BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 979 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 979 inlägg
Rum som man ska sova i bör ha fönster och bra med tilluft (friskluft). Går det att dela av vardagsrummet så att det blir en sovalkov närmast fönstret?
Ett annat alternativ, men dyrare, är att göra om köket till sovrum och flytta köket till vardagsrummet.
Ett annat alternativ, men dyrare, är att göra om köket till sovrum och flytta köket till vardagsrummet.
Hej,Birgitta Wentzell skrev:
Med den planlösning du skickade verkar det som att vi pratar om en lägenhet där det troligen inte är så enkelt att flytta eller ändra väggarna.
I en sådan situation kan den mest prisvärda lösningen vara att dela av ytan med en lätt mellanvägg/partition, som i bilden jag skickade. På så sätt får man både en mer privat sovdel och en vardagsyta, samtidigt som ljuset fortfarande kan passera genom avdelningen så att rummet inte känns mörkt.
Självklart kan en sådan partition eller soffgrupp och tv placering utformas helt efter smak och behov, det jag visade var bara ett exempel. 😊
Tack det var ett mkt bra förslag.AD Studio skrev:
Hej,
Med den planlösning du skickade verkar det som att vi pratar om en lägenhet där det troligen inte är så enkelt att flytta eller ändra väggarna.
I en sådan situation kan den mest prisvärda lösningen vara att dela av ytan med en lätt mellanvägg/partition, som i bilden jag skickade. På så sätt får man både en mer privat sovdel och en vardagsyta, samtidigt som ljuset fortfarande kan passera genom avdelningen så att rummet inte känns mörkt.
Självklart kan en sådan partition eller soffgrupp och tv placering utformas helt efter smak och behov, det jag visade var bara ett exempel. 😊
Var kan jag köpa en sådan partition?
Har inte sett det förut.
Det är tyvärr inget man brukar kunna köpa färdigt.Birgitta Wentzell skrev:
Men att specialbygga en sådan lösning borde inte vara särskilt komplicerat för en duktig snickare. Om du tänker dig träpelare eller liknande finns det däremot en del alternativ på Amazon och liknande.
Glaspartitioner finns också, och som BirgitS skrev kan man hitta dem ganska enkelt om man söker på industrivägg eller rumsavdelare i glas.
Klicka här för att svara