Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
I vår toalett har vi 4 utlopp för vatten. Ett för toaletten, ett för ett stort badkar, ett för duschen, och ett för handfatet.
vad jag förstått är det egen stam för handfatet. Jag tror att dusch och badkar går på samma stam. Sedan är jag osäker på toaletten. Jag tror faktiskt den går på samma stam men att den har eget utlopp. Jag har sett toarören i innertaket i källaren och den verkar vara 15cm i diameter.
Jag skulle vilja göra om badrummet och dela upp det i två badrum. Ett skulle vara gästbadrum och det andra bli master bath.
Brukar dusch och badvatten blandas med toavatten? Så att vi således kan leda ut toavatten i tex badavloppet
Och hur gör man med avloppen i badrum som har vattenburen golvvärme på träbjälklag? Måste detta rivas eller läggs avlopp på ett sätt som gör det möjligt att ändra storlek i framtiden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vad jag förstått är det egen stam för handfatet. Jag tror att dusch och badkar går på samma stam. Sedan är jag osäker på toaletten. Jag tror faktiskt den går på samma stam men att den har eget utlopp. Jag har sett toarören i innertaket i källaren och den verkar vara 15cm i diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle vilja göra om badrummet och dela upp det i två badrum. Ett skulle vara gästbadrum och det andra bli master bath.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar dusch och badvatten blandas med toavatten? Så att vi således kan leda ut toavatten i tex badavloppet
Och hur gör man med avloppen i badrum som har vattenburen golvvärme på träbjälklag? Måste detta rivas eller läggs avlopp på ett sätt som gör det möjligt att ändra storlek i framtiden?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 768 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 768 inlägg
Fint badrum du har! Tidlöst och ser välplanerat ut!
Flytta avlopp med vattenburen golvvärme är nog ungefär lika jobbigt som du tänker dig… slingorna måste ju flyttas på ett eller annat sätt och kan ju inte skarvas i golvet utan måste bytas hela vägen till fördelaren. Du behöver alltså riva ut hela golvet och troligen också en bit i resten av huset beroende på hur slingorna ligger. Annars kan du möjligen fimpa den vattenburna och lägga elektrisk bara i badrummen sen.
Hur viktigt är det att dela badrummet?
Flytta avlopp med vattenburen golvvärme är nog ungefär lika jobbigt som du tänker dig… slingorna måste ju flyttas på ett eller annat sätt och kan ju inte skarvas i golvet utan måste bytas hela vägen till fördelaren. Du behöver alltså riva ut hela golvet och troligen också en bit i resten av huset beroende på hur slingorna ligger. Annars kan du möjligen fimpa den vattenburna och lägga elektrisk bara i badrummen sen.
Hur viktigt är det att dela badrummet?
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Just nu är det inte viktigt. Vi planerar de eventuellt kommande 5-15 åren och ser över möjligheter. Badrummet är 10 år gammalt så än är det inte dags.F fredrik.johansson skrev:Fint badrum du har! Tidlöst och ser välplanerat ut!
Flytta avlopp med vattenburen golvvärme är nog ungefär lika jobbigt som du tänker dig… slingorna måste ju flyttas på ett eller annat sätt och kan ju inte skarvas i golvet utan måste bytas hela vägen till fördelaren. Du behöver alltså riva ut hela golvet och troligen också en bit i resten av huset beroende på hur slingorna ligger. Annars kan du möjligen fimpa den vattenburna och lägga elektrisk bara i badrummen sen.
Hur viktigt är det att dela badrummet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det vanligaste är att alla avloppsrör i badrummet går ihop i badrumsgolvet och sen går neråt i ett enda tjockt rör. Men har man en källare under kan man ju dra ner flera avloppsrör om man så vill. Men toaavlopp ska gå i tjocka rör för att det inte ska bli stopp. Avlopp från badkar, dusch och handfat kan vara smalare.V Viktorbyggahus skrev:
Klicka här för att svara