DIY_freak skrev:
Det var ju du som talade om att det var så käckt med andra alternativ än fjärrvärme eftersom man kunde byta ut dem när det kom något bättre. Då är det väl totalt irrelevant att tala om att det är ett nybyggt hus? Nybyggt kommer det ju inte vara i evighet. Även detta hus kommer att vara 2 år gammalt någon gång. Tror du då på fullaste allvar att husägarna ifråga om de har investerat 200,000:- i bergvärme, kommer att kasta ut denna efter 2 år för att det finns något miljövänligare?

Nej, miljövänligare förkastade du ju tydligen själv som motivation för att kasta ut något. Billigare sa du... Vilket alternativ är det du ser som kommer att komma som gör att man är villig att kasta ut en investering på 200,000:- efter 2 år? Får blir ganska mycket billigare, typ kallfusion eller något...

Om nu något revolutionerande och billigare uppvärmningssätt kommer i framtiden, så är det väl högst sannolikt att fjärrvärmebolagen kommer att utnyttja denna tekniken också?

Tycker din argumentation är helt bakvänd. Enligt ditt sätt så borde ju direktel vara det bästa alternativet, för då är det ju enkelt att kasta ut det om det kommer något bättre... Man borde ju verkligen hålla sig borta från bergvärme, för har man investerat 200,000:- för bergvärme är det extremt svårt att byta till något bättre inom en snar framtid och få ekonomi i det. Man har en investering på 200,000:- som skall räknas hem på något sätt...
Jag tror inte du förstod riktigt, det jag menar är att om Växjö kommun inte överklagas alternativt vinner i alla instanser så blir detta vägledande. Detta betyder att alla kommuner med fjärrvärme kan tvinga sin tomtköpare att ansluta sig tills dessa att en lagändring kommer.

Detta innebär att om tex 20 år när en ny fiktiv värmekälla kommer ut på marknaden som är billig i installation och drift gör att det inte är lönsamt med fjärrvärme pga dyrt underhåll och stora förluster jämfört med den nya tekniken. Då kan ändå kommunen tvinga tomtköparna att ansluta sig till fjärrvärmen och på så sätt förlänga tiden det tar innan man måste lägga ner helt och på så sätt dela upp avskrivningarna över en längre period. Detta kanske händer, kanske inte. Men att det kan hända är fel.

Jag pratar alltså inte om att en husägare ska byta värmekälla bara för en ny teknik blir tillgänglig. Dock tycker jag att man bör göra det om det är ekonomiskt fördelaktigt eller om tekniken är miljövänligare och det är något man tycker är viktigt.
 
D
huggan skrev:
Detta innebär att om tex 20 år när en ny fiktiv värmekälla kommer ut på marknaden som är billig i installation och drift gör att det inte är lönsamt med fjärrvärme pga dyrt underhåll och stora förluster jämfört med den nya tekniken. Då kan ändå kommunen tvinga tomtköparna att ansluta sig till fjärrvärmen och på så sätt förlänga tiden det tar innan man måste lägga ner helt och på så sätt dela upp avskrivningarna över en längre period. Detta kanske händer, kanske inte. Men att det kan hända är fel.
Det är många saker som kan hända som är fel... Det är ingen idé att diskutera allt som kan hända som är fel. Det kan komma en lag som tvingar alla husägare att plantera energiskog i hela trädgården. Tycker det är fel också.

Till skillnad från dig, så tror jag inte de flesta kommuner är idioter. De flesta har miljön eller kommuninvånarnas intresse i åtanke. Kommer det en energilösning som är odiskutabelt signifikant miljövänligare, signifikant billigare och inte låter sig utnyttjas lika bra i fjärrvärmenätet så tror jag inte att kommunerna kommer tvångsanslutna villor.

När det gäller det specifika fallet i Växjö så ser jag inte problemet. Kommunen gör klart redan från början att köpet av tomten kräver att man ansluter sig till fjärrvärme. Det är bara att räkna in den kostnaden i priset för tomten. Sedan kan husbyggaren välja att använda precis vilken energikälla som helst (som i övrigt möter nödvändiga godkännanden). Det är inget som tvingar husbyggaren att använda fjärrvärmenätet. Om man är så emot fjärrvärme, så se det bara som en kostnad för att köpa tomten.
 
