5 705 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Den lille kemisten - kan man göra egen betpasta?
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Fluorvätesyra är extremt farlig, en av de substanser som frigörs vid bränder i Li-ion batterier och gör att räddningspersonal får växla upp för att möta detta.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Ok, ni har övertygat mig... Vi struntar i att köpa betpasta, kanske inte för att jag är så orolig för själva användningen, men jag vill nog inte ha en stor burk stående...
Men frågan är om det går att beta med en mindre livsfarlig syra? För mig kvittar det ju om det tar två dagar eller två veckor..
Alternativet är nog att fråga svetsaren som svetsade diffen åt mig, och om han svimmar av blotta tanken att ha betpasta på hyllan så tror jag att jag putsar så gott jag kan med Scotchbriteduk och vänjer mig vid att aldrig låta bilen stå med något annat än full eller tom tank... 🤷
Men frågan är om det går att beta med en mindre livsfarlig syra? För mig kvittar det ju om det tar två dagar eller två veckor..
Alternativet är nog att fråga svetsaren som svetsade diffen åt mig, och om han svimmar av blotta tanken att ha betpasta på hyllan så tror jag att jag putsar så gott jag kan med Scotchbriteduk och vänjer mig vid att aldrig låta bilen stå med något annat än full eller tom tank... 🤷
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Heller inget dumt förslag.... 🤔
Frågan är om det går att komma åt bara...
Frågan är om det går att komma åt bara...
Nu verkar du ju redan ha svetsat så detta kommer väl lite sent men skulle inte denna produkt kunna vara något. https://verktygsboden.se/maskin-tek...lsatsmaterial/rotskyddspasta-polarflux-075-kg
Ett pulver som blandas till en pasta för att appliceras på baksidan av svetsfogarna skall skydda roten istället för rotgas.
Obs har inte testat själv och är inte något annat än egenlärd svetsare så har ingen aning om det funkar. Samt att det kanske behöver bearbetas mekaniskt ändå för att få bort rester.
Ett pulver som blandas till en pasta för att appliceras på baksidan av svetsfogarna skall skydda roten istället för rotgas.
Obs har inte testat själv och är inte något annat än egenlärd svetsare så har ingen aning om det funkar. Samt att det kanske behöver bearbetas mekaniskt ändå för att få bort rester.
Bettejp.
Pick & Clean bettejp från Nitty Gritty är en miljövänlig lösning för betning och passivering av rostfritt stål. Optimal att använda för de som behöver återställa svåråtkomliga ytor, rör etc som inte kan plockas ner.
Den är enkel att använda; först appliceras bettejpen på svetsen, låt verka i 5-15 minuter, avlägsna tejpen och torka av ytan med neutraliseringsduk eller neutraliseringsvätska och en torr trasa. Populär produkt för livsmedelsbranchen och medicinsk industri.
Pick & Clean bettejp från Nitty Gritty är en miljövänlig lösning för betning och passivering av rostfritt stål. Optimal att använda för de som behöver återställa svåråtkomliga ytor, rör etc som inte kan plockas ner.
Den är enkel att använda; först appliceras bettejpen på svetsen, låt verka i 5-15 minuter, avlägsna tejpen och torka av ytan med neutraliseringsduk eller neutraliseringsvätska och en torr trasa. Populär produkt för livsmedelsbranchen och medicinsk industri.
Vet inte vart du bor, men jag har en sådan burk betapasta stående. Fövaringstiden är endast ett år, så pastan har blivit lättrinnande. Förvaras i plastbehållare. Jag har inget behov av den mängden jag har, så kan avvara lite om det behövs. Bor i hamburgsundDan_Johansson skrev:
Ok, ni har övertygat mig... Vi struntar i att köpa betpasta, kanske inte för att jag är så orolig för själva användningen, men jag vill nog inte ha en stor burk stående...
Jag har tidigare gjort en syra blandning med citronsyra och vatten. Gör en 7% blandning, fyll tanken och hetta upp till 85°C i 45min. Töm sedan och skölj ordentligt, låt taken ligga orörd i ett dygn så det skyddade oxidlagret "återställs".Dan_Johansson skrev:
Du kan återanvända syra blandningen flera ggr, utan problem.
Detta kommer dock inte ta bort kraftiga missfärgningar, det är mer som en ordentlig grovrengöring.
Passivisering kallas det visst.
Kan du inte glasblästra denDan_Johansson skrev:
Ska bygga lite tankar i rostfritt, och det är ju helt omöjligt att komma åt inuti och putsa svetsfogarna på insidan...
Då vill man ha betpasta, men det verkar som seriösa svetstillbehörsaffärer inte säljer till privatpersoner;
[länk]
Frågan är om det skulle gå att koka ihop något som funkar liknande hemma?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Klicka här för att svara