T tompaah7503 skrev:
Det är inte mitt resonemang, så här fungerar det överallt där en starkare vill hjälpa en svagare.

Man skickar numera inte längre u-landshjälp i form av pengar och grejer utan i första hand försöker man alltid hjälpa de mindre bemedlade att få igång en egen verksamhet. Många som tvingats till socialbidrag vittnar om hur nedlåtande det är att tvingas ta hjälp och inte kunna klara sig på egen hand, helst vill de bara jobba och tjäna egna pengar. De här exemplena finns i många varianter och visar på att om människan kan klara sig själv så är det nästan alltid vad folk föredrar. Det stärker självkänslan.

Barn behöver man hjälpa ekonomiskt i livet. Men det är väl inte ett barn du är gift med.
Dina inlägg blir mer och mer verklighetsfrånvända ju längre tråden går. Jag behöver inte hjälpa min fru ekonomiskt.
Påstår du nu att man inte skickar u-landshjälp i form av pengar och grejor? Hur tror du man hjälper till vid natur- och svältkatastrofer, med ett starta eget bidrag i form av luft? Tror du det är gratis att hjälpa någon få igång en egen verksamhet? Man tar sig för pannan.
För övrigt tolkar jag dit icke svar som att du skulle tacka nej till 100kkr skattefritt månatligen från staten för din självkänsla skulle få sig en törn, samt att du aldrig själv skulle kunna hjälpa någon annan än dina barn ekonomiskt än mindre ta hjälp från någon.

R RH_Garanti skrev:
Påstår du nu att man inte skickar u-landshjälp i form av pengar och grejor? Hur tror du man hjälper till vid natur- och svältkatastrofer, med ett starta egen bidrag i form av luft?
Du får skilja på katastrofhjälp och löpande hjälp. I katastrofsituationer måste man hjälpa med allt man kan men det är väl knappast i det läget din partner befinner sig i.

T tompaah7503 skrev:
Du får skilja på katastrofhjälp och löpande hjälp. I katastrofsituationer måste man hjälpa med allt man kan men det är väl knappast i det läget din partner befinner sig i.
Vad består den "löpande hjälpen" av i din värld om det nu inte är pengar och grejor? Enligt SIDAs hemsida så hanterar de rena betalningar för 15 miljarder årligen. Sen för den sista gången, jag varken behöver eller måste hjälpa min fru ekonomiskt.

R RH_Garanti skrev:
Enligt SIDAs hemsida så hanterar de rena betalningar för 15 miljarder årligen.
Får jag citera från SIDAs hemsida direkt så du inte går miste om det relevanta.

Bistånd är både humanitärt bistånd (nödhjälp) och mer långsiktigt utvecklingssamarbete. Utvecklingssamarbetet är det mest omfattande, även om det humanitära arbetet kanske syns mest.

Skapa egna inkomstmöjligheter
Med hjälp av bistånd får fattiga länder möjligheter att bygga upp sin ekonomi och utveckla sitt näringsliv. Det leder till exempel till exportinkomster för länderna och arbetstillfällen för invånarna. Sverige verkar för att handelshinder tas bort som idag hindrar fattiga länder från att få tillträde till världsmarknaden.
https://www.sida.se/Svenska/sa-arbetar-vi/Detta-ar-svenskt-bistand/

T tompaah7503 skrev:
Får jag citera från SIDAs hemsida direkt så du inte går miste om det relevanta.

[länk]
Och utvecklingsarbetet kostar SIDA 0kr årligen. Jo tack.

Nödhjälp = Sida köper mat/filtar/tält mm. och skickar ner till svältkatastrofer.
Utvecklingsarbete = Sida ger pengar till organisationer för att tex främja näringsliv och demokrati.

Dvs "pengar och grejor" ej luft som i ditt fall.

Redigerat:
R RH_Garanti skrev:
Symptomatiskt i denna tråd är ju att i stort sett alla som förordar delad ekonomi av en händelse också är den som tjänar mest.
Vad har du fått det ifrån?

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Blev nog fel. Menar att den som inte vill ha gemensam ekonomi är oftast den som tjänar mest.

R RH_Garanti skrev:
Blev nog fel. Menar att den som inte vill ha gemensam ekonomi är oftast den som tjänar mest.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Från tråden

R RH_Garanti skrev:
Från tråden
Det förstår jag. Men du får gärna vara specifik. Referenser till inlägg till exempel.

T tompaah7503 skrev:
Hon blir inte lyckligare av att jag öser mer pengar på henne, den saken är helt utredd.
För henne är det omtanke och omsorg som räknas. Inte kronor. Hon gillar inte att bli "köpt".

Men det är väl individuellt. Andra kanske trivs med det.
Är det inte omtanke att dela med sig? Och varför skulle hon känna sig köpt? För att du delar med dig?

Det är la tur att vi alla är olika, jag och min sambo (som läst tråden också) tycker själva att en hel del är ute och cyklar Vättern runt, du inkluderad.

Men så länge det fungerar för er så är det toppen:)

• Gilla
jonko
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det förstår jag. Men du får gärna vara specifik. Referenser till inlägg till exempel.
Nu ber du mig att vara specifik med referenser till inlägg när du själv skriver svepande "var har du fått det ifrån" utan att ange något som skulle motbevisa min tes.

Men vi kan göra det enkelt för oss med en öppen fråga.
Ni som förordar seperat ekonomi och lever så, vem i förhållandet tjänar mest?

R RH_Garanti skrev:
Nu ber du mig att vara specifik med referenser till inlägg när du själv skriver svepande "var har du fått det ifrån" utan att ange något som skulle motbevisa min tes.

Skulle inte säga ”förordar”, men för oss funkar det bra. Har inga problem med de som föredrar gemensam ekonomi, men skulle inte vilja ha det själv. Vi har alltså delad ekonomi, men delar lika på allt gemensamt. Just nu tjänar vi lika mycket, men tidigare tjänade fästmön bättre. Även då tyckte vi båda att en delad ekonomi var absolut bäst för vår del.

Kan nämna att vi båda är 50+ och att jag har ett (numera) vuxet särkullbarn. När dottern bodde hemma tyckte jag att det var självklart att hennes kostnader inte skulle belasta fästmöns ekonomi.

K Krille4 skrev:
Absolut- alla män är helt oförmögna genetiskt att ge barn trygghet och kärlek
Var har jag nämnt gener och genetik?
Det är en tolkning som bara speglar dina fördomar.

Vad jag visade är moderns starka bindning till barnet pga graviditet, födsel och amning.
Och det kan du knappast bortförklara med något genustjafs.

S
R RH_Garanti skrev:

Det är jag som tjänar minst i vårt förhållande och det är jag som vill ha delad. Hon tjänar förvisso inte jättemycket mer, men mer iallafall.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.