I vår toalett har vi 4 utlopp för vatten. Ett för toaletten, ett för ett stort badkar, ett för duschen, och ett för handfatet.

Modernt badrum, badkar, duschkabin, dubbel handfat, speglar, fönster, kakel, matta, pall och våg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vad jag förstått är det egen stam för handfatet. Jag tror att dusch och badkar går på samma stam. Sedan är jag osäker på toaletten. Jag tror faktiskt den går på samma stam men att den har eget utlopp. Jag har sett toarören i innertaket i källaren och den verkar vara 15cm i diameter.
Ett modernt badrum med toalettstol, toalettpapper, kaklade väggar, duschhörn och flerfärgat klinkergolv.
Skapa konto

Handritad planritning av ett badrum med jacuzzi, dusch, toalett och handfat, märkt "Nuvarande."
Skapa konto

Handritad, grov planritning, badrum med toalett, dusch, handfat, antecknat på rutat papper.
Skapa konto

Jag skulle vilja göra om badrummet och dela upp det i två badrum. Ett skulle vara gästbadrum och det andra bli master bath.

Ritad skiss av rum, planlösning, innehåller toaletter och duschar, text på svenska, enkel handritning, rutigt papper.
Skapa konto

Brukar dusch och badvatten blandas med toavatten? Så att vi således kan leda ut toavatten i tex badavloppet

Och hur gör man med avloppen i badrum som har vattenburen golvvärme på träbjälklag? Måste detta rivas eller läggs avlopp på ett sätt som gör det möjligt att ändra storlek i framtiden?

F
Fint badrum du har! Tidlöst och ser välplanerat ut!
Flytta avlopp med vattenburen golvvärme är nog ungefär lika jobbigt som du tänker dig… slingorna måste ju flyttas på ett eller annat sätt och kan ju inte skarvas i golvet utan måste bytas hela vägen till fördelaren. Du behöver alltså riva ut hela golvet och troligen också en bit i resten av huset beroende på hur slingorna ligger. Annars kan du möjligen fimpa den vattenburna och lägga elektrisk bara i badrummen sen.
Hur viktigt är det att dela badrummet?

F fredrik.johansson skrev:
Fint badrum du har! Tidlöst och ser välplanerat ut!
Flytta avlopp med vattenburen golvvärme är nog ungefär lika jobbigt som du tänker dig… slingorna måste ju flyttas på ett eller annat sätt och kan ju inte skarvas i golvet utan måste bytas hela vägen till fördelaren. Du behöver alltså riva ut hela golvet och troligen också en bit i resten av huset beroende på hur slingorna ligger. Annars kan du möjligen fimpa den vattenburna och lägga elektrisk bara i badrummen sen.
Hur viktigt är det att dela badrummet?
Just nu är det inte viktigt. Vi planerar de eventuellt kommande 5-15 åren och ser över möjligheter. Badrummet är 10 år gammalt så än är det inte dags.

BirgitS
V Viktorbyggahus skrev:
Brukar dusch och badvatten blandas med toavatten? Så att vi således kan leda ut toavatten i tex badavloppet
Det vanligaste är att alla avloppsrör i badrummet går ihop i badrumsgolvet och sen går neråt i ett enda tjockt rör. Men har man en källare under kan man ju dra ner flera avloppsrör om man så vill. Men toaavlopp ska gå i tjocka rör för att det inte ska bli stopp. Avlopp från badkar, dusch och handfat kan vara smalare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.