Hej! Vill ta ned detta element tillfälligt då jag håller på riva badrummet. Har aldrig gjort detta förut så har ingen koll. Hur skall jag gå tillväga för att få det tätt vid borttagning?
Mvh
Mvh
Tjena Jansen, om du inte redan har gått vidare med detta vill jag bara uppmärksamma att du har ett ettrörs-radiatorsystem då tejpen på radiatorkopplet är röd. Du måste sätta ett förbigångskoppel på muttrarna när du tar bort elementet. Annars stannar cirkulationen på hela slingan och det kommer bli kallt hemma.
Om radiatorn ska tillbaka efter renovering är det inga problem. Men du måste som sagt tappa ur ditt värmesystem innan du demonterar radiatorn.
Om radiatorn ska tillbaka efter renovering är det inga problem. Men du måste som sagt tappa ur ditt värmesystem innan du demonterar radiatorn.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 601 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 601 inlägg
Det ser ut att vara tunn isolering på kopparrören, då är det inte Prisol utan Radisol.
Och den varianten av kopparrör är tunnväggiga, 0,7mm på 12mm rör och 0,8mm på 15mm rör. Isoleringen ska då även vara brun och inte vit.
http://www.faktaomkoppar.se/mobile-se/m-produkter/cupori-100-se/143-radisol-se
Vanlig prisol är som vanligt kopparrör dimensionsmässigt. 1,0mm och vit i plastisoleringen.
Radisol har jag aldrig fryst tidigare. Men det kanske går lika bra?!
Jag tror fortfarande att urtappning av systemet är det lättaste.
Stänger man resterande termostater så hänger ju det mesta av vattnet ändå kvar i rören när man gjort allt trycklöst.
Och den varianten av kopparrör är tunnväggiga, 0,7mm på 12mm rör och 0,8mm på 15mm rör. Isoleringen ska då även vara brun och inte vit.
http://www.faktaomkoppar.se/mobile-se/m-produkter/cupori-100-se/143-radisol-se
Vanlig prisol är som vanligt kopparrör dimensionsmässigt. 1,0mm och vit i plastisoleringen.
Radisol har jag aldrig fryst tidigare. Men det kanske går lika bra?!
Jag tror fortfarande att urtappning av systemet är det lättaste.
Stänger man resterande termostater så hänger ju det mesta av vattnet ändå kvar i rören när man gjort allt trycklöst.
Liknande trådar
-
Kv-inställning vid radiatorbyten? Hur räknas Kv-värdet ut?
Värme allmänt -
Förprojektering vid byte av radiatorer - strul med mått mellan rör / radiator...
Värme allmänt -
Söker tips vid Byte av värmesystem Elradiatorer till Golvvärme
Värme allmänt -
Stänga av vid luftning av radiatorer?
Värmepumpar -
Avstängning radiatorvatten vid radiator vattenburen?
Värmepumpar