Kopparkullen skrev:
Verktyg återgår vi till efter mycket IT-tjafs ;)
Upptäckte idag att min eminenta rakbladskniv byter blad semiautomatiskt! :thumbup:
Väldigt praktisk när man ligger under trappan och tapetserar och bara har en hand till övers när bladet går av....
Låter spännande. Är det en tapetkniv eller en standard mattkniv? Vad hände när du upptäckte detta?
/J

Rätt många brytbladsknivar har den funktionen, dom har magasin med 5-10 blad i handtaget, och de flesta brukar dra ut magasinet och byta blad, men tanken är att man ska skjuta fram bladet så långt det går, sedan dra ut det "framåt", sedan drar man tillbaks "blad-hållaren", och vips så hakar den fast i ett nytt blad från magasinet, väldigt smidigt.

Det låter helt underbart!
Youtube på det? Eller fixar du en liten snutt?

/J

Daniel78 skrev:
Rätt många brytbladsknivar har den funktionen, dom har magasin med 5-10 blad i handtaget, och de flesta brukar dra ut magasinet och byta blad, men tanken är att man ska skjuta fram bladet så långt det går, sedan dra ut det "framåt", sedan drar man tillbaks "blad-hållaren", och vips så hakar den fast i ett nytt blad från magasinet, väldigt smidigt.
Precis! Förutom på min kniv, sitter en knapp för att lossa bladet.
Sen tog jag ut ett nytt blad ur magasinet och förde in det framifrån... :o

erikssonjorgen skrev:
Låter spännande. Är det en tapetkniv eller en standard mattkniv? Vad hände när du upptäckte detta?
/J
Vanlig mattkniv tror jag...
När jag upptäckte att jag missat den funktionen så tänkte jag direkt på denna tråden! :D:thumbup:

Detta kanske låter urdumt.. men jag har faktiskt jobbat med många som inte vetat om att man kan/ska bryta av sektionerna på brytbladsknivar för att få fram nya fina spetsar :)

Jag har även arbetat med folk som varit tvungna att använda tänger för att bryta av sektionerna eftersom dom inte förstått åt vilket håll man ska knäcka bladet, knäcker man på rätt håll så bryter man lätt av en sektion med fingarna.

(Jag har köpt in och utvärderat ett hundratal olika modeller på brytbladsknivar/brytblad för att hitta den modellen som passade våra produkter/operatörer bäst, och vi använde ett par tusen blad i veckan, så brytbladsknivar och dess handhavande har jag sett gott om :)

ullberg
Daniel78 skrev:
Jag har även arbetat med folk som varit tvungna att använda tänger för att bryta av sektionerna eftersom dom inte förstått åt vilket håll man ska knäcka bladet, knäcker man på rätt håll så bryter man lätt av en sektion med fingarna.
Även om man inte fixar det med fingrarna behövs knappast tänger, jag brukar använda det inbyggda verktyget för att bryta av bladet, som, åtminstone på de enkla varianterna oftast sitter i bakkant (finns en speciell skåra för just det ändamålet).

/U

Redigerat:
Talmetern är en fantastisk uppfinning. Dock så tog det mig år att fatta hur den övre skalan skulle användas. Trodde först att det var något konstigt mätsystem med "extra långa tum" innan jag en dag blev ombedd att kolla hur långa "tum:en" var. Hmmm... 3,14 cm... känns bekant... på nåt sätt...

Daniel78 skrev:
Låter kanon. Jag har denna funktion i en ask för extrablad. Mycket smidigt. Skjuter fram ett nytt blad, tar det (drar ut det) och nästa blad matas upp och klickar fast i reglaget.
Finns detta på knivar? Super! Länk till någon? Vi brukar ju vara duktiga på att länka här.... :-)
/J

magnusj skrev:
Tog några år innan jag fattade att man kan rispa ett märke med en talmeter istället för att använda en penna.
Talmetern är ett fantastiskt verktyg, och förmodligen för enkelt att använda, så de flesta överarbetar. Man behöver alltså normalt inte mäta, man behöver inte titta på skalan. Man tar måttet man ska ha, sedan överför man det till ämnet genom att rispa med ena klacken.

Mikael_L
Daniel78 skrev:
...inte förstått åt vilket håll man ska knäcka bladet, knäcker man på rätt håll så bryter man lätt av en sektion med fingarna.
Och nu förväntar jag mig att få lära mig vad rätt håll är !! :)

• Gilla
anette_jonas
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Och nu förväntar jag mig att få lära mig vad rätt håll är !! :)
Haha, tänkte precis samma. Vet jag verkligen detta? Började tvivla på mig själv... :o

Mikael_L
Den dagen jag inte lärt mig något nytt är en förlorad dag !

Skynda på nu, det är bara 15 minuter kvar ... :p

vojma skrev:
Talmetern är en fantastisk uppfinning. Dock så tog det mig år att fatta hur den övre skalan skulle användas. Trodde först att det var något konstigt mätsystem med "extra långa tum" innan jag en dag blev ombedd att kolla hur långa "tum:en" var. Hmmm... 3,14 cm... känns bekant... på nåt sätt...
Ack - Talmetern, vilken underbar uppfinning - Kanske inte alla som vet att den enkelt talar om diametern om man lägger bandet runt tex ett rör och lägger pilen vid 10cm mot den övre skalan på bandet.
Det där bankade plåtslagar pappa in i skallen på en vid tidig ålder.

Talmeter-3m-6-200px.gif

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.