M
Såg att nån skrev om löneskillnader mellan män och kvinnor, vilka yrken är det? På mitt företag har män och kvinnor med likadana arbetsuppgifter lika lön. På frugans jobb är det likadant.

S SueCia skrev:
Det är jag som tjänar minst i vårt förhållande och det är jag som vill ha delad. Hon tjänar förvisso inte jättemycket mer, men mer iallafall.
Fast det är väl så att din fru har större kostnader (i form av barn om jag inte blandar ihop dig med någon annan i tråden ) än du och du därför är den som skulle "förlora" på gemensam ekonomi?

S
J jonko skrev:
Fast det är väl så att din fru har större kostnader (i form av barn om jag inte blandar ihop dig med någon annan i tråden ) än du och du därför är den som skulle "förlora" på gemensam ekonomi?
Det stämmer att hon ha
J jonko skrev:
Exakt :) och hennes två barn faller under ”kategorin” egna intressen. Så medans hon köper en skateboard till ena ungen eller skor till andra så kanske jag köper en ny skärm till datorn eller högtalare.

Till vår dotter köper vi självklart tillsammans. :)

Men mina kostnader för mina intressen överstiger med råge hennes kostnader för sina barn/intressen. Så med gemensam ekonomi skulle ändå hon förlora på det och det skulle dessutom öppna för bråk som ”du har ju redan två skärmar varför ska vi lägga pengar på en till” .

R RH_Garanti skrev:
Ni som förordar seperat ekonomi och lever så, vem i förhållandet tjänar mest?
Ja, hos oss så var det hon som ville ha det separat. Jag tjänar betydligt mer.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Där ser man. Noterar även att det förekommer lite olika varianter och tillämpningar av s.k. delad ekonomi.
Min är något snävare då jag tycker att privata utgifter och intressen bör man betala själv men båda parter i ett förhållande ska ha samma förutsättningar till privata inköp och intressen.
Sen spelar även familje situation stor roll. Ex särkullsbarn, träffats senare i livet, inga gemensamma barn osv

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag bodde tidigare men en man som tjänade mer än mig. Men han saknade ekonomisk kompass enligt hans föräldrar. Han ägde ingenting inte bostad inte bil men hade tusentals kronor i skuld hos sina föräldrar. Är det på det sättet är nog delad ekonomi bäst. Bäst är förstås om jag hade tagit hand om hans pengar också som hans föräldrar tyckte jag borde. Nu med annan man med sämre lön än min förre har vi råd att åka på semester t ex 2 ggr om året och spara rejält med pengar. Det gick inte tidigare.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
M
T Polos skrev:
Nej jag behöver inte fråga om lov och inte frugan heller om alla köp, men hon skulle nog inte bli så glad om jag skulle köpa en skruvdragare till när man nära har tvåsiffrigt.

Dom männen du pratar om som inte får köpa en dosa snus skulle inte få ett bättre förhållande med delad ekonomi utan där är det inte ekonomiska problem utan något annat.
Bara för att man delar allt så behöver man inte fråga om allt eller hur.
Sen tror jag nog du och din fru skulle ifrågasätta köp som den ena parten inte gillar
Jag tror att du och din fru behöver självransaka era (eller mer dina) behov av 10 skruvdragare, det upplever inte jag som normalt i ett parförhållande. Jag har full förståelse att din fru ifrågasätter ditt inköp av en ny skruvdragare när du redan har 9;)

S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och du har naturligtvis stenhård koll på hur bonusbarnen har det hos den andra föräldern, och vad denna/denne har råd och vilja att unna sitt barn?
Bra, då kanske ni kan samarbeta och att ge era "gemensamma" barn en förstklassig uppväxt!
Du gillar att trolla va? :)

Jag kommer aldrig förstå resonemanget att särkullsbarn ska ha fyra personer som försörjer dem ekonomiskt medans gemensamma barn ska ha två.

