Vi skall renovera ett av våra rum i källaren och funderar i så fall på att ta bort en väggbit som är lite i vägen, men vi behöver lista ut om den är bärande eller inte innan man vågar peta på den.
Väggen finns i källarplanet, stående på en betongplatta. Enligt ritningen från 1978, när tillbyggnaden gjordes, så verkar det ha varit en hel vägg där från början, men en stor del är borttagen och nu vill vi ta bort den sista biten (inringad på källarplanets bild). Balken som nämns på ritningen sitter inte ihop med den väggen utan den sitter i väggen på andra sidan ytterdörren.
Vad tror ni om detta? Vågar man riva bort den sista biten också?
Väggen finns i källarplanet, stående på en betongplatta. Enligt ritningen från 1978, när tillbyggnaden gjordes, så verkar det ha varit en hel vägg där från början, men en stor del är borttagen och nu vill vi ta bort den sista biten (inringad på källarplanets bild). Balken som nämns på ritningen sitter inte ihop med den väggen utan den sitter i väggen på andra sidan ytterdörren.
Vad tror ni om detta? Vågar man riva bort den sista biten också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är gipsskivor på väggen i alla fall, hur det ser ut inuti har jag inte undersökt.
Bjälklaget ja.. Nu kommer min totala okunskap fram här, vi har bara bott i hus i några månader och jag håller fortfarande på att försöka lära mig under tiden det dyker upp saker man vill göra
Jag vet inte hur jag kan ta reda på det, men taknocken går i samma riktning som den utstickande väggbiten i alla fall
(om det nu har någonting med saken att göra)
Utanför väggen är det en trappa ner till ytterdörren. Utanför ytterdörren, bortåt i bilden, är det ca 2-2.5m med jordtryck på ytterväggen.
Tack för att du tog dig tid att svara!
Bjälklaget ja.. Nu kommer min totala okunskap fram här, vi har bara bott i hus i några månader och jag håller fortfarande på att försöka lära mig under tiden det dyker upp saker man vill göra
Utanför väggen är det en trappa ner till ytterdörren. Utanför ytterdörren, bortåt i bilden, är det ca 2-2.5m med jordtryck på ytterväggen.
Tack för att du tog dig tid att svara!
Om jag har fattat dig rätt så är det alltså en trappa på andra sidan den väggen som du vill ta bort? (inte trappan alltså utan väggen
)
Alltså, nada, inget, luft?
Bjälklaget vilar inte på den väggen utan på ytterväggen, men om du kollar på bjälklaget och ser om det går en balk som går PRECIS ovanför den väggen eller om det väggen är mellan 2 stycken.
Gör inte som en snickare sa till mig (på ett storbygge) "Ett bra sätt att kolla om det är bärande är att köra in tigersågen, nyper det så bär det"
Alltså, nada, inget, luft?
Bjälklaget vilar inte på den väggen utan på ytterväggen, men om du kollar på bjälklaget och ser om det går en balk som går PRECIS ovanför den väggen eller om det väggen är mellan 2 stycken.
Gör inte som en snickare sa till mig (på ett storbygge) "Ett bra sätt att kolla om det är bärande är att köra in tigersågen, nyper det så bär det"
Nästan, trappan ligger på utsidan av ytterväggen och ligger längs med huset. När jag tittar närmare på översta bilden så ser jag nu att det antagligen är den som är utritad till vänster om de gröna linjerna jag har ritat in själv
Det är en gjuten vägg på andra sidan trappan som har jordtrycket på sig (linjen längst ut till vänster på översta bilden).
Balken går vid det långa gröna strecket på den översta bilden, så den sitter inte alls ihop med den väggbiten. Men även om den inte har någon balk, kan den hjälpa till att hålla upp något ovanför?
Jag läste det där tipset om sågen i något inlägg här på forumet tror jag också, jag vill gärna vara 100% säker innan jag gör något som kan vara farligt
Jag brukar kunna inse mina begränsningar även om det är roligt att försöka lära sig så mycket så man kan göra saker själv 
Balken går vid det långa gröna strecket på den översta bilden, så den sitter inte alls ihop med den väggbiten. Men även om den inte har någon balk, kan den hjälpa till att hålla upp något ovanför?
Jag läste det där tipset om sågen i något inlägg här på forumet tror jag också, jag vill gärna vara 100% säker innan jag gör något som kan vara farligt
Medlem
· Västra götaland
· 118 inlägg
På ritningarna ser du att rakt ovan den vägg du vill riva står en vägg, vilket tyder på att din vägg är bärande.
Om jag läser din sektion rätt så har du dessutom en vout under den väggen vilket då innebär att den är bärande.
/Torpalainen
Om jag läser din sektion rätt så har du dessutom en vout under den väggen vilket då innebär att den är bärande.
/Torpalainen
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
"Självbärande" fackverksstolar över delvis yttervägg/delvis innervägg.
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande väggdel mellan 2 garderober
Planlösningar -
Vad är bärande del av väggen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Mockfjärds hus modell Trivsel utkik bärande väggar?
Planlösningar -
Hur gör jag för att ta bort del av bärande vägg i 70 tals hus
Kök