad.
Detta kan vi tvista om förstås, då vi har olika åsikter.

Men......hur ska nu TS göra när han beställer ny trapp för att få den saltningsbar och hålla?

Själv saltade jag en trapp för 20 år sen............helt otroligt obegåvat av mig då trappen i princip upplöstes under vintern.........men den nya trappen jag byggde blev å andra sidan helt skottningsbefriad då jag gjorde den av stålgaller.
Den blev inte helt vacker, men ooootroligt skönt att slippa skotta trappen!

Redigerat:
Det finns andra "snösmältningsmedel" i handeln som inte förstöra betong.

Jag har saltat trappan i ett par års tid. Det enda bekymret är saltfläckar på hallgolvet...
Har dom lagt stegen med korrekt lutning?
Enda sättet för saltet att tränga in i den trappan är ju om stegen lutar inåt.
Med andra ord TROR jag inte att det är saltet. Felt betong eller dåligt blandad betong snarare.

Har ni beställt uterenoveringen?

isåfall ang trappans funktion med räcke osv, beställde ni det?

Vad säger firman som gjorde jobbet frågat dem ?

Om man tittar på bilderna så tror inte jag att vatten har trängt in ovanaifrån, utan från stegen och in sidorna där det sugits upp. En orsak till så stora skador kan vara salt, men det kan också vara ett olämpligt val av puts. Kalkhaltig puts suger upp vatten som en svamp.

Det är väl frågan om en såpass utsatt konstruktion skall vara putsad överhuvudtaget, borde kanske varit bättra att gjuta i frostsäker betong.

Det ser ju helt klart ut som det borde varit räcke. Frågan är om ansvaret för den missen ligger på firman eller på er, vad hade ni för typ av avtal?

Skall man halkbekämpa så får man göra det med sand eller andra säkra medel för att smälta isen.

Såvitt jag kan se så är det "bara" putsen som frusit sönder. Det är knappast konstruktionsfel utan snarare fel på utförandet. Det kan t.ex. bero på att de inte vattnat ordentligt de första dagarna efter putsningen utan låtit putsen torka ut alldeles för fort. Då blir putsen svag så att den inte tål frostsprängning av vatten som sugits in i putsen. Om putsen uppnår full styrka så tål den frostsprängning utan att gå sönder när vatten sugs in i pustens porer.

Putsningen ska ni kunna reklamera, men jag tycker det största bekymret är designen av hela trappen.
Förutom att räcke saknas så tycker jag att plattformen framför dörren är på tok för liten.

• Gilla
Hallonbåten och 1 till
  • Laddar…
Jag köper inte riktigt förklaringen att det bara skulle vara salt. En hel del av skadorna sitter i ovankant av sättstegen och på de delar av trappan som inte är saltade. Vi har ju bara saltat i gångstråket, inte överallt. Men det är skador överallt, även där det inte varit saltat.

Vi beställde "all inclusive", dvs firman både ritade och utförde jobbet. Vi har haft synpunkter på vilken sorts sten det ska vara ovanpå trappan, lite hur gräsmattan ska vara utformad, och såna rent designmässiga saker. Men inget av konstruktionen. Om den här firman offererar ett totalpaket så tycker jag dom ska ha kunskapen om vad som krävs och vilka byggregler som finns. T ex så skulle dom ha kunskapen om att en så här hög trappa kräver trappräcke.

Vi har ännu inte pratat med firman eller reklamerat jobbet. Men hur tycker ni vi ska reklamera? Vad ska vi säga till dom? Jag tror inte det blir några egentliga problem med att få dom att åtgärda problemen. Men vad och hur ska vi kräva att dom åtgärdar problemen?

Har svårt att tänka mig att putssläppet beror på något annat än frostsprängning.
Vattnet har alltså krupit innanför putsen och det mest sannolika är ju att det kommit smältvatten genom fogarna och över fixen och ner bakom putsen. Vid det laget har saltkoncentrationen sjunkit så pass att det bildats is och POFF, så skjuter den iväg putsen.
Tycker ändå du ska reklamera och samtidigt starkt överväga att designa om delar av trappen så den blir praktisk och säker. För det sistnämnda får du säkert betala några kronor.

Om man tittar på bilden från i höstas så ser man att trappan är våt lite överallt. Alltså innan vintern och innan saltet eventuellt gjort saker och ting ännu värre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.