S Srixon skrev:
antox 71 e extra
Hittas inte av Ahlsells sökmotor... 🤔

H Henrik 75 skrev:
[länk]
Testa ring dem de brukar vara väldigt bra att göra med.
Ska göra ett försök med den lokala vi har i Trollhättan tror jag, sen får vi se om man ska utöka sökområdet... Askim är ju görbart...

Ogillar verkligen betpasta, ett av de få medlen jag verkligen har respekt för. Sinnessjukt effektivt dock.

Jag skulle nog ringa runt och kolla hos lokala firmor, se om du kan få lite i en burk, jag har för mig att glas iaf håller ett tag. Knappt inte man vill ha skiten hemma faktiskt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fast båda tankarna är väl "lösa"?
Dvs, du kan åka iväg med dem till någon som kan beta dem på plats åt dig för en rimlig kostnad.
Eller sitter den stora ihop med ramen?

• Gilla
nykök
  • Laddar…
Betpastan ni pratar om, innehåller den fluorvätesyra? I så fall fundera på alternativa metoder, sinnessjukt farlig substans. Angripna kroppsdelar behöver ofta amputeras för att klara livhanken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluorvätesyra

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Betpastan ni pratar om, innehåller den fluorvätesyra? I så fall fundera på alternativa metoder, sinnessjukt farlig substans. Angripna kroppsdelar behöver ofta amputeras för att klara livhanken.

[länk]
Ja, fluorvätesyra i kombination med både svavelsyra och salpetersyra.

Läste precis att glas inte är någon godkänd behållare. Ska nog besöka min burk i garaget snart, se om den finns kvar.

Riktigt jävla äcklig blandning.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska bygga lite tankar i rostfritt, och det är ju helt omöjligt att komma åt inuti och putsa svetsfogarna på insidan...

Då vill man ha betpasta, men det verkar som seriösa svetstillbehörsaffärer inte säljer till privatpersoner;
[länk]

Frågan är om det skulle gå att koka ihop något som funkar liknande hemma?
Hej, svetsar man rostfria material med tig utan rot gas så blir svetsfogen defekt på insidan, svetsfogen blir por fylld och ingen betning räddar en defekt svetsfog.
Jag har själv varit svetsare i typ 30 år med svetsar prövningar i många material och med de flesta svetsmetoderna (tig, mig/mag och mma)
Den bästa lösningen är att göra om jobbet på rätt sätt.

• Gilla
Bassesme och 1 till
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Hej, svetsar man rostfria material med tig utan rot gas så blir svetsfogen defekt på insidan, svetsfogen blir por fylld och ingen betning räddar en defekt svetsfog.
Jag har själv varit svetsare i typ 30 år med svetsar prövningar i många material och med de flesta svetsmetoderna (tig, mig/mag och mma)
Den bästa lösningen är att göra om jobbet på rätt sätt.
Jo jo, jag vet, jag är utbildad svetsare själv och byggde mina första rostfria projekt för 30 år sen. 👍🏾

Men det är en tank till en bil i 1,5 mm tjock plåt, den kommer hålla bilens livstid även med en dålig svets... Hade det varit grenrör till turbo hade jag självklart använt rotgas..

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:

[länk]
Ojdå, det lät illa.. jobbade som servicetekniker i livsmedelsindustri för 20 år sen och då fick man inte slipa när man lagade saker i produktionslokalen.... Då körde vi mycket med betpasta.... Likaså senare när jag lagade restaurangmaskiner i rostfritt där man inte kom åt att putsa svetsfogarna.... 🤔

Vet inte hur kroppsdelarna ska bli angripna, det var andningsmask och tjocka gummihandskar på när man jobbade med det...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ojdå, det lät illa.. jobbade som servicetekniker i livsmedelsindustri för 20 år sen och då fick man inte slipa när man lagade saker i produktionslokalen.... Då körde vi mycket med betpasta.... Likaså senare när jag lagade restaurangmaskiner i rostfritt där man inte kom åt att putsa svetsfogarna.... 🤔

Vet inte hur kroppsdelarna ska bli angripna, det var andningsmask och tjocka gummihandskar på när man jobbade med det...
Problemet är när fluorvätesyran kommer i kontakt med kroppens vävnader, om den tillåts göra det. Men har man riktig andningsmask med lufttillförsel och grova nitrilhandskar så ska man nog klara livhanken rätt komfortabelt.

Extremt grisiga substanser ha största möjliga respekt för detta allihop. Ingenting att tänka på för hobbyister...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Problemet är när fluorvätesyran kommer i kontakt med kroppens vävnader, om den tillåts göra det. Men har man riktig andningsmask med lufttillförsel och grova nitrilhandskar så ska man nog klara livhanken rätt komfortabelt.

Extremt grisiga substanser ha största möjliga respekt för detta allihop. Ingenting att tänka på för hobbyister...
Kan inte annat än att hålla med.

Inspekterade precis burken med betpasta jag har här hemma som förövrigt är tillverkad i glas som flourvätesyran ska lösa upp (visste inte bättre vid tillfället). Den håller efter 3 år fortfarande ihop, flourvätesyrans koncentration kanske är rättså låg? Vad vet jag, det enda jag är helt säker på är att den åker med till tippen imorgon.

N Nybörjaren! skrev:
Kan inte annat än att hålla med.

Inspekterade precis burken med betpasta jag har här hemma som förövrigt är tillverkad i glas som flourvätesyran ska lösa upp (visste inte bättre vid tillfället). Den håller efter 3 år fortfarande ihop, flourvätesyrans koncentration kanske är rättså låg? Vad vet jag, det enda jag är helt säker på är att den åker med till tippen imorgon.
Var extremt noga med var du dumpar detta, så inga människor kommer till skada. Det är inte som vanligt "farligt avfall". Jag vet att du vet men det måste sägas.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Var extremt noga med var du dumpar detta, så inga människor kommer till skada. Det är inte som vanligt "farligt avfall". Jag vet att du vet men det måste sägas.
Så sant, jag funderar på om jag ska ringa innan och dubbelkolla så det kan tas emot.

N Nybörjaren! skrev:
Så sant, jag funderar på om jag ska ringa innan och dubbelkolla så det kan tas emot.
Mycket bra idé. Du har full kännedom om vad denna substans kan ställa till med, sannolikheten att folk på ÅVC vet tillräckligt om detta är obefintlig skulle jag säga. Ring, säkerställ en procedur för att ta hand om detta.

Outokumpu i Avesta hade ett läckage för snart 10år sedan.
Säkert mer koncentrerat och större volymer, men det ledde till att delar av Avesta spärrades av och utrymdes.
Brandbil och släp med textslogan "KEMRESURS" vid industrimråde efter syraläckage i Avesta, rapporterat av SVT Nyheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/okontrollerat-utslapp-av-flourvatesyra-i-avesta

Den 20%-iga saltsyra vi har på jobbet känns som fjälluft närmast i jämförelse med väteflouriden, men vilken man så klart ha respekt för och även rätt skyddsutrustning vid hantering eller arbete på eller i närheten av mediaförande ledningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.