Efter en totalbrand, p.g.a. ett åsknedslag rakt i plåttaket, fick vi via försäkringen ett nytt fritidshus. I specifikationerna för nybygget angav jag att vi skulle ha utvändiga snickerier målade med Jotuns Demidekk täcklasyr och i den mörkblå nyans som Jotun, på norska, kallade Fjellblå. Dalablå tror jag den heter på svenska. Det här var 2019. och huset som brann var målat med Demidekk täcklasyr i den ursprungliga versionen, senare kallad Classic.
Det blåmålade på det nya huset har vad jag kan se rätt blå kulör och avviker inte från en skoterbod vars knutbräder etc. är målade i med Demidekk Fjellblå. Brandkåren lyckades rädda skoterboden.
Jag har först nu hittat en del färgburkar i källaren i ett hörn med "överblivet" från bygget. Bland annat 2 x 5 liters, Alcro täcklasyr "Bas C" som levererats bruten av en Colorama butik på byggfirmans "hemort". Uppenbarligen har Colorama butiken tillgång till Jotuns "recept" för det står Jotun på det som klistrats på burkarna och som sagt "färgen ser rätt ut".
Det man tillsätter vid en färgbrytning är väl, som jag förstår just färgpigmenten i rätt blandning. Jag slås ju nu av misstanken att de här basoljorna, i det här fallet Alcros Bas C är så pass lika andra fabrikat, att slutresultatet blir lika. Ingen egentlig skillnad mellan Alcro täcklasyr och Jotuns täcklasyr således..Men alla de unika egenskaperna som sägs i reklamen....???
Synpunkter tack!