Hej!

Står i valet att köpa originalfilter till vår 1 år gamla FTX för drygt 700 kr eller 3 st uppsättningar ekonomifilter för ca 1100 kr. Anläggningen är injusterad med originalfilter (panelfilter). Ekonomifiltren är av påsmodell men med samma filtreringsklass som originalfiltret. Funderar kring påverkan på tryckfall, luftflöde, etc. Kan det diffa så att radonhalten stiger i huset (vilket var anledningen till installationen) eller balansen mellan till/frånluft så att huset tar skada på sikt? Tänker att det bör ju även skilja mellan ett nybytt filter och ett som varit monterat en period oavsett modell. Dumsnålt att ens överväga? Hur hade/har ni gjort/resonerat? Tacksam för input!

Jag köpte original 2-pack (4 filter) till mitt 1 år gamla FTX.
Får det plats med påsfilter i ditt aggregat? Dom är långa!!!

• Gilla
Bennca
  • Laddar…
Först och främst får du in påsfilter om originalet är kasett även om du hittar det online? Få aggregat har kassettfilter på en plats som även möjliggör påsfilter om vi inte snackar någon budgetvariant av påsfilter som i princip är samma filtermatta men knappt någon ”strut” utan mer en kassettliknande. Lyft på locket och se är nog första tipset men generellt skulle jag nog undvika en filtertyp av annat slag än vad tillverkaren erbjuder original.

Generellt sen så brukar ett byte av original till något (typiskt billigare) no-name funka rätt bra på mesta av anläggningarna så långe man dels har samma filterklass i båda filtren och byter båda samtidigt. Har man tex de normala F7 på båda sidor värmeväxlaren brukar de gå bra att byta men om man har någon udda kombination som ibland förekommer med tex F7 + G3 så blir det klurigare och man riskerar att påverka undertryck osv i anläggningen. För finfilter i normal klass ska det inte vara någpt större problem.

• Gilla
Bennca och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Först och främst får du in påsfilter om originalet är kasett även om du hittar det online? Få aggregat har kassettfilter på en plats som även möjliggör påsfilter om vi inte snackar någon budgetvariant av påsfilter som i princip är samma filtermatta men knappt någon ”strut” utan mer en kassettliknande. Lyft på locket och se är nog första tipset men generellt skulle jag nog undvika en filtertyp av annat slag än vad tillverkaren erbjuder original.

Generellt sen så brukar ett byte av original till något (typiskt billigare) no-name funka rätt bra på mesta av anläggningarna så långe man dels har samma filterklass i båda filtren och byter båda samtidigt. Har man tex de normala F7 på båda sidor värmeväxlaren brukar de gå bra att byta men om man har någon udda kombination som ibland förekommer med tex F7 + G3 så blir det klurigare och man riskerar att påverka undertryck osv i anläggningen. För finfilter i normal klass ska det inte vara någpt större problem.

Tack för ditt svar! Vi har Systemair VSR 500 Save. De levererades tidigare med påsfilter men nu har de gått över till panelfilter. Därför finns det utrymme till påsfilter. Ska nog satsa på de lite billigare filtren och unna mig att byta dem lite oftare.

• Gilla
Swixalot
  • Laddar…
Har iofs bytt display till pelletsbrännaren Ulma TCA 2k. Men enligt den info jag har fått från Ulma sitter det ingen minnesmodul i displayen, dvs detta bör inte ha påverkat brännarens driftsinställningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.