ullberg
b8q skrev:
Nej, och att symbolen har slangen på den sida som tanklocket sitter på, stämmer inte heller. Jag kör en Toyota (från ett vänstertrafikland således), och bilen har tanklocket på vänster sida men symbolen har slangen på höger.
Jaha, då stämde inte det alltså, synd, för det hade varit smidigt...

Jag får gå tillbaka till min källa och skälla... (på honom för att han inleder mig i sådan villfarelse)

/U

Efter att ha läst tanklocks inläggen här så kikade jag audin från -11 och såg då en liten, liten pil vid tankmätaren som jag inte lagt märke till tidigare. Pilen pekar åt höger, på den sida som tanklocket sitter. Om det bara är ett sammanträffande med på vilken sida tanklocket sitter så är frågan vad pilen egentligen ska symbolisera?

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Stämmer säkert, vår Toyota Rav4 har en pil som visar...

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
ullberg
mexitegel skrev:
Efter att ha läst tanklocks inläggen här så kikade jag audin från -11 och såg då en liten, liten pil vid tankmätaren som jag inte lagt märke till tidigare. Pilen pekar åt höger, på den sida som tanklocket sitter. Om det bara är ett sammanträffande med på vilken sida tanklocket sitter så är frågan vad pilen egentligen ska symbolisera?
Den pilen symboliserar just detta, och inget annat (går att googla upp). Dock har inte alla bilar en sådan pil (ingen av mina nuvarande SAAB:ar och inte heller min tidigare Volvo (fast den är vid det här laget rätt gammal).

Det är företrädelsevis ganska nya bilar (visst finns det undantag) som har pilen (en form av produktutvecklig således) men jag hade fått berättat för mig att när dessa pilar saknas skulle handtaget på pumpsymbolen visa vilken sida som gällde (och att pilen snarare var ett extra förtydligande då folk inte fattade vinken) men baserat på b8q:s inlägg verkar ju inte detta stämma (eller har du en pil också b8q? kanske struntar man i var man sätter handtaget om pilen ändå finns där...)

/U

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Jag brukar tänka att tanklocket sitter på den sida som man helst vill fylla på från om man stannat på motorvägen, dvs högersidan =)

Kan vi inte ha en tråd där vi bara diskuterar tanklocksplacering...

• Gilla
kysan
  • Laddar…
ullberg
13th Marine skrev:
Jag brukar tänka att tanklocket sitter på den sida som man helst vill fylla på från om man stannat på motorvägen, dvs högersidan =)
fast jag kan informera om att de inte ändrar var tanklocket sitter när gör bilar för vänster resp. högertrafik...

Detta har även nämnts ovan, att det skulle bero på var bilen är tillverkad (tillverkad i land med högertrafik -> lock på höger sida och vice versa) men detta har också motbevisats...

Jahapp, då har man ju lärt sig något nytt idag också :)

Win + m använder jag ofta när man vill minimera samtliga öppna fönster, för att gå tillbaka Win + Shift + m.

I Win7 så fick jag just lära mig att man kan klicka på den lilla tomma biten meny till höger om klockan för att komma åt skrivbordet.... som jag saknat skrivbordsikonen från WinXP.... :)

Win + D gör samma sak

Minns när jag upptäckte att en vanlig fogsvans har inbyggd vinkelhakefunktion för 45 och 90 grader, efter säkert 15 års hemmapulande. Har dom flesta sågar sågtyper som finns så snacka om att känna sig korkad.

Tack för tipset om plastfolie, inga fler rullj---ar på golvet.

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Tack för tipset om att sänka rutorna på bilen med fjärrkontrollen, fungerade på min BMW Z4.
Dessutom följde cabtaket med ner också, vilken bonus;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.