Hej,
ska bygga bastu där jag kommer ha någon typ av dekorsten i ett hörn runt aggregatet, typ något sånt här:
http://www.exacta-sweden.com/group.asp?group=113

Förutsättningar:
Ena väggen är mot en murad lecavägg ovan mark som på insidan är isolerad med 70mm cellplast mellan stålreglar och luftspat imellan. Den andra är murad leca innervägg. De två sista är innerväggar mot relaxen som jag reglar upp nu.
Mars 091.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läste denna byggbeskrivningen där man förespråkar masonite mot isoleringen och sedan luftsalt och panel, är det detta som gäller nu? Alltså ingen bastufolie?

Om jag då fatta det rätt så skulle jag byggt det såhär om man bara skulle ha panel i hela bastun:
Isolerade ytterväggen: Masonite direkt på cellplasten och sedan gles och panel på det
Murade inneväggen:45-reglar direkt på väggen, stenull, masonite, gles och panel.
Innerväggarna mot relaxen: 70-reglar, stenull, masonite, gles och panel. På utsidan blir det våtrumsgips, tätskikt och kakel.
Stämmer det så långt? :)

Då var det hörnet med dekorstenen, vad ska jag ha bakom de väggdelarna och hur gör man övergången till väggdelarna som har panel?
Det ska vara i detta hörnet från golv till tak:
Mars 090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en monteringsanvisning för dekorsten i bastu här. Tydligen så ska man ha våtrumsgips som man brer ett tunt lager kakelfix på och låter torka och sedan sätter man stenen.

Men stenen är ju ganska djupa + en gipsskiva. Är det ok att sätta gipsskivan direkt på reglarna eller måste man ha gles först där också?

Alltså, min frågor är nu:
- Har jag förstått rätt med väggkonstruktionerna vid panel i förra inlägget?
- Vid dekorstenväggen ska man där sätta:
1. Isolering - masonit - gles - våtrumsgips - dekorsten??
eller
2. Isolering - våtrumsgips - dekorsten??

Känns som att det blir ganska svårt att få en snygg övergång till panelväggen om man ska gles där också...:S

Ingen? Behövs det mer info?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.