Hej!

Elen i mitt 30-tals hus, fram till huvudbrytaren (HB) og dom två undercentralerna (UC1 och UC2), ser ungefär så her ut:

nollplint.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elmätaren sitter omedelbart för HB.

Så här ser den första säkringslådan ut (är servissäkringslåda rätta namn?):

box1.png
Skapa konto

och när jag tittar i den ser jag dom tre hål som ju antydar att där sittar någon skruv som kanske ibland bör efterdras:
box2.png
Skapa konto

Det är lite svårt att få en bra bild utan att skruva upp lådan, men som jag tolkar detta så är det en delbar nollplint:
nollplint2.png
Skapa konto

Eller hur? Och det är ju inte bra!

Nu till huvudfrågan:

1. Vem ska jag kontakte få att få åtgärdat detta? En vanlig installatör, eller är det nätbolaget som ska göra detta?

Och tillägsfrågorna:

2. Kan det verkligen vara grannens servis jag har i min källare? (Kan ju prova att dra ut säkringerna :wow:)

3. Arealen på den röda tråd och den vita tråd verkar väldigt klena med 20A huvudsäkring -- eller är det där okej?

Redigerat:
Ekstra bild på den övre anslutning. Ser det inte ut som om iaf. en kardel är skadat på den röda tråden?
nollplint3.png
Skapa konto

Ser ju bra ut, så där är det i alla gamla hus. Din granne är kopplad innan dina huvudsäkringar. Är du orolig för nollplinten kan du byta den mot en hel eller dra en extra tråd från undersidan. Eftersom allt funkar lär du åka på kostnaden men du kan ju alltid försöka.

Och jag tror att det är en elektriker du ska kontakta i första hand för att titta närmare på den där plinten. Om den ser dålig ut och behöver byglas måste ju strömmen brytas, och då kanske nätägaren behöver kontaktas. Nätägaren äger kabeln fram till men inte till och med denna låda, plus att de äger mätaren om jag förstått det rätt. Lådan, säkringarna och kabeln mellan försäkringslådan och mätaren äger du, och delvis din granne.

Med lite tur kanske din nätägare är intresserad av att få bort denna försäkringslåda och bekostar jobbet. Så kanske skulle du ringa dem först och höra.

@Slugge:
Hmm, kanske det ser bra ut, men som jag har uppfattat det är delbar nollplint inte tillåten (numera). Se t.ex. faktabladet (PDF) på http://www.elektriskanamnden.nu/information/faktablad_2/delbar-nollplint

@Bo.Siltberg:
Okej. Så om nätägaren går med på att få bort försäkringslådan, så blir det väl till ett fasadskåp?

Några åsikter kring arealen på tråderna? Jag har 20A huvudsäkringer och då pratar vi väl minst 4mm2? Varken röd eller vit ser ut som 4mm2.

PEN är felkopplad i lådan den ska inte ligga över nollplinten utan det brukarvara en kopparskena om går under plinten och som inte kan frånskiljas som nollplinten, finns inte den "skenan" lägger man PEN ledaren på samma sida som inkommande. När lådan används som central tar man då ut nollan efter nollplinten och jorden kopplas på inkommande PEN. Plinten brukar vara "dubbel" så att en kopparskena går upp till nollplinten och den andra går under nollplinten.

Nej, det är rätt default, numera använder man inte denna typ av plint, men som sagt ser det ut så där i alla gamla kåkar innan 60-talet eller så och plinten är ju smidig för att snabbt skilja bort kundanläggningen. Tur för alla nätägare att reglerna inte gäller retroaktivt.

Jag hade bara lätt känt över de 5 skruvarna om det var min, annars är det som Bo skrev, man behöver mest troligt bryta spänningen fram vilket påverkar en eller flera av dina grannar. Att ta bort den kommer bli dyrt för dig även om nätägaren bekostar sin bit.

Arean ser lite lurig ut, men svårt att bedöma på bild, är den vita förtennad eller? Tycker det ser ut som det är plastkablar in, 16 kvadrat? Ofta går det 6 kvadrat vidare upp, men ser lite mindre ut hos dig, fast å andra sidan är det två.
Servislåda kallas den.

Lite skumt att den högra kabeln ser klenare ut. Du kan skruva ner skyddet och fota bakom, första säkringen får du nog ta väck men den typen du har som nummer två kan sitta kvar.

Redigerat:
@elmont:
Ouch, felkopplad PEN... Låter inte bra. Kanske jag ändå ska bryta säkringerna ock försiktigt skruva av den bruna skivan för att få en ordentlig bild.

Vad jag inte helt förstår är att till HB/centralen är det TN-C, där inkommande PEN är röd, den delas sen upp till PE och N skenor. Varför så den vita tråden i servislådan? Jordning av lådan, eller kanske det är en biledare?

Redigerat:
Det är knappast någon större fara, det har ju fungerat rätt länge nu. Det viktiga är att (som Slugge skriver) skruvarna är lagom dragna. Och det heter servicelåda (vilket Slugge skriver).

Inte så ovanligt, Brukar stöta på dessa plintar ibland.
Hitta de lite info från e.on. (e.on är bra att ge ut info till sina installatörer):)
Infon finns även på deras hemsida.....

pen.jpg
Skapa konto

Det är inte ett stort jobb att byta dessa plintar.
Har bytt sådana plintar, har inte stött på något problem med att göra det jobbet.
Du behöver inte byta säkringslådan utan det går bra att byta enbart plinten.

Har även sett några andra lösningar,
där de kopplat över plinten med en snutt RK och två ringkabelskor...

• Gilla
  • Laddar…
@HSP:
Okej, tack för info -- den där gör det ju också helt solklart att det är nätägarens åsikt att nollskruven/nollplinten är kundens ansvar.

(Tycker faktisk nästan att det är avskrivning av ansvar från nätägarens sida, men...)

Precis, nätägaren ansvarar bara fram till första anslutningspunkt, däremot behöver du mest troligt beställa en servisbrytning av dem för denna typ av åtgärd vilket kommer medföra avbrott för dig och alla andra på samma grupp, förvisso bara i 10-20 minuter. Men som sagt, är skruvarna spända händer inget, oftast har man dragit dessa för hårt så porslinet spruckit då det blir dålig kontakt eller har vibrationer fått skruvarna att lossa men det ser ju fint ut hos dig, men har du ändå en elektriker där kan det ju vara värt att åtgärda.

• Gilla
  • Laddar…
Okej, tack till alla för svar och åsikter. :) Blir till att elektrikern evt. får åtgärda det nästa gång han kommer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.