Vansinne! Teknikhämmande monopolistisk dom som måste överklagas! Att inbilla sig att fjärrvärme med minskande sopvolymer, stor konkurrens om biobränsle, enorma investeringskostnader och underhållsbehov samt med inbyggda systemförluster på 20-40%, är ett system för framtiden, det är ju bara möjligt i landet Annorlunda!
Att inte använda lokala energinsamlingsmetoder av den gratisenergi som finns precis vid bostaden, utan hålla fast vid centralistiska system är då rakt inte något för framtiden!
Jag undrar varför denna dom blev av, tidigare har kommuner som velat tvångsansluta eller tom tvångsbehålla kunder fått backa i rätten.
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Vi är ju redan tvingade att ansluta os till det elnätsförtag som har koncerion på vår fastighet och det är ju baraatt köpa en fastihget i ett annat områdeom man vill byta.
 
Erik_X skrev:
Vi är ju redan tvingade att ansluta os till det elnätsförtag som har koncerion på vår fastighet och det är ju baraatt köpa en fastihget i ett annat områdeom man vill byta.
Du är inte tvingad att dra in el till fastigheten...
 
D
karlmb skrev:
Du är inte tvingad att dra in el till fastigheten...
Fjantigt... Var lite realistisk
 
Men varför då köpa tomt i Växjö det fins 288 kommuner till att välja.
 
DIY_freak skrev:
Fjantigt... Var lite realistisk
Nej, det är fjantigt att dra den parallellen. Jag gillar inte nätmonopolet heller, men det är ju praktiskt svårt att ha mer än ett nät, eller hur?
Dessutom klarar man sig utan fjv, vilket det gällde här.
 
Erik_X skrev:
Men varför då köpa tomt i Växjö det fins 288 kommuner till att välja.
Det, var ett extremt fjantigt argument däremot!
 
DIY_freak skrev:
Det är många saker som kan hända som är fel... Det är ingen idé att diskutera allt som kan hända som är fel. Det kan komma en lag som tvingar alla husägare att plantera energiskog i hela trädgården. Tycker det är fel också.

Till skillnad från dig, så tror jag inte de flesta kommuner är idioter. De flesta har miljön eller kommuninvånarnas intresse i åtanke. Kommer det en energilösning som är odiskutabelt signifikant miljövänligare, signifikant billigare och inte låter sig utnyttjas lika bra i fjärrvärmenätet så tror jag inte att kommunerna kommer tvångsanslutna villor.

När det gäller det specifika fallet i Växjö så ser jag inte problemet. Kommunen gör klart redan från början att köpet av tomten kräver att man ansluter sig till fjärrvärme. Det är bara att räkna in den kostnaden i priset för tomten. Sedan kan husbyggaren välja att använda precis vilken energikälla som helst (som i övrigt möter nödvändiga godkännanden). Det är inget som tvingar husbyggaren att använda fjärrvärmenätet. Om man är så emot fjärrvärme, så se det bara som en kostnad för att köpa tomten.
Så vi är i ett forum men ska inte diskutera? Felet är att dom tvingar alla som vill bygga hus i Växjö att ansluta sig till fjärrvärmen eftersom dom har monopol på tomter. Att säga att man ska räkna in det i tomten tycker jag är helt uteslutet, faktum kvarstår att man redan köpt ett värmesystem som man blivit påtvingad eftersom man inte kan köpa tomter från någon annan.

Tyvärr är dom flesta kommuner idioter eftersom dom drivs av politiker och brukar inte göra dom klokaste valen när det gäller varken invånare eller ekonomin.
 
  • Gilla
Cujo och 1 till
  • Laddar…
D
Har de monopol på tomter??? Var står det reglerat???

De som bestämmer i kommuner är politiskt valda i demokratiska val. Vad du säger är att demokrati är idiotiskt och inte fungerar?
 
Vad kostar kalaset då?
 
DIY_freak skrev:
Har de monopol på tomter??? Var står det reglerat???

De som bestämmer i kommuner är politiskt valda i demokratiska val. Vad du säger är att demokrati är idiotiskt och inte fungerar?
Eftersom dom äger marken så har dom monopol????? Ganska enkelt.

Ja demokrati tror jag inte på, utan vill ha Teknokrati om jag fått bestämma.
 
DIY_freak skrev:
Har de monopol på tomter??? Var står det reglerat???

De som bestämmer i kommuner är politiskt valda i demokratiska val. Vad du säger är att demokrati är idiotiskt och inte fungerar?
Får vi inte ha synpunkter på hur den demokratiska makten utövas, och vad som ligger bakom?
 
huggan skrev:
Tyvärr är dom flesta kommuner idioter eftersom dom drivs av politiker och brukar inte göra dom klokaste valen när det gäller varken invånare eller ekonomin.
Och vad säger det om oss andra (inklusive dig) som låter oss styras av "idioter"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.