Fotografen Fotografen skrev:
Såhärdå,
Sitter det perilex ska det vara fullkopplat, dvs alla tre faser, jord och nolla.
Stämmer detta, i en bostadsrätt jag satte kök drog elfirma (stor firma) fram nya eluttag till Perilex för induktionshäll och endast in 2st 2,5 mm2 i befintligt vp-rör till L1 och L2 där jag blev anvisad att nyttja dem för kabel/perilex inkoppling i hällen.
Och sedan ett separat uttag till ugnen, vanligt uttag, med 2,5 mm2, som blev nydragning.

A AndersS skrev:
Stämmer detta, i en bostadsrätt jag satte kök drog elfirma (stor firma) fram nya eluttag till Perilex för induktionshäll och endast in 2st 2,5 mm2 i befintligt vp-rör till L1 och L2 där jag blev anvisad att nyttja dem för kabel/perilex inkoppling i hällen.
Och sedan ett separat uttag till ugnen, vanligt uttag, med 2,5 mm2, som blev nydragning.
Ett minimum som man lite mer ordnat kan kräva är L-N-PE till ett Perilex men givetvis önskvärt och rimligt som Fotografen skriver med allt inkopplat.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det finns ingen "regel" som säger att ett uttag ska vara fullkopplat annat än tillverkarens vaga anvisningar i "L1", "L2", "L3", "N" och "PE". Men det är en av 1000 andra självklara regler som inte är nedskrivna. Somliga anser att man utan problem kan utelämna en fas så det är inte ovanligt att det sker. Det bör i så fall noga märkas upp. Men har man tillgång till alla ledare så utelämnar man givetvis inte någon fas.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ett minimum som man lite mer ordnat kan kräva är L-N-PE till ett Perilex men givetvis önskvärt och rimligt som Fotografen skriver med allt inkopplat.
Det var ett lite fint omskrivande "Ett minimum som man lite mer ordnat kan kräva" - "givetvis önskvärt och rimligt " är att det är riktigt utfört arbete;) Men att det finns en "oskriven" regel att man bör även i det här fallet en L3.
Kan man se det som "förmildrande" omständigheter att det inte fanns lediga säkringar för att då ge ugnen en egen 16A säkring utan att utöka/byta centralen för lägenheten?:cool:

Fan vad snabba ni är med svar, hinner ju inte mina kompletteringsfrågor:D(y)

A AndersS skrev:
Det var ett lite fint omskrivande "Ett minimum som man lite mer ordnat kan kräva" - "givetvis önskvärt och rimligt " är att det är riktigt utfört arbete;) Men att det finns en "oskriven" regel att man bör även i det här fallet en L3.
Kan man se det som "förmildrande" omständigheter att det inte fanns lediga säkringar för att då ge ugnen en egen 16A säkring utan att utöka/byta centralen för lägenheten?:cool:
Finns N och givetvis PE är det svårare att påstå att valet av antal faser skulle göra det direkt felaktigt och olika skäl kan ju göra det praktiskt svårt att uppfylla komplett anslutning men vid nytt jobb eller där det går dra om ska man givetvis sträva efter det.

I ditt fall skulle man kanske kunnat tänka sig Perilex både vid häll och ugn båda parallella och kompletta. Men då kommer ju ev hårklyverier in kring att byta fabriksmonterat sladdställ eller klippa stickproppen osv. Eventuellt en avgrening ute i dosa från gruppen till enfas mot ugnen, sämre, dåligt vore att direkt i centralen lägga komplett trefasgrupp mot hällen och ta en fas parallellt till enfasgrupp mot ugnen.

Allt faller ju tillbaka till det självklara ordning och reda som tex Bo brukar skriva i sina vältaliga svar på denna typ av frågor. Men just att man ska alltid ha N med är enklare att ta till mer konkreta risker, faror förutom det och därför ge lite mer tyngd om det skulle behövas.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Allt detta med behörighet är borttaget sedan länge, numera gäller det att inneha auktorisation för att lagligt utföra jobben som kräver mer än "tillräckliga kunskaper". Du har säkert själv bytt en glödlampa eller propp någon gång, då är det detta minimikrav som gäller.

