Ska sätta radontapet bakom ett element och behöver få ner det för att komma åt. Det hade ju varit väldigt trevligt om det bara var att stänga termostatvredet och ta ner radiatorn, men det verkar vara väldigt många parametrar som spelar in.
Jag har bergvärme och vad jag förstår tvårörssystem, det står 10 på kopplingarna om det betyder något (bilder bifogade). Jag har förstått det som att man inte ska tömma systemet om inte absolut nödvändigt pga nytt syrerikt vatten, sen vill jag inte kallställa huset i oktober heller. Vit radiator framför en flagnande vägg som behöver en radontapet bakom sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Element vid en orenoverad vägg med synliga rörkopplingar och termostatvred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har jag tur och kan bara skruva åt termostaten?

Ser ut som ett handvred och ingen termostat men handvredet kan stängas. Med lite tur sitter en avstängning på returen under det lilla sexkantiga locket. Då går det bra att ta bort radiatorn sedan men man behöver samla upp vattnet i något lämpligt kärl.

Du menar överst på det högra röret i helbilden? Vågar man öppna och kolla?

Bästa svaret

Det ska inte vara några problem att öppna locket.
På returen sitter det en returventil. Inuti den finns det en kägla med ett spår för en spårmejsel. Antagligen så är dina radiatorer injusterade via returventilen. Så det kan vara bra att skriva upp hur många varv du behöver skruva för att stänga den. Och då givetvis öppna lika många varv när du ska återmontera radiatorn. Detta för att inte förstöra injusteringen av värmesystemet. När du öppnar locket på returventilen är det inte ovanligt att det kommer lite vatten. käglan brukar kunna läcka igenom lite. När du har stäng båda ventilerna så kan du öppna luftskruven på radiatorn och på så vis märker du ifall ventilerna håller tätt. Gör dom inte det så kommer du behöva ha 2 stycken radiatorproppar för att kunna få ventilerna täta efter att radiatorn är demonterad.

Men kanon, då har jag lite att göra den här helgen också :) Tack för hjälpen!

Kort återkoppling här, funkade utmärkt. Läcker lite från ingående och verkar vara en dimension på plugg som är svår att hitta så den har fått droppa i en hink under tiden vi jobbar så fyller jag på systemet lite då och då.

H hars skrev:
Kort återkoppling här, funkade utmärkt. Läcker lite från ingående och verkar vara en dimension på plugg som är svår att hitta så den har fått droppa i en hink under tiden vi jobbar så fyller jag på systemet lite då och då.
Du behöver radiatorproppar såsom https://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-10r/
Bra att ha med i framtiden.

• Gilla
hars
  • Laddar…
Åfan, ja då lärde jag mig något idag också :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.