Hej,
Vad är det egentligen för skillnad mellan Demidekk Infinty och Caparol Karat?
En granne har målat om husfasaden med Infinity och en annan med Karat?
Vi har alla samma ursprungliga fasad och det är dags att måla om.

Som jag tolkar det, så är både oljefärg men:

Infinty
* innehåller lite mera Akrylat, vilket gör att färgen "håller längre!".
Caparol
* innehåller inget/lite Akrylat vilket ger kortare livslängd.

Men akrylat förknippar man med plastfärg. Vad har ni för erfarenhet av ovanstående färger?

• Två färgburkar, Caparol Carat och Jotun Demidekk Infinity, bredvid varandra i en diskussion om fasadmålning.
Har målat med demidekk ultimate och caparol karat, båda sitter på delar av huset.
Demidekk på 1/3 av huset målades för runt 18 år sen. Skjutit upp ommålningen för andra gången till nästa år. Inga tecken på flagning etc. Nästa 3 del målade jag med caparol karat. Föll för iden med självrengöring, (demidekk hade inte börjat med det då) har suttit 12år. Ser också mycket bra ut. Tönker måls båda dessa ytor nästa sommar. Kommer välja den av ovan som jag får till bäst pris. En sak att tänka på om man målar nytt på obehandlat är att demidekk skall använda visir en strykning. Det innebär 3 strykningar för fullt skydd. På caparol är en allt i ett, och innebär 2 strykningar.

• Gilla
Svempahus
  • Laddar…
Har ingen erfarenhet av DemiDekk. Men av Caparol Carat.

Vårt hus har liggande stockpanel, förra ägarna hade bytt panel på södersidan, utan att måla panelen innan uppsättning. Det innebär att regn som slår mot fasaden kan tränga in i den obehandlade sponten. Detta försvårar.

Vi målade söderfasaden ca 2000 med Flugger alkyd färg. Den började spricka i närheten av springorna redan efter typ 3 år. Målade om igen med Flugger ca 2008. Liknande resultat. 2015 såg det bedrövligt ut med flagande färg. Målade då om med Carat. I år är den färgen fortfarande helt fri från sprickor eller flagande. Den bruna färgen har dock blivit lite matt och ger ett något blekt utseende. ännu tydligare på fönsterfoder som är blåa, den blåa färgen har påverkats av solen. Så jag räknar med ommålning, inom något år eller så. Men det känns inte akut för att skydda träet.

Även övriga sidor av huset är nu målade med Carat, med bra resultat, men det är söderfasaden som är lite utmanande.

Vårt fritidshus som vi köpte 2020, var målat 2018 med Alcro Bestå, jag ser nu att det egentligen borde målas om nu. Ser helt OK ut på håll, men man ser att det blivit torksprickor om man tittar nära och att färgen har vittrat bort på "åsar" i träet. Kommer dock inte att måla om i år, möjligen nästa år.

• Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har ingen erfarenhet av DemiDekk. Men av Caparol Carat.

Vårt hus har liggande stockpanel, förra ägarna hade bytt panel på södersidan, utan att måla panelen innan uppsättning. Det innebär att regn som slår mot fasaden kan tränga in i den obehandlade sponten. Detta försvårar.

Vi målade söderfasaden ca 2000 med Flugger alkyd färg. Den började spricka i närheten av springorna redan efter typ 3 år. Målade om igen med Flugger ca 2008. Liknande resultat. 2015 såg det bedrövligt ut med flagande färg. Målade då om med Carat. I år är den färgen fortfarande helt fri från sprickor eller flagande. Den bruna färgen har dock blivit lite matt och ger ett något blekt utseende. ännu tydligare på fönsterfoder som är blåa, den blåa färgen har påverkats av solen. Så jag räknar med ommålning, inom något år eller så. Men det känns inte akut för att skydda träet.

Även övriga sidor av huset är nu målade med Carat, med bra resultat, men det är söderfasaden som är lite utmanande.

Vårt fritidshus som vi köpte 2020, var målat 2018 med Alcro Bestå, jag ser nu att det egentligen borde målas om nu. Ser helt OK ut på håll, men man ser att det blivit torksprickor om man tittar nära och att färgen har vittrat bort på "åsar" i träet. Kommer dock inte att måla om i år, möjligen nästa år.
S Svempahus skrev:
Hej,
Vad är det egentligen för skillnad mellan Demidekk Infinty och Caparol Karat?
En granne har målat om husfasaden med Infinity och en annan med Karat?
Vi har alla samma ursprungliga fasad och det är dags att måla om.

Som jag tolkar det, så är både oljefärg men:

Infinty
* innehåller lite mera Akrylat, vilket gör att färgen "håller längre!".
Caparol
* innehåller inget/lite Akrylat vilket ger kortare livslängd.

Men akrylat förknippar man med plastfärg. Vad har ni för erfarenhet av ovanstående färger?
Vi målade vårt hus med Carat och fasaden ser fortfarande nymålad ut efter 13 år i alla väderstreck.

• Gilla
Svempahus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.