9 446 läst ·
146 svar
9k läst
146 svar
Delad ekonomi eller gemensam? Hur gör ni och för- och nackdelar
Sida 1 av 10
Hur kan man säga mina och dina pengar om man lever i ett seriöst förhållande? Det blir ju att värdera varandras liv efter inkomst... ni med olika inkomst. Hur värderar ni er själva för att få ha mer 'egna' pengar över?
Vi har gemensam ekonomi helt och hållet. Det är inga problem och vi behöver inte räkna av mot varandras konton, inkomster eller så.
Vi har gemensam ekonomi helt och hållet. Det är inga problem och vi behöver inte räkna av mot varandras konton, inkomster eller så.
Det är en tankevurpa. Inkomsterna och utgifterna är desamma oavsett om man osidosätter en del för eget bruk.
Men det är väl så numera, att många par egentligen har olika mål med livet.
Med det sagt. Fundera på vad ni vill med varandra och om era gemensamma mål är samma som era individuella mål. Därefter kan ni diskutera hur eran gemensamma ekonomi ska se ut.
Men det är väl så numera, att många par egentligen har olika mål med livet.
Med det sagt. Fundera på vad ni vill med varandra och om era gemensamma mål är samma som era individuella mål. Därefter kan ni diskutera hur eran gemensamma ekonomi ska se ut.
Varför är det inte rimligt? Om du tar pengarna till din hobby innan du stoppar in dem i gemensamma ekonomin eller om du tar dem efteråt ger samma summa i gemensamma kassan. Skillnaden är bara semantisk.T tompaah7503 skrev:
Men hon kanske investerar mer tid i familjen/ert hem/ert förhållande/hushållet? Det ju inte bara pengar man kan bidra med. Hos oss bidrar min man med mer pengar och jag med mer oavlönat jobb i hemmet (är hemma med barn och tar hand om hushållet). Väldigt traditionellt kanske, men vi är båda nöjda med upplägget just nu. Och vi anser verkligen inte att det ena är "bättre" än det andra, eftersom både pengar och tid för barnen/hushåll/familjen/etc behövs.T tompaah7503 skrev:Människor har ganska olika förutsättningar så man behöver inte anta att alla trivs med det upplägget du har
.
Om en part i förhållandet har en mycket dyrare hobby än den andra är det väl inte rimligt att den andra parten är medfinansiär till den. Därav "enskilda pengar" till skillnad från gemensamma pengar.
Jag och min sambo har olika inkomster. Hon jobbar halvtid av eget val för att ha mer fri tid, vill inte jobba mer trots att kunderna stampar vid dörren. Hon avstår alltså frivilligt från att dra in pengar till hushållet för att själv få mer livskvalitet. Skulle vi dela utgifter efter inkomst, så skulle det blir så att ju mindre hon jobbar, desto mer av mina arbetsdagar går åt att försörja henne. Vi har valt att dela lika på utgifterna här, trots inkomstskillnaden. Hon har trots allt valt själv att avstå från att bidra 100%. Det har fungerat bra hittills.
Varför kan ni inte lika gärna ha gemensam ekonomi då?S SueCia skrev:
Jag ser alla våra inkomster som familjens pengar, även barnens, de har skola att gå i och kan därför inte bidra ekonomiskt.
För oss är det faktiskt ”bara” pengar, det finns mycket annat som går före.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Därför att jag har dyrare hobbies än henne och lägger mer pengar på prylar. Hon har två barn sedan tidigare vilka hon betalar det mesta för.Peter2400 skrev:
Vi har ett gemensamt barn och henne lägger jag mina pengar på hellre.
Av någon anledning sticker detta i ögonen på vissa människor. Men när det var aktuellt att jag o min sambo skulle flytta ihop så sa jag direkt att jag inte är intresserad av att ta ett ekonomiskt ansvar för hennes barn, och det förstod hon och det var inget hon begärde heller.