Barn har sina föräldrar och det är dessa som är skyldiga att försörja barnet, ingen annan. Jag skulle för mitt liv ALDRIG begära att en ev. framtida partner försörjer mitt barn.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du gillar att trolla va? :)

Jag kommer aldrig förstå resonemanget att särkullsbarn ska ha fyra personer som försörjer dem ekonomiskt medans gemensamma barn ska ha två.

Barn har sina föräldrar och det är dessa som är skyldiga att försörja barnet, ingen annan. Jag skulle för mitt liv ALDRIG begära att en ev. framtida partner försörjer mitt barn.
Jag tror att det är svårt att tolka vad du menar.
Om jag väljer att tolka dig på ett vis, låter det som om era särkullsbarn får en halv påse godis eller chips, den andra föräldern skall ju betala hälften.
Nu är jag bara provokativ, förstår att du inte menar det.

Gissar att det mera är ett eventuellt sparande, om man har två gemensamma barn och ett särkull, kan sparandet se ut, enligt mig, att de gemensamma får, låt säga, 500 i månaden och särkullsbarnet 300:- ( eller 250 ), inget konstigt i det.
Problemet kan bli om inte den andra föräldern har möjlighet, vilja eller av något annat skäl inte sparar motsvarande summa.

Nu var detta ett exempel bara, ett konkret, men liknande problem kan handla om inköp av kläder, resor, samla till klassresa.

Det kan lätt bli så att varannan vecka kan barnet leva lika som sina syskon men den andra veckan så har barnet det sämre, lika eller bättre, beroende på vad man värdesätter.

Personligen har jag inga problem med att särkullsbarnen får samma/lika från mig, varannan vecka och att det medför större ekonomisk vinning om de får samma den andra veckan, alltså dubbelt upp.

Har själv varit i den sitsen, både jag själv och gemensamma samt särkullsbarn.

Jag tror mera på att varje individ får försöka ta sin egen moraliska ställning, göra det bästa av situationen.

Men, ett viktigt men, det låter i mina öron att särkullsbarnen i din familj inte är helt med i familjen, kanske på grund av att, inte din respektive men kanske den andra föräldern inte vill vara med på samma linje, rena spekulationer från mig igen.

Sedan är det svårt att förklara sig i skrift, det blir väldigt ofta misstolkat mot vad man egentligen menar.

Ledsen för att föra tråden mera ot, men det raderas rejält just nu....

Mvh P-A

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi är i och för sig gifta, men vi har inget mitt och ditt. Alla pengar som kommer in går till vårt gemensamma konto. Vi har inga egna konton. Kanske inte är relevant information för TS, då det inte verkar som att gemensam ekonomi är aktuell.

Erik_Hansson skrev:
Hur kan man säga mina och dina pengar om man lever i ett seriöst förhållande? Det blir ju att värdera varandras liv efter inkomst... ni med olika inkomst. Hur värderar ni er själva för att få ha mer 'egna' pengar över?

Vi har gemensam ekonomi helt och hållet. Det är inga problem och vi behöver inte räkna av mot varandras konton, inkomster eller så.
Jag håller med dig. Men det är väl samtidigt så att man får mer utrymme att själv styra sina intressen om man delar upp det.

Om detta hade varit aktuellt för oss så hade jag sagt att man betalar utgifterna procentuellt i förhållande till inkomsten. Dvs, tjänar du 25% mer än mig så får du betala 25% mer än mig på alla gemensamma utgifter. Det är väl det man kan göra för att vara hyfsat jämställda men ändå bibehålla sin egen frihet.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Vi är i och för sig gifta, men vi har inget mitt och ditt. Alla pengar som kommer in går till vårt gemensamma konto. Vi har inga egna konton. Kanske inte är relevant information för TS, då det inte verkar som att gemensam ekonomi är aktuell.
Kan tillägga också att jag har en dotter sedan tidigare men min man har aldrig ifrågasatt kostnader för henne.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.