Nu innehar ju jag den nyare behörigheten AL. Så ja visst har jag bytt en glödlampa och bra mkt mera därtill

Det är intressant det här att mga vet reglerna men fortfarande skiter i dom. Varför tror du/ni fuskbyggarna finns, hus brinner mm pga av bristfälliga elinstallationer pga av att folk skiter i regler och lagar. Tror att dom kan eller sett på Youtube.

Nä vi ska inte göra det till en behörighetstråd men det är fortfarande viktigt, vill inte alla hålla en hög elsäkerhet i det här landet?

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
K karkka skrev:
Nä vi ska inte göra det till en behörighetstråd men det är fortfarande viktigt, vill inte alla hålla en hög elsäkerhet i det här landet?
Den håller man bäst högt genom att så många som möjligt är informerade, kunniga kring korrekt utförande, materialval osv för arbetet. Dvs har lite med ev auktorisationer, behörigheter, licensieringar mm att göra. Med bättre underbyggnad kan alla sen välja väg om man ev kan/ska göra något själv eller inte.

Forumet här kring elfrågor ser jag själv som bra och ett steg i den riktningen. Hur ser du själv på det?

• Gilla
J Vos och 3 till
  • Laddar…
Självklart är det bra, men vi har elinstallationsreglerna att följa oavsett.

Och elinstallationsreglerna följer vi här noga inpå varje paragraf! Vad är det du är bekymrad över?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
K karkka skrev:
hus brinner mm pga av bristfälliga elinstallationer pga av att folk skiter i regler och lagar
Vi behöver inte göra det till en behörighetstråd, vi kan hålla det till "fulel" som orsak till brand. Så med det sagt, kom gärna med en trovärdig källa på ditt påstående.

Så du tycker att jag ska backa upp mitt påstående att bristfälliga installationer kan orsaka bränder, det spelar väl ingen roll om det nu är s.k fulel eller inte.

tommib
K karkka skrev:
Så du tycker att jag ska backa upp mitt påstående att bristfälliga installationer kan orsaka bränder, det spelar väl ingen roll om det nu är s.k fulel eller inte.
Nej, det var inte vad du påstod. Du påstod:

K karkka skrev:
hus brinner mm pga av bristfälliga elinstallationer pga av att folk skiter i regler och lagar
dvs att det faktiskt är något som händer och att det är direkt relaterat till att folk skiter i regler och lagar.

Jag har två problem med detta.

1. Det är inte något som händer i någon större omfattning. Ja, självklart uppstår elbränder. Nej, de uppstår inte i första hand pga felaktiga installationer. Många andra orsaker kommer före, t.ex. torrkokning på spisen samt felanvända/defekta apparater i stort.

2. Det är inte nödvändigtvis relaterat till sk. fulel. Ja, en genomsnittlig lekman har sämre förutsättningar än en genomsnittlig rutinerad elektriker men nu är tyvärr inte alla elektriker erfarna och rutinerade. Eller noggranna. Det som avgör är utförandet, inte utföraren.

Så ja, jag tycker att du måste backa upp ditt påstående. För mig tillgänglig statistik talar emot dig men om du har något nytt att komma med så är det välkommet i debatten.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Okej, inser att det kan vara svårt att framföra det man tänker i skrift, skulle ha använt "dels" istället för pga. Klart jag vet att det är andra faktorer som oxå orsakar bänder.

För att röra om mera i grytan.
"Det som avgör är utförandet, inte utföraren."

Jag kan ju tolka ditt alternativ nr 2 som att det är lika med OK att köra bil utan körkort bara man kör bra.

Jag läser inlägg här med stort intresse pga all kunskap som finns här och tar till mig av den.

Vart vill du komma? Vi uppmanar ingen här att köra bil utan körkort, men vi lär ur hur man kör. Är det fel på något sätt?

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.