200 612 läst ·
601 svar
201k läst
601 svar
Den funktionen hade jag ingen aning om!
Låter spännande. Är det en tapetkniv eller en standard mattkniv? Vad hände när du upptäckte detta?Kopparkullen skrev:
/J
Produkter som diskuteras: "mattkniv"
Brytbladskniv Cartridge Pro 18 mm NT Cutter
Effektiv och professionell skärning
339 kr inkl moms
Läs mer
Rätt många brytbladsknivar har den funktionen, dom har magasin med 5-10 blad i handtaget, och de flesta brukar dra ut magasinet och byta blad, men tanken är att man ska skjuta fram bladet så långt det går, sedan dra ut det "framåt", sedan drar man tillbaks "blad-hållaren", och vips så hakar den fast i ett nytt blad från magasinet, väldigt smidigt.
Det låter helt underbart!
Youtube på det? Eller fixar du en liten snutt?
/J
Youtube på det? Eller fixar du en liten snutt?
/J
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Precis! Förutom på min kniv, sitter en knapp för att lossa bladet.Daniel78 skrev:Rätt många brytbladsknivar har den funktionen, dom har magasin med 5-10 blad i handtaget, och de flesta brukar dra ut magasinet och byta blad, men tanken är att man ska skjuta fram bladet så långt det går, sedan dra ut det "framåt", sedan drar man tillbaks "blad-hållaren", och vips så hakar den fast i ett nytt blad från magasinet, väldigt smidigt.
Sen tog jag ut ett nytt blad ur magasinet och förde in det framifrån...
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Produkter som diskuteras: "mattkniv"
Mattkniv med träskaft Morakniv
Takpapp- och mattkniven
269 kr inkl moms
Läs mer
Detta kanske låter urdumt.. men jag har faktiskt jobbat med många som inte vetat om att man kan/ska bryta av sektionerna på brytbladsknivar för att få fram nya fina spetsar 
Jag har även arbetat med folk som varit tvungna att använda tänger för att bryta av sektionerna eftersom dom inte förstått åt vilket håll man ska knäcka bladet, knäcker man på rätt håll så bryter man lätt av en sektion med fingarna.
(Jag har köpt in och utvärderat ett hundratal olika modeller på brytbladsknivar/brytblad för att hitta den modellen som passade våra produkter/operatörer bäst, och vi använde ett par tusen blad i veckan, så brytbladsknivar och dess handhavande har jag sett gott om
Jag har även arbetat med folk som varit tvungna att använda tänger för att bryta av sektionerna eftersom dom inte förstått åt vilket håll man ska knäcka bladet, knäcker man på rätt håll så bryter man lätt av en sektion med fingarna.
(Jag har köpt in och utvärderat ett hundratal olika modeller på brytbladsknivar/brytblad för att hitta den modellen som passade våra produkter/operatörer bäst, och vi använde ett par tusen blad i veckan, så brytbladsknivar och dess handhavande har jag sett gott om
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Även om man inte fixar det med fingrarna behövs knappast tänger, jag brukar använda det inbyggda verktyget för att bryta av bladet, som, åtminstone på de enkla varianterna oftast sitter i bakkant (finns en speciell skåra för just det ändamålet).Daniel78 skrev:
/U
Redigerat:
Talmetern är en fantastisk uppfinning. Dock så tog det mig år att fatta hur den övre skalan skulle användas. Trodde först att det var något konstigt mätsystem med "extra långa tum" innan jag en dag blev ombedd att kolla hur långa "tum:en" var. Hmmm... 3,14 cm... känns bekant... på nåt sätt...
Låter kanon. Jag har denna funktion i en ask för extrablad. Mycket smidigt. Skjuter fram ett nytt blad, tar det (drar ut det) och nästa blad matas upp och klickar fast i reglaget.Daniel78 skrev:Rätt många brytbladsknivar har den funktionen, dom har magasin med 5-10 blad i handtaget, och de flesta brukar dra ut magasinet och byta blad, men tanken är att man ska skjuta fram bladet så långt det går, sedan dra ut det "framåt", sedan drar man tillbaks "blad-hållaren", och vips så hakar den fast i ett nytt blad från magasinet, väldigt smidigt.
Finns detta på knivar? Super! Länk till någon? Vi brukar ju vara duktiga på att länka här....
/J
Talmetern är ett fantastiskt verktyg, och förmodligen för enkelt att använda, så de flesta överarbetar. Man behöver alltså normalt inte mäta, man behöver inte titta på skalan. Man tar måttet man ska ha, sedan överför man det till ämnet genom att rispa med ena klacken.magnusj skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/BrytbladsknivMikael_L skrev:
Inte ens Wikipedia lättar på spänningen....
/J