Hur delar jag av ett av rummen,sovrum eller vardagsrum till en tonåring som vill ha lite avskildhet.
En vuxen och en tonåring.
Tacksam för alla goda råd. Planskiss av en lägenhet med vardagsrum, sovrum, kök, balkong och badrum. Diskussion om att dela av ett rum för en tonåring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Rum som man ska sova i bör ha fönster och bra med tilluft (friskluft). Går det att dela av vardagsrummet så att det blir en sovalkov närmast fönstret?

Ett annat alternativ, men dyrare, är att göra om köket till sovrum och flytta köket till vardagsrummet.

• Gilla
Birgitta Wentzell
  • Laddar…
Jag skulle byggt en sovalkov för förälder i vardagsrummet och låtit tonåringen fått sovrummet.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
I don't know how much wall modification is possible, but it seems feasible. Of course, the kitchen could be arranged differently. Existing utility connections in the kitchen can be used.
Planritning av en lägenhet med kök, markerad med textformat och ikoner för ändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
annsofian
  • Laddar…
Birgitta Wentzell Birgitta Wentzell skrev:
Hur delar jag av ett av rummen,sovrum eller vardagsrum till en tonåring som vill ha lite avskildhet.
En vuxen och en tonåring.
Tacksam för alla goda råd.[bild]
Hej,

Med den planlösning du skickade verkar det som att vi pratar om en lägenhet där det troligen inte är så enkelt att flytta eller ändra väggarna.
I en sådan situation kan den mest prisvärda lösningen vara att dela av ytan med en lätt mellanvägg/partition, som i bilden jag skickade. På så sätt får man både en mer privat sovdel och en vardagsyta, samtidigt som ljuset fortfarande kan passera genom avdelningen så att rummet inte känns mörkt.

Självklart kan en sådan partition eller soffgrupp och tv placering utformas helt efter smak och behov, det jag visade var bara ett exempel. 😊

• Planlösning över lägenhet med sovrum, kök, badrum och vardagsrum; exempel på delad yta med lätt mellanvägg/partition.
AD Studio AD Studio skrev:
Hej,

Med den planlösning du skickade verkar det som att vi pratar om en lägenhet där det troligen inte är så enkelt att flytta eller ändra väggarna.
I en sådan situation kan den mest prisvärda lösningen vara att dela av ytan med en lätt mellanvägg/partition, som i bilden jag skickade. På så sätt får man både en mer privat sovdel och en vardagsyta, samtidigt som ljuset fortfarande kan passera genom avdelningen så att rummet inte känns mörkt.

Självklart kan en sådan partition eller soffgrupp och tv placering utformas helt efter smak och behov, det jag visade var bara ett exempel. 😊
Tack det var ett mkt bra förslag.
Var kan jag köpa en sådan partition?
Har inte sett det förut.

BirgitS
För vägg och skjutdörr med små rutor från golv till tak sök med ordet "industrivägg".

BirgitS BirgitS skrev:
För vägg och skjutdörr med små rutor från golv till tak sök med ordet "industrivägg".
Tack har kollat där men ser inte tidigare förslag

Birgitta Wentzell Birgitta Wentzell skrev:
Tack det var ett mkt bra förslag.
Var kan jag köpa en sådan partition?
Har inte sett det förut.
Det är tyvärr inget man brukar kunna köpa färdigt.

Men att specialbygga en sådan lösning borde inte vara särskilt komplicerat för en duktig snickare. Om du tänker dig träpelare eller liknande finns det däremot en del alternativ på Amazon och liknande.

Glaspartitioner finns också, och som BirgitS skrev kan man hitta dem ganska enkelt om man söker på industrivägg eller rumsavdelare i glas.

• Gilla
Birgitta Wentzell
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.