Gemensamt konto, var sitt kort till kontot, alla gemensamma räkningar dras där inkl annat för barnen , resor mm. Vi sätter in 50% av alla gemensamma kostnader. Vi tjänar olika och livet blir aldrig rättvist på kronan. Men varför hålla på med flera olika konton , föra pengar fram och tillbaka och fråga sambon om lov vad man får göra för det som blivit över från lönen?!?!
Vi har alla pengar tillsammans. Vid större utgifter så diskuterar vi det innan. Funkar bra för oss, vi har ändå varit tillsammans i snart 14 år och "alltid" haft det såhär. Vi har dock väldigt lika tankesätt och åsikter när det kommer till just ekonomi, så det passar givetvis inte alla (de flesta?) par.
Fördelen är att det är väldigt enkelt, man behöver inte bry sig och fundera så mycket. Blir inget bråk om pengar, vem som har mest, vem som har handlat mest till barnen, etc...
Nackdelen är väl att man har inget "eget", men rent praktiskt sett så gör det ju sak samma. Jag får köpa det jag vill/behöver/kan köpa, hon får köpa enligt samma regler. Räkningar och sånt betalas först, sen allt som behövs för barn och levnad, slutligen är det "fickpengar" kvar.
Ja, om vi skulle separera så kan vi inte redogöra vems pengar som har använts till vad, men det gör sak samma i min värld. Vid en eventuell separation så delas ju ändå allting mer eller mindre lika, så då kan pengarna också delas lika. Alla nöjda, eller alla missnöjda.
Fördelen är att det är väldigt enkelt, man behöver inte bry sig och fundera så mycket. Blir inget bråk om pengar, vem som har mest, vem som har handlat mest till barnen, etc...
Nackdelen är väl att man har inget "eget", men rent praktiskt sett så gör det ju sak samma. Jag får köpa det jag vill/behöver/kan köpa, hon får köpa enligt samma regler. Räkningar och sånt betalas först, sen allt som behövs för barn och levnad, slutligen är det "fickpengar" kvar.
Ja, om vi skulle separera så kan vi inte redogöra vems pengar som har använts till vad, men det gör sak samma i min värld. Vid en eventuell separation så delas ju ändå allting mer eller mindre lika, så då kan pengarna också delas lika. Alla nöjda, eller alla missnöjda.
Vi flyttade ihop efter 2 månader, gifte oss efter 6 månader och delar inkomsten som om det hade varit skilsmässa utan "egen egendom" inom äktenskapet. Lätt och slätt - dina pengar är mina pengar och mina pengar är dina pengar. Aldrig något bråk om pengar!
Det är alltid svårare när ens inkomster diffar mycket.
Jag och frugan hade från början ett gemensamt konto där vi satte in lika mycket pengar.
Men senare när vi blev fler i familjen så avskaffade vi de individuella kontona och hade bara kvar det gemensamma för allt, alt blir mycket enklare så. Speciellt när man är föräldraledig eller går ner i tid för att hinna vara mer med barnen etc.
Jag och frugan hade från början ett gemensamt konto där vi satte in lika mycket pengar.
Men senare när vi blev fler i familjen så avskaffade vi de individuella kontona och hade bara kvar det gemensamma för allt, alt blir mycket enklare så. Speciellt när man är föräldraledig eller går ner i tid för att hinna vara mer med barnen etc.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Skulle aldrig falla mig in att dela konto med någon. Vi har varsina inkomster och konton med egna kort, varsin bil. Sedan har det blivit så att en handlar mat, den andre står för alla andra fasta kostnader. Man slipper dividera allt, och det fungerar friktionsfritt. Om någon har betalat lite mer eller mindre när vi dör så kvittar det också.
Och betalvanor är helt olika, den ene kan inte längre hantera kontanter, den andre vill helst betala kontant för det är säkrast, enklast och snabbast.
Och betalvanor är helt olika, den ene kan inte längre hantera kontanter, den andre vill helst betala kontant för det är säkrast, enklast och snabbast.