Vi bor i ett hus vi byggde för lite mer än ett år sedan.

I mediacentralen var vi en splitter som kan ta in en antennsignal och skicka ut till 6 olika uttag som sitter runtom i hemmet.

Tanken då var att köra Canal Digital, parabol och skicka ut till 2 tv-apparater.
Beställde och installatörern kom, men han hävdade bestämt att det absolut inte gick att göra så. Och vi sa upp abbonemanget.

Nu har vi kört Tele 2 IP-TV i ett år, vilket förvisso fungerar rätt bra, men bara SVT i hd vilket är grymt irriterande. Som komplement har jag även en digital boxer-mottagare på vinden inkopplad till denna splitter, som i dag bara skickar ut det till en tv i köket.

Börjar fundera Canal Digital igen framförallt för HD-kanalerna.
De har dessutom en ny platt antenn som skulle göra sig bättre på huset. (Vi har valmat tak och tyvärr inga gavlar som parabolen passar naturligt på).

https://www.canaldigital.se/utbud/plattantenn/

Mina frågor då:

1. Kan man inte ta in signalen via denna splitter och få ut till flera apparater? Båda mina tänkta apparater har dvb-s2 stöd, så boxar behövs inte. Däremot CA-moduler. Behöver man köpa nåt mer än parabolen för att få det att fungera isåfall?

2. Kan den parabolen ta in flera kanaler samtidigt? Att se samma kanal på båda apparaterna samtidigt ger inte så mycket. Inspelning däremot är ointressant.

(SELFSAT H21D4 är det tydligen)

Svarar mig själv med, tror den kan ta emot 4 olika kanaler samtidigt.

Redigerat:
Koppla förbi splittern i mediaskåpet, dra ner två kablar från parabolen och anslut till utgående kabel som hör till respektive rum. Det bör gå utan problem.

Tråkigt att installatören hade så trist inställning till ditt problem.
Men det går att lösa på flera sätt.

Ah, den är ju helt onödigt. Så trög är jag som inte tänkte på det :)

Problemen som återstår då är väl om jag får plats med allt i rören, har 2 rör upp till vinden, för quad blir det ju 4 kablar + min existerande kabel för boxer och en nätverkskabel till kameror. Får mäta lite där.

Samt om boxen är nåt att ha.

Finns det några kanaler på CD:s satteliter man kan se utan abbonemang?

===========================

När jag ändå är inne på det och köper quad, så kan jag ju lika gärna dra en till köks-tvn med och köpa nån billig box där kanske (har inte inbyggd), samt köpa en usb-mottagare till nasen (Synology) och spela in där via dvblink om man skulle vilja.

Borde fungera med va?

Redigerat:
Klarar dina boxar sat-cr går det att använda splittern (eller byta till en med dc pass samt klarar frekvensgången) Då dras en kabel från parabolen som sedan splittas. 4 boxar kan kopplas in då, eller 2 PVR-boxar.

[SKPG]Zamora;2159055 skrev:
Klarar dina boxar sat-cr går det att använda splittern (eller byta till en med dc pass samt klarar frekvensgången) Då dras en kabel från parabolen som sedan splittas. 4 boxar kan kopplas in då, eller 2 PVR-boxar.
Om platt-parabolen är gjord för satCR ja, det räcker inte att TV-apparaterna eller boxarna klarar det.
Som jag tolkar det är det som ett twin-LNB och då fungerar det inte att splitta. (Fungerar gör det men då kan man inte se olika kanaler på olika TV samtidigt.) Fast jag kan ha fel, jag har inte satt upp någon platt-parabol än.
Gör som fgo skriver, det räcker med två kablar från parabolen. Gör en skarv på varje kabel till varje TV och strunta i splittern.

Ah, såg inte att det rörde sig om en platt-parabol. Tror inte att de stöder sat-cr ännu. Gör som fgo skriver.

Blir inte klok på om det är selfsat h20d4/h21d4 eller h30d4 som är den bästa och som man ska köra